وضو
قبل از صلات بايد وضو گرفته شود
حضرت بهاءالله:
1 – " كذلك توضّأوا للصّلو'ة أمرا من الله الواحد المختار " (كتاب اقدس – بند 18)
2 – " سؤال : وضوی بامداد در زوال مجری است و کذا وضوی زوال از برای اصيل يا نه.
جواب : وضو مربوط به نماز است در هر صلات بايد تجديد شود " (رساله سؤال و جواب، 66)
3 – " سؤال : با وضوی صلات تلاوت ذکر ٩٥ مرتبه اسم اعظم جايز است يا نه.
جواب : تجديد وضو لازم نه " (رساله سؤال و جواب، 77)
بیت العدل:
1 – " وضو عبارت است از شستن دست و صورت به نيّت اداء نماز . اگر آب يافت نشود بايد آيه ای مخصوص که برای اين منظور نازل گرديده پنج مرتبه تکرار شود . برای اطّلاعات کلّی در باره وضو به يادداشت شماره ٣٤ مراجعه شود . حکم تيمّم در صورت عدم وجود آب در ادوار پيشين سابقه دارد و در قرآن کريم و کتاب مبارک بيان عربی نيز نازل شده است "
(كتاب اقدس – شرح 16)
2 – " گرفتن وضو از شرايط لازمه در تلاوت بعضی ادعيه مبارکه است . قبل از بجا آوردن هر يک از سه صلات يوميّه و ذکر نود و پنج مرتبه "اللّه ابهی "و آيهای که نسوان در ايّام عادت ماهيانه بجای نماز و روزه تلاوت می نمايند گرفتن وضو واجب است )يادداشت شماره ٢٠) وضو عبارت از شستن دست و صورت به نيّت اداء نماز است . در مورد صلات وسطی شستن دست و صورت با تلاوت آياتی مخصوص توأم است ( به (ملحقات کتاب مستطاب اقدس) رجوع شود ). اهميت وضو صرفاً در شستن دست و صورت نيست . چنانکه اگر نفسی حتّی بلافاصله بعد از استحمام نيّت نماز نمايد ، باز گرفتن وضو برايش لازم است (سؤال و جواب ، فقره . (١٨ هرگاه آب برای وضو موجود نباشد ، بجای وضو آيهای مخصوص پنج مرتبه بايد تکرار شود (يادداشت شماره ١٦) . همچنين کسانی که از نظر صحّی استفاده از آب برايشان مضرّ باشد مشمول اين حکم می باشند ( سؤال و جواب ، فقره . (٥١ مقرّرات مشروح حکم وضو در جزوه (تلخيص و تدوين حدود و احکام) قسمت د ، ١-١٠-١تا ٧-١٠-١-و همچنين در رساله (سؤال و جواب) ، فقرات ٥١، ٦٢، ٦٦، ٧٧ و ٨٦مندرج است "
(كتاب اقدس – شرح 34)
3- آیاتی که در هنگام وضو برای صلات وسطی باید تلاوت شود:
ومن أراد أن يصلّي له أن يغسل يديه وفي الغسل يقول:
إِلَهِيْ قَوِّ يَدِيْ لِتَأْخُذَ كِتَابَكَ بِاسْتِقَامَةٍ لَا تَمْنَعُهَا جُنُودُ العَالَمِ ثُمَّ احْفَطْهَا عَنِ التَّصَرُّفِ فِي مَالَمْ يَدْخُلْ فِي مِلْكِهَا إِنَّكَ أَنْتَ المُقْتَدِرُ القَدِيرُ.
وفي حين غسل الوجه يقول:
أَيْ رَبِّ وَجَّهْتُ وَجْهِيْ إِلَيْكَ نَوِّرْهُ بِأَنْوَارِ وَجْهِكَ ثُمَّ احْفَظْهُ عَنِ التَّوَجُّهِ إِلَى غَيْرِكَ.