احتراز از هوای نفس
حضرت بهاءالله:
1 – " إنّا أمرناكم بكسر حدودات النّفس والهوى لا ما رقم من القلم الأعلى إنّه لروح الحيوان لمن في الإمكان "
(كتاب اقدس – بند 2)
2 – " تلك حدود الله لا تعتدوها بأهوآء أنفسكم " (كتاب اقدس – بند 29)
3 - إيّاكم أن تفرّقكم شئونات النّفس والهوى كونوا كالأصابع في اليد والأركان للبدن كذلك يعظكم قلم الوحي إن أنتم من الموقنين " (كتاب اقدس – بند 58)
4 – " يا ملأ الإنشآء لا تتّبعوا أنفسكم إنّها لأمّارة بالبَغْي والفحشآء اتّبعوا مالك الأشيآء الّذي يأمركم بالبرّ والتّقوى إنّه كان عن العالمين غنيّا " (كتاب اقدس – بند 64)
5 - " يَا ابْنَ الْوُجُوْدِ اعْمَلْ حُدُوْدِي حُبًّا لِي ثُمَّ انْهِ نَفْسَکَ عَمَّا تَهْوَی طَلَبًا لِرِضَائِي ". (كلمات مكنونه عربي، 38)
6 – " قد خسر الّذين بدّلوا أمر الله بأهواء أنفسهم وأنكروا حقّ الله بعد الّذي أتى بسلطان العظمة والإقتدار "
(لئالئ الحكمة، جلد 3، ص 212)
7- " ای پسر هوی اهل دانش و بينش سالها کوشيدند و بوصال ذی الجلال فائز نگشتند و عمرها دويدند و بلقای ذی الجمال نرسيدند و تو نادويده بمنزل رسيده ای و ناطلبيده بمطلب واصل شدی و بعد از جميع اين مقام و رتبه بحجاب نفس خود چنان محتجب ماندی که چشمت بجمال دوست نيفتاد و دستت بدامن يار نرسيد فَتَعِجَّبُوْا مِنْ ذَلِکَ يَا أُوْلِيِ الْاَبْصَارِ ".
(کلمات مکنونه فارسي، 22)
8- " ای بيگانه با يگانه شمع دلت برافروخته دست قدرت من است آنرا ببادهای مخالف نفْس و هوی خاموش مکن و طبيب جميع علّتهای تو ذکر من است فراموشش منما. حُبّ مرا سرمايه خود کن و چون بصر و جان عزيزش دار "
(کلمات مکنونه فارسي، 32)
9- " ای پسر روح قفس بشکن و چون همای عشق بهوای قدس پرواز کن و از نفْس بگذر و با نفَس رحمانی در فضای قدس ربّانی بيارام ". (کلمات مکنونه فارسي، 38)
10 - " ای بنده من از بند مُلک خود را رهائی بخش و از حبس نفْس خود را آزاد کن . وقت را غنيمت شُمُرزيرا که اين وقت را ديگر نبينی و اين زمان را هرگز نيابی " . (کلمات مکنونه فارسي، 40)
11- " ای گياه خاک چگونه است که با دست آلوده بشکر مباشرت جامه خود ننمائی و با دل آلوده بکثافت شهوت و هوی معاشرتم را جوئی و بممالک قدسم راه خواهی هَيْهَات هيَهْاَت عَمَّا أَنْتُمْ تُرِيْدُوْنَ " . (کلمات مکنونه فارسي، 68)
12- " ای بنده من مَثَل تو مِثْل سيف پر جوهری است که د رغلاف تيره پنهان باشد و باين سبب قدر آن بر جوهريان مستور ماند پس از غلاف نفْس و هوی بيرون آی تا جوهر تو بر عالميان هويدا و روشن آيد ". (کلمات مکنونه فارسي، 72)
13- " ای احبّا ذيل مقدّس را بطين دنيا ميالائيد وَبِمَا أَرَادَ النَّفْسُ وَالْهَوَی تکلّم مکنيد " (ص ٦٥ ظهور عدل الهی)
14- " ای احبّای حقّ از مفازه ضيّقه نفْس و هوی بفضاهای مقدّسه احديّه بشتابيد و در حديقه تقديس و تنزيه مأوی گيريد تا از نفحات اعماليّه کلّ بريّه بشاطی عزّ احديّه توجّه نمايند " (ص ٦٥ ظهو رعدل الهی)
15- " يا شيخ از حقّ بطلب آذان و ابصار و افئده عالم را مقدّس فرمايد و از هوای نفْس حفظ نمايد چه که غَرَض مرضی است بزرگ انسان را از عرفان حضرت موجود محروم مينمايد و از تجليّات انوار نيّر ايقان ممنوع ميسازد. از فضل و رحمت الهی سائل و آمل که اين مانع اکبر را از ميان بردارد إِنَّهُ هُوَ الْقَوِيُّ الْغَالِبُ الْقَدِيْرُ " (ص ٣٩٤ ج ٣ امر و خلق)
16 - " بعضی از نفوس که خود را به حقّ نسبت ميدهند و به اجنحه نفْس و هوی طائرند از حقّ نبوده و نيستند "
(ص ٣٨٧ ج ٣ امر و خلق)
حضرت عبدالبهاء:
1 - " رشادت و شجاعت ، غلبه برنفْس پُر وحشت است زيرا ممکن است که انسان بر شرق و غرب بآسانی غالب آيد ولی غلبه بر هوی و هوس و نفْسِ خود پرست بسيار مشکل است ". (ص ١٥٦ ج ٥ مائده آسمانی ط ١٢٩ بديع)
2 - " در بلندی همّت اطفال بسيار کوشش نمائيد که چون به بلوغ رسند مانند شمع برافروزند و به هوی و هوس که شيوه حيوان نادانست آلوده نگردند بلکه در فکر عزّت ابديّه و تحصيل فضائل عالم انسانی باشند ". (ص ٢٣١ اخلاق بهائی)
حضرت ولی امر الله:
1 - " در خصوص سؤالی که کرده ايد در آثار بهائی در حقيقت نفس دارای دو مفهوم است و يا در دو مفهوم بکار ميرود يکی نفْس بعنوان هويّت شخص انسانی آنگونه که خداوند او را آفريده است اين حقيقت در عباراتی نظير "مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ " استعمال گرديده است . نفْس ديگر نفْسِ امّاره است وآن ميراث مُظلم و حيوانی است که همه ما آنرا داريم و همان طبيعت دون بشری است که ميتواند به ديوِ موحش خودپرستی ، خشونت ، شهوت و غيره تبديل گردد. اين نفْسِ امّاره است که می بايست عليه آن پيکار کنيم " (ص ٣٦ نمونه حيات بهائی - ترجمه مصوّب)