تعاون و تعاضد
حضرت بهاءالله:
1 - " وإن استجارکم أحد من المؤمنين وکنتم مستطيعا فاجروه ولا تحرموه عمّا أراد " (ص ٢٦٠ ج ٣ امر و خلق)
2 - " بايد جميع احباب با کمال محبّت و وداد باشند و در اعانت يکدگر کوتاهی ننمايند " (ص ١٤٥ دريای دانش)
3 - " بايد در تمشيت امور يکديگر بکمال سعی توجّه نمائيد . ينبغي لکلّ نفس ان يکون عضدا للآخر اينست حکم مالک امم که از قلم جاری شده " (ص ٢٦٠ ج ٣ امر و خلق)
4 - " قل أن اتّحدوا في كلمتكم واتّفقوا في رأيكم " (لوح حكمت)
حضرت عبدالبهاء:
1 - " ای ياران شرق و غرب از اعظم اساس دين اللّه و معانی کلمة اللّه و تکليف احبّاء اللّه تعاون و تعاضد است زيرا عالم انسانی بلکه سائر کائنات نامتناهی به تعاون و تعاضد قائم و اگر تعاون و تعاضد متبادله در بين کائنات نماند وجود بکلّی متلاشی گردد ٠٠٠ " (ص ٩ - ١٢٨ ج ٤ مکاتيب حضرت عبدالبهاء)
٢ - " اساس حيات و وجود تعاون و تعاضد است و سبب انعدام و اضمحلال ، انقطاع اين امداد و استمداد . و هر چه رتبه بالاتر آيد اين امر عظيم يعنی تعاون و تعاضد شديدتر گردد . لهذا در عالم انسانی تعاون و تعاضد اتمّ و اکمل تر از سائر عوالم است بقسمی که بکلّی زندگانی انسانی مربوط باين امر عظيمست علی الخصوص بين احبّای الهی بايد اين اساس قويم در نهايت متانت باشد بقسمی که هر يک در جميع مراتب مدد بديگری رساند چه در مراتب حقائق و معانی و چه در مراتب جسمانی علی الخصوص در تأسيسات عمومی که نتائجش راجع بکلّ افراد است ... "
(ص ١٣٠ ج ٤ مکاتيب حضرت عبدالبهاء)
3 - " ... تعاون و تعاضد از فرائض عينيّه هيئت بشريّه است علی الخصوص حزب اللّه را که بايد در تعاون و تعاضد يکديگر بلکه در حقّ عموم بشر جانفشانی نمايند چه که اين بهتر و دلکش تر و بمثابه روح در جسم بشر اثر نمايد و حياتی جديد يخشد " (ص ٢٦٠ ج ٣ امر و خلق)
4 - " معاونت نوع بشر از اعظم احکام و اوامر جليل اکبر است علی الخصوص بياران الهی که در عالم جسمانی و روحانی هر دو اعضاء و اجزای يکديگرند " (ص ٢٦١ ج ٣ امر و خلق)
5 - " تعاون و تبادل از خواص هيئت جامعه عالم وجود است و بدون او وجود معدوم و در مراتب وجود در قوس صعود آنچه برتبه اعلی تر نگری شؤون و آثار حقيقت تعاون و تعاضد را در رتبه مافوق اعظم از رتبه مادون مشاهده نمائی . مثلا آثار باهره اين شأن قويم را در عالم نبات اعظم از عالم جماد و در رتبه حيوان اکبر از رتبه نبات ملاحظه کنی تا آنکه در عالم انسانی اين امر عظيم را از جميع جهات در منتهای اتقان مشهود بينی چه که در اين رتبه تعاون و تعاضد و تبادل محصور در جسم و جسمانيّات نبوده بلکه در جميع مراتب و شؤون ظاهری و معنوی از عقول و افکار و آراء و اطوار و آداب و آثار و ادراکات و احساسات و سائر احوال انسانی ، اين روابط متينه را در منتهای محکمی ادارک نمائی و آنچه اين روابط متانت و ازدياد بيشتر يابد جمعيّت بشريّه در ترقّی و سعادت قدم پيشتر نهد بلکه فلاح و نجاح بجهت هيئت جامعه انسانيّت بدون اين شؤون عظيمه محال است "
(ص ١ - ١٣٠ ج ٥ مکاتيب حضرت عبدالبهاء)
6 - " بهائيان جان فدای جهانيان نمايند و پرستش نوع انسان کنند " (ص ٢٩٠ ج ٣ امر و خلق)
7 - " ياران الهی بايد در يوم مصائب غمخوار يکديگر گردند و در خلاص دوستان عقد مشورت کنند و بقدر امکان سبب آسايش جان و وجدان همديگر گردند احبّای الهی در جميع حقوق مشترکند و فی الحقيقه حکم يک نفس دارند هر يک زيان نمايد کلّ زيان کرده اند هر يک سود نمايد کلّ سود نمايند زيرا روابط محکم است و اساس وحدت حال ، مستحکم "
(ص ١٦٢ ج ٩ مائده آسمانی ط اوّل يا ١٥٥ ط آخر)
حضرت ولی امر الله:
1 - " بايد ياران الهی در خيرات و مبرّات و ترويج منافع عموميّه و تقدّم مصالح جمهور از جميع طوائف من دون ترجيح و استثناء سبقت از کلّ يابند و مشار بالبنان گردند . ابواب مدارس و معاهد علميّه و ادبيّه خويش را بر وجه اطفال و جوانان غير بهائی که محتاج و فقيرند مجّانا باز نمايند و از صندوق خيريّه محفل خويش بمنکوبين و محتاجين از تمام فرق و نحل و ملل اعانه و مساعده نمايند. در مشروعات ملکيّه مدنيّه که هموطنان خويش در آن اقليم بمرور ايّام تأسيس نمايند علی قدر معلوم مشارکت نمايند و بمعاضدت و مساعده مالی وادبی هر دو قيام کنند" (ص ١١٧ ج ٢ توقيعات مبارکه سالهای ٣٩ - ١٩٢٧)
2 - " تعاون و تعاضد عناصر مختلفه در جامعه بر جلوه و رونق و استحکام و متانت مؤسسّات امريّه يوما فيوما بيفزايد "
(ص ٢٩٠ ج ٣ توقيعات مباركه)
3 - " راجع بحدوث زلزله شديدی که در گرگان واقع فرمودند بنويس در اين موارد اشتراک ياران رسما بواسطه محافل روحانيّه علی الخصوص محفل مرکزی در آن سامان جهت اعانه منکوبين و محتاجين محبوب و مقبول . مخابره رسمی لازم و واجب و اگر چنانچه اوليای امور رسما قبول ننمايند بهر وسيله ای که ممکن و مقبول است اقدام نمايند و عموميّت آئين مقدّس را فعلا و عملا ثابت و مبرهن نمايند " (ص ٢٦٤ ج ٣ توقيعات مبارکه)
4 - " همچنين مشارکت ياران با انجمنهای خيريّه علميّه ادبيّه است هر انجمنی که مقصدش فی الحقيقه ترويج منافع عموميّه و مصالح عالم انسانی است ، بايد احبّای الهی بحکمت و اعتدال پس از مشورت کامل بقدر قوّت و استطاعت مساعده و تأييد آنرا نمايند و بقدر وسع و امکان مشارکت نمايند ولی بايد فعلا و قلبا و لسانا از ادنی مداخله ای در امور سياسيّه امتناع نمايند "
(ص ٣١٥ ج ١ توقيعات مبارکه سالهای ٢٦ - ١٩٢٢)