تسلیم و رضا به اراده الهی
حضرت بهاءالله:
1 – " تمسّكوا بحبل الأسباب متوكّلين على الله مسبّب الأسباب " (كتاب اقدس – بند 33)
2 – " توكّلوا على الله المنتقم العادل القدير " (كتاب اقدس – بند 153)
3 – " توكّلوا على الحكيم الخبير " (كتاب اقدس – بند 160)
4 - " أصل کلّ الخير هو الاعتماد علی اللّه والانقياد لأمره والرّضاء بمرضاته " (لوح اصل کلّ الخير)
5 - " رأس التّوکّل هو اقتراف العبد واکتسابه في الدّنيا واعتصامه باللّه وانحصار النّظر إلی فضل مولاه . إذ إليه يرجع أمور العبد في منقلبه ومثويه " (لوح اصل کلّ الخير)
6 - " فتوکّل في کلّ الأمور علی اللّه ربّک وإنّه يکفيک عن ضرّ ما خلق ويخلق ويحفظک في کنف أمره وحصن ولايته "
(سورة الدّم ص ٦١ ج ٤ آثار قلم اعلی)
7 - " توکّلوا في کلّ الأمور علی اللّه ربّکم وربّ آبائکم . إنّه يسمع ويری وهو المقتدر القدير " (ص ٤٠٢ ج ٣ امر و خلق)
8 - " أن اصبروا في کلّ الأمور وتوکّلوا علی اللّه وکونوا من المتوکّلين " (ص ١٩٠ منتخباتی از الواح حضرت بهاءاللّه)
9 - " من کان للّه کان اللّه له ومن يتوکّل عليه إنّه هو يحرسه عن کلّ ما يضره وعن شرّ کلّ مکّار لئيم "
(سورة الملوک - ص ٣٧ الواح نازله خطاب بملوک)
10 - " إنّک لا تحزن من شيء توکّل علی اللّه في أمرک " (ص ٦ ج ٥ آثار قلم اعلی)
11 - " توکّلوا علی اللّه في کلّ الأمور إنّه يحفظ من يشاء وينصر من نطق بذکره الجميل " (ص ٦٩ ج ٥ آثار قلم اعلی)
12 - " وإن يمسّک الحزن في سبيلي أو الذّلّة لأجل اسمي لا تضطرب فتوکّل علی اللّه ربّک وربّ آبائک الأوّلين "
(لوح مبارک احمد - عربي)
13 - " اثمار سدره انسان توکّل و استقامت است تمسّک بهما أمرا من لدی اللّه الآمر الحکيم " (ص ٤١٨ ج ٣ امر و خلق)
14 - " بايد مشيّتت به ماشاءاللّه متّصل شود و اراده ات دراراده او فانی گردد يعنی ارادةاللّه را مراد خود دانيد و مشيّة اللّه را مقصود خود شمريد اين بسی واضحست که احوال کلّ لدی العرش مشهود و معلوم است و لازال طرفش باحبّايش ناظر بوده و خواهد بود " (ص ٤٧ ج ٨ مائده آسمانی)
15 - " يا عليّ عليک سلام اللّه و عنايته ذکر اوّل آنکه بايد در جميع احوال با فرح و نشاط و انبساط باشی و ظهور اين مقام محال بوده و هست مگر بذيل توکّل کامل توسّل نمائی . اين است شفای امم و فی الحقيقه درياق اعظم است از برای انواع و اقسام هموم و غموم و کدورات و توکّل حاصل نشود مگر بايقان . مقام ايقان را اثرها است و ثمرها "
(ص ١ - ١٣٠ ج ٣ امر و خلق)
16 - " انسان خود بر خير و نفع خود آگاه نه . علم غيب مخصوص است بذاته تعالی . بسا ميشود انسان امری را که بنظرش پسنديده است از حقّ جلّ جلاله مسألت مينمايد و بعد کمال ضرّ از او حاصل ، لذا قلم اعلی مقام توکّل و تفويض را القاء فرمود . بر هر صاحب بصر و ادراکی معلوم و واضحست که از حقّ جلّ جلاله آنچه ظاهر ميشود از مقتضيات حکمت بالغه بوده و هست و اگر کسی تفويض نمايد و توکّل کند آنچه مصلحت و است ظاهر شود . بايد اسباب تمسّک نمود متوکلّا علی اللّه مشغول گشت " (ص ٤٠٥ ج ٣ امر و خلق)
حضرت عبدالبهاء:
1 - " قلب انسان تا اعتماد بر حضرت يزدان ننمايد راحت و آسايش نيابد بلی سعی و کوشش ، جهد و ورزش لازم و واجب و فرض و قصور و فتور مذموم و مقدوح بلکه شب و روز آنی مهمل نبايد بود و دقيقهای نبايد از دست داد و چون کائنات سائره بايد ليلا و نهارا در کار کار مشغول شد و چون شمس و قمر و نجوم و عناصر و اعيان ممکنات در خدمات مداومت کرد ولی بايد اعتماد بر تأييدات نمود و اتکاء و اتکال بر فيوضات کرد زيرا اگر فيض حقيقت نرسد و عون و عنايت شامل نگردد زحمت ثمر نبخشد کوشش فايده ندهد و همچنين تا به اسباب تمسّک نشود و بوسائل تشبّث نگردد ثمری حاصل نه . أبى اللّه أن يجري الأمور إلاّ بأسبابها وجعلنا لکلّ شيء سببا " (ص ١٠٧ ج ٩ مائده آسمانی ط اوّل)
2 - " توکّل بخدا کن هر چه پيش آيد همان خوش است اضطراب جائز نه دنيا تماشاگاه انقلاب است انسان نبايد از چيزی متأثّر شود بلکه در نهايت گشايش و سرور وجدان و اطمينان خاطر و متانت و استقرار رفتار کند " (٤١٧ ج ٣ امر و خلق)
3 - " توکّل و اعتماد باراده و مشيّت الهی انسانرا بجائی رساند که باوجود سعی و اهتمام درر امور آرزوئی جز آنچه واقع ميشود ندارد و خواهشی غير از آنچه پيش ميآيد ننمايد در آن حالت جميع امور را موافق ميل و اراده خود بيند و مروّج عزّت و آسايش خويش شمرد جز اطمينان ، اضطرابی نيابد و غير از صلح و صفا ، جنگ و جفائی نجويد . چنين سروری دائمی است "
(ص ٣ - ٣٣٢ج ٢ بدائع الآثار)