رفتن به حج با توجه به استطاعت
حضرت بهاءالله:
1 - " قد حكم الله لمن استطاع منكم حَجَّ البيت دون النّساء عفا الله عَنْهُنَّ رحمةً من عنده إنّه لهو المعطي الوهّاب "
(كتاب اقدس – بند 32)
2 - " سؤال : از حجّ.
جواب : حجّ يکی از دو بيت واجب ديگر بسته به ميل شخصی است که عزيمت حجّ نموده. " (رساله سؤال و جواب، 25)
3 - " سؤال : مجدّد از حجّ استفسار شده بود.
جواب : حجّ بيت که بر رجال است بيت اعظم در بغداد و بيت نقطه در شيراز مقصود است هر يک را که حجّ نمايند کافی است هر کدام نزديکتر به هر بلد است اهل آن بلد آن را حجّ نمايند. " (رساله سؤال و جواب، 29)
حضرت عبدالبهاء:
1 - " امّا بِقاع مقدّسه مستحقّ تعظيم و تکريم است زيرا منسوب بشخص جليل . اين تعظيم و تکريم راجع بروح پاک است نه جسم خاک. اين محلّ وقتی کوی جانان بود و آن جان پاک در آن مأوی داشت ، لهذا عاشقان خاکِ آن کوی را کُحْل بينش نمايند ولی تعلّق به تراب ندارند بلکه بفيض آفتاب نگرند . امّا طلبِ عون و حمايت و حفظ و صيانت جز به جمال مبارک جائز نه و اگر دون آن باشد منتهی به پرستش خاک گردد " (گنجينه حدود احکام، ص 247)
بیت العدل:
1 - " اين حکم مربوط به زيارت دو بيت مبارک است ، يکی بيت حضرت نقطه اولی در شيراز و ديگری بيت جمال اقدس ابهی (بيت اعظم) در بغداد . جمال مبارک تصريح فرمودهاند که حجّ يکی از دو بيت برای اجرای اين حکم کافی است (سؤال و جواب، فقرات ٢٥ و .(٢٩در دو لوح مجزّا که به سوره حجّ معروف است (سؤال و جواب ، فقره ١٠) حضرت بهاءاللّه آداب حجّ را برای زيارت هر يک از دو بيت مقرّر فرمودهاند . لهذا بجا آوردن حجّ با زيارت نمودن عادی اين دو بيت فرق دارد . حضرت عبدالبهاء پس از صعود جمال اقدس ابهی مرقد مقدّس يعنی روضه مبارکه در بهجی را زيارتگاه اهل بهاء قرار دادند . در لوحی می فرمايند : واجب علی کلّ النّفوس ان يزوروا ... التّربة المقدّسة و البيت المکرّم فی العراق و البيت المعظّم فی شيراز . همچنين می فرمايند : هذا واجب عند الاستطاعة و الاقتدار و عدم الموانع . برای زيارت روضه مبارکه در بهجی آداب مخصوصی را مقرّر نفرمودهاند " (كتاب اقدس – شرح 54)
2 - " حضرت اعلی در کتاب مبارک بيان حکم وجوب حجّ را يک مرتبه در مدّت حيات برای مؤمنينی که از نظر مالی استطاعت داشته باشند نازل و فرمودهاند تکليف را از نساء برداشته تا آنکه بر آنها مشقّتی در سبيل وارد نيايد . جمال مبارک نيز نساء را از اجرای حکم حجّ معاف فرمودهاند . طبق توضيح بيت العدل اعظم اين معافيت است نه تحريم و نسوان مختارند حکم حجّ را بجا آورند " (كتاب اقدس – شرح 55)