صوم بر رجال و نساء بعد از رسيدن به سنّ بلوغ
يعنی پانزده سالگی واجب است
حضرت بهاءالله:
1 – " قد فرض عليكم الصّلو'ة والصّوم من أوّل البلوغ أمرا من لدى الله ربّكم وربّ آبآئكم الأوّلين " (كتاب اقدس – بند 10)
2 – " يا قلم الأعلى قل يا ملأ الإنشآء قد كتبنا عليكم الصّيام أيّاما معدودات وجعلنا النّيروز عيدا لكم بعد إكمالها كذلك أضآئت شمس البيان من أفق الكتاب من لدن مالك المبدء والمئاب واجعلوا الأيّام الزّآئدة عن الشّهور قبل شهر الصّيام إنّا جعلناها مظاهر الهآء بين اللّيالي والأيّام لذا ما تحدّدت بحدود السّنة والشّهور ينبغي لأهل البهاء أن يطعموا فيها أنفسهم وذوي القربى ثمّ الفقرآء والمساكين ويهلّلنّ ويكبّرنّ ويسبّحنّ ويمجّدنّ ربّهم بالفرح والانبساط وإذا تمّت أيّام الإعطآء قبل الإمساك فليدخلنّ في الصّيام كذلك حكم مولى الأنام " (كتاب اقدس – بند 16)
3 – " سؤال : از بلوغ در تکاليف شرعيّه.
جواب : بلوغ در سال پانزده است نساء و رجال در اين مقام يکسان است " (رساله سؤال و جواب، 20)
بیت العدل:
1 – " جمال اقدس ابهی در تعيين سنّ بلوغ شرعی می فرمايند : بلوغ در سال پانزده است نساء و رجال در اين مقام يکسان است ( سؤال و جواب ، فقره ٢٠). برای اطّلاع از جزئيّات مربوط به مدّت ايّام صيام به يادداشت شماره ٢٥ مراجعه شود "
(كتاب اقدس – شرح 13)
2 – " صوم و صلات دو رکن از ارکان شريعت اللّه است . جمال اقدس ابهی در يکی از آثار مبارکه می فرمايند که احکام صلات و صوم را جهت تقرّب مؤمنين به بارگاه الهی نازل فرمودهاند . حضرت وليّ امراللّه در مورد ماه صيام که در آن از طلوع تا غروب آفتاب بايد از اکل و شرب امساک نمود چنين می فرمايند : ايّام صيام ...اساساً دورهای است برای تفکّر و دعا و تجديد قوای روحانی ، دورهای که شخص مؤمن بايد بکوشد تا صفای باطن که لازمه حيات معنوی است در او حاصل شود و نيروهای روحانی را که در ذاتش نهفته است قوّت و طراوت بخشد . بنا بر اين حقيقت و مقصد صيام اصولاً امری است روحانی . صوم رمزی است از کفّ نفس و تذکاری است برای اجتناب از هواهای نفسانی و شهوانی . (ترجمه) صوم بر همه افراد اهل بهاء از پانزده تا هفتاد سالگی فرض است . خلاصهای از جزئيّات مربوط به حکم صوم و معافيت افراد در جزوه (تلخيص و تدوين حدود و احکام) ، قسمت د ، ١-٢ تا ٦-٢ مندرج است . برای مطالعه در باره معافيت از صوم به يادداشتهای شماره ١٤، ٢٠، ٣٠ و ٣١ مراجعه شود . ايّام نوزده روزه صيام مقارن است با شهرالعلاء از تقويم بديع که معمولاً مصادف است با دوم الی بيستم ماه مارس . شهرالعلاء بلا فاصله بعد از ايّام هاء شروع ميشود ( يادداشتهای شماره ٢٧ و ١٤٧) و خاتمهاش آغاز عيد نوروز است ( يادداشت شماره ٢٦) " (كتاب اقدس – شرح 25)