احكام و تعاليم فردى - عفّت و عصمت

حضرت بهاءالله

عفّت و عصمت

حضرت بهاءالله:

1 - " کونوا في الطّرف عَفِيْفًا " (لوح مبارک حکماء ص ٣٩ مجموعه الواح مبارکه حضرت بهاءاللّه)

2 - " إنّا نأمر عباد اللّه وإمائه بالعصمة والتّقوی ليقومنّ من رقد الهوی ويتوجّهنّ إلی اللّه فاطر الأرض والسّماء "

(ص ٤٢٥ ج ٣ امر و خلق)

3 - " إنّ اللّه قد جعل العِصمة إكليلا لرؤوس إمائه طوبی لأمَة فازت بهذا المقام العظيم " (ص ٦٧ ظهور عدل الهی)

4 - " در ليالی و ايّام اولياء را ذکر نموديم و به عفّت و عصمت و امانت امر فرموديم " (ص ١٢٤ فضائل اخلاق)

5 - " اهل بهاء نفوسی هستند که اگر بر مدائن ذهب مرور کنند نظر التفات بآن ننمايند و اگر چه جميع نساء ارض باحسن طراز و ابدع جمال حاضر شوند بنظر هوی در آنها نظر نکنند " (ص ٢٩٩ گنجينه حدود و احکام)

6 - " بگو ای دوستان جهد نمائيد شايد مصيباتی که فی سبيل اللّه بر مظلوم و شما وارد شده بين ناس ضايع نشود بذيل عفّت تمسّک نمائيد و همچنين به حبل امانت و ديانت . صلاح عالم را ملاحظه نمائيد نه هوای نفس را . يا حزب المظلوم شمائيد رعاة عالم اغنام را از ذئب نفس و هوی مقدّس داريد و به طراز تقوی اللّه مزيّن نمائيد " (ص ٤٢٧ ج ٣ امر و خلق)

7 - " طراز اعظم از برای اماء عصمت و عفّت بوده و هست . لعمر اللّه ( ) نور عصمت آفاق عوالم معانی را روشن نمايد و عرفش بفردوس اعلی رسد " .

(ص ٦٧ ظهور عدل الهی () در ص ٤٢٥ج ٣ امر و خلق عبارت " لعمر اللّه " درج نشده است)

8 - " بهترين جامه عالم از برای اماء اللّه عصمت است " (ص ٤٢٦ ج ٣ امر و خلق)

9 - " هر نفسی از او آثار خباثت و شهوت ظاهر شود او از حقّ نبوده و نيست " (ص ٢٩٩ گنجينه حدود و احکام)

حضرت عبدالبهاء:

1 - " اهل بهاء بايد مظاهر عصمت کبری و عفّت عظمی باشند در نصوص الهيّه مرقوم و مضمون آيه بفارسی چنين است که اگر ربّات حجال بابدع جمال برايشان بگذرند ابدا نظرشان بآن سمت نيفتد . مقصد اين است که تنزيه و تقديس از اعظم خصائص اهل بهاء است . ورقات موقنه مطمئنه بايد در کمال تنزيه و تقديس و عفّت و عصمت و ستر و حجاب و حيا مشهور آفاق گردند تا کلّ بر پاکی و طهارت و کمالات عفتيّه ايشان شهادت دهند زيرا ذرّه ای از عصمت ( ) اعظم از صد هزار سال عبادت و دريای معرفت است . والبهاء عليک من عبدالبهاء ع ع "

(ص ١ - ٤٥٠ ج ١ مکاتيب مبارکه -() در کتاب مکاتيب " عفّت درج شده ولی طبق مرقومه اداره آرشيو بيت العدل اعظم الهی عصمت صحيح است)

2 - " عنداللّه امری اعظم از عصمت و عفّت نيست . اين اعظم مقامات عالم انسانيست و از خصائص اين خلقت رحمانی و دون آن از مقتضيات عالم حيوانی " (ص ٢٦٨ ج ٢ بدائع الآثار)

3 - " حجاب در اين دور چنين است که کسی در خانه ای که يک زن باشد بدون اجازه صاحبخانه نميتواند در آن خانه برود مگر يکنفر از قومان زن در آنجا حاضر باشد مثل پسر يا دختر و يا برادر مقصود آن است اگر يک زن در خانه باشد نبايد مرد غير وارد شود " (ص ٣٤١ ج ٣ امر و خلق)

منابع
محتویات