احكام و تعاليم فردى - قلب پاک و نيّت خالص

حضرت بهاءالله

قلب پاک و نيّت خالص

حضرت بهاءالله:

1 - " يَا ابْنَ الرُّوحِ فِي أَوّلِ الْقَوْلِ امْلِکْ قَلْباً جَيِّداً حَسَناً مُنِيْراً لِتَمْلِکَ مُلْکاً دَائِماً بَاقِياً أَزَلاً قَدِيمْاً ". (کلمات مکنونه عربي، 1)

2 - " يَا ابْنَ الْوُجُوْدِ فُؤادُکَ مَنْزِلِي قَدِّسِهُ لِنُزُولِي وَرُوحِکَ مَنْظَرِي طَهِّرْهَا لِظُهُوْرِي " (کلمات مکنونه عربي، 59)

3 - " طَهِّرْ قَلْبَکَ عَنْ کُلّ الْأَذْکَارِ لِيَنْطَبِعَ عَليْهِ مِرْآتُ ذِکْرِ ربّکَ الْمُخْتَارِ وَإِنَّ هَذَا يُغْنِيْکَ عَنْ کُلِّ شَيءٍ إِنْ أَنْتَ مِنَ الَّذِيْنَهُمْ يَعْرِفُونَ " (سورة الحجّ - ص ٨٢ ج ٤ آثار قلم اعلی)

4 - " ای پسر عزّ در سبيل قدس چالاک شو و بر افلاک اُنس قدم گذار . قلب را بصيقل روح پاک کن و آهنگ ساحت لولاک نما " (کلمات مکنونه فارسي، 8)

5 - " ای دوست لسانی من قدری تأمل اختيار کن هرگز شنيده ای که يار و اغيار در قلبی بگنجد پس اغيار را بران تا جانان بمنزل خود درآيد " (کلمات مکنونه فارسي، 26)

6 - " ای پسر خاک جميع آنچه در آسمانها و زمين است برای تو مقرّر داشتم مگر قلوب را که محلّ نزول تجلّی جمال و اجلال خود معيّن فرمودم و تو منزل و محلّ مرا بغير من گذاشتی چنانچه در هر زمان که ظهور قدس من آهنگ مکان خود نمود غير خود را يافت اغيار ديد و لا مکان به حَرَم جانان شتافت و مع ذلک ستر نمودم و سرّ نگشودم و خجلت ترا نپسنديدم "

(کلمات مکنونه فارسي، 27)

7 - " ای غافلان گمان مبريد که اسرار قلوب مستور است بلکه بيقين بدانيد که بخطّ جلی مسطور گشته و در پيشگاه حضور مشهود " (کلمات مکنونه فارسي، 59)

8 - " ای دوستان براستی ميگويم که جميع آنچه در قلوب مستور نموده ايد نزد ما چون روز واضح و ظاهر و هويداست ولکن ستر آنرا سبب جود و فضل ماست نه استحقاق شما " (کلمات مکنونه فارسي، 60)

9 - " آنچه حقّ جَلَّ ذِکْرُهُ از برای خود خواسته قلوب عباد او است که کنائز ذکر و محبّت ربّانيّه و خزائن علم و حکمت الهيّه اند لَمْ يَزَل اراده سلطان لا يَزال اين بوده که قلوب عباد را از اشارات دنيا و مافيها طاهر نمايد تا قابل انوار تجليّات مليک اسماء و صفات شوند . پس بايد در مدينه قلب ، بيگانه راه نيابد تا دوست يگانه بمقرّ خود آيد "

(لوح سلطان ايران - ص ٣١ ط هندوستان ١٣٢ بديع)

10 - " قلب بايد از شؤونات نفس و هوی مقدّس باشد چه که سلاح فتح و سبب اوّليّه نصر تقوی اللّه بوده و هست اوست درعی که هيکل امر را حفظ ميکند و حزب اللّه را نصرت مينمايد " (ص ١٣٩ مجموعه اشراقات)

11 - " اگر نفسی اراده نمايد از سلسبيل استقامت بياشامد و بمقام ايقان باللّه قائز گردد بايد قلب را از ماسوی اللّه فارغ و آزاد سازد " (ص ١٧٣ ج ٧ آثار قلم اعلی)

12 - " دل منزل اسرار باقی است او را بتوجّه اشياء فانی مشغول نداريد "

(لوح مبارک ملّاح القدس - ص ١٨٤ ج ٥ آثار قلم اعلی)

13 - " ای برادر من قلب لطيف بمنزله آئينه است آن را بصيقل حُبّ و انقطاع از ماسوی اللّه پاک کن تا آفتاب حقيقی در آن جلوه نمايد و صبح ازلی طالع شود معنی لَا يَسْعَنِي اَرْضِي وَ لَا سَمَائِي وَلَکَنْ يَسْعَنِي قَلْبُ عَبْدِي الْمُؤمِن را آشکار و هويدا بينی و جان در دست گيری و به هزار حسرت نثار يار تازه نمائی و چون انوار تجلّی سلطان احديّه بر عرش قلب و دل جلوس نمود نور او در جميع اعضاء و ارکان ظاهر ميشود " (ص ٤ - ١١٣ج ٣ آثار قلم اعلی)

14 - " قلب محلّ تجلّی انوار وجهم بوده و مخزن لئالی حُبّم بايد او را بماء يقين غسل دهی تا از ذکر غيرم طاهر و مقدّس شودو قابل اين موهبت عُظمی و عطيّه کبری گردد " (ص ١ - ١١٠ج ٥ آثار قلم اعلی)

15 - " ای مريم قلم قدم ميفرمايد که از اعظم امور تطهير قلب است از کلّ ما سوی اللّه پس قلبت را از غير دوست مقدّس کن تا قابل بساط انس شوی " (ص ٣٣٢ج ٤ مائده آسمانی ط ١٢٩)

حضرت عبدالبهاء:

1 - " اصلِ تقديس و تنزيه و پاکی و لطافت ، طهارت قلب است از جميع ماسوی اللّه و اشتعال بنفحات اللّه " .

(ص ٧٩ گنجينه حدود و احکام)

2 - " صفحه قلب را از جميع نقوش و الوان و زنگار و غبار ممتاز نما و ملکوت ابهی کن تا انعکاسات ملاء اعلی در او افتد و پرتو شمس حقيقت در او بتابد آنوقت حقيقت کلمات مبارکه فُؤاَدُکَ مَنْزِلِي قَدِّسْهُ لِنُزُوْلِي وَ قَلْبُکَ مَنْظَري طَهِّرْهَا لِظُهُوْرِي " تحقّق يابد " . (ص ١٨٠ اخلاق بهائی)

3 - " قلوب چون صاف و لطيف شود بخدا نزديک گردد و شمس حقيقت در او بتابد و نار محبّت اللّه در او شعله زند و ابواب فتوحات معنوی بر او گشوده گردد " (ص ٦٠ خطابات مبارکه در اروپا و آمريکا - ط ٩٩)

4 - " قلب چون فارغ و صاف باشد البتّه ملهم ميشود و معلومست که روابطی روحانی در ميان قلوب صافيه هست "

(ص ١١ ج ١ بدائع الآثار)

5 - " تا توانيد قلب را فارغ نمائيد تا از اشراق شمس حقيقت هر دم پرتوی جديد يابيد "

(ص ١٩١ ج ٨ مکاتيب حضرت عبدالبهاء)

6 - " اسّ اساس ديانت خلوص است يعنی شخص متديّن بايد از جميع اغراض شخصيّه خود گذشته بِاَيّ وَجهٍ کَانَ در خيريّت جمهور بکوشد " (رساله مبارکه مدنيّه)

7 - " ثالث منقبت عالَم انسانی نيّت خير است و نيّت خير اساس اعمال خيريّه است و بعضی از محقّقين نيّت را مرجّح بر عمل دانسته اند زيرا نيّت خيريّه نور محض است و از شوائب غرض و مکر و خدعه منزّه و مقدّس ولی ممکن که انسان بظاهر عمل مبروری مجری دارد ولی مبنی بر اغراض نفسانی باشد . مثلاً قصّاب گوسفندی را پروراند و محافظه کند ولی اين عمل مبرور قصّاب مبنی بر غرض انتفاع است و نتيجه اين پرورش، ذبح گوسفند مظلوم است . چه بسيار از اعمال مبرور که مبنی بر اغراض نفسانيّه است امّا نيّت خيريّه مقدّس از اين شوائب " (قطعه آخر مفاوضات مبارکه)

8 - " حُسن نيّت بجهت اعمال حسنه لازم است . تا نيّت خير که بمنزله ريشه و اصل محکم متين است نباشد شجره عمل بار و برکت و نتيجه حاصل ننمايد و ثمرات طيّبه نبخشد . اساس اعظم برای حصول نتائج حسنه اعمال اهل عالَم ، حُسن نيّت است نيّت خير ريا و نفاق قبول ننمايد چه بسا ميشود که نفسی عمل خيری مينمايد ولی نيّتش خالص نه يا برای شهرت است يا بجهت عزّت يا آرزوی غرور و نخوت است يا محض ريا و رياست . اينگونه اعمال نتائج باقيه ندارد و سبب فوائد عموميّه نگردد عالَم انسانی را روشن نکند و آسايش و سعادت ابدی نبخشد ولو بظاهر اساس متين داشته باشد ولی اگر با حُسن نيّت و طويّت مقرون شود عالَم انسانی زنده نمايد ناسوت را نمونه‌ملکوت سازد روی زمين را آئينه بهشت برين کند . چون درست ملاحظه نمائيد يقين کنيد که اين قِسم نوايای صادقه و نيّات خالصه از قوّه کلمة اللّه و نفوذ دين اللّه حاصل گردد و محبّت صميمی و خلوص قلبی و خدمت به عالَم انسانی از روحانيّت ايمان و عرفان الهی در نفوس بشری ظهور و بروز نمايد "

(ص ٢ - ٣٣١ ج ٢ بدائع الآثار)

9 - " من ميروم لکن شما بايد بر خدمت کلمة اللّه برخيزيد قلبتان پاک باشد ، نيّتتان خالص شود تا مستفيض از فيوضات الهيّه گرديد . ملاحظه نمائيد که هر چند آفتاب بر جميع اشياء يکسان ميتابد ولی در آئينه صاف جلوه شديد نمايد نه در سنگ سياه . شدّت جلوه و حرات آن در زجاج و بلور بجهت لطافت آن است . اگر لطافت و صفا نباشد اين تأثيرات ظاهر نشود . همچنين باران اگر بر زمين شوره زار ببارد ابداً اثری از آن بظهور نرسد امّا اگر بر زمين پاک و طيّب ببارد سبز و خرّم شود و بار و ثمر آرد . امروز روزيست که قلوب صافيه از فيوضات ابديّه بهره گيرد و نفوس زکيّه از تجليّات باقيه روشن و منوّر گردد "

(ص ٢ - ٧١ ج ١ بدائع الآثار)

10 - " از مقتضای عبوديّت خلوص نيّت و فنا و محويّت است " (ص ١٦٧ ج ٨ مکاتيب حضرت عبدالبهاء)

11 - " ميانه جميع اين نعمای جسمانی از همه لذيذتر خواب است روح انسان يک قدر آزاد ميشود چنان که حوادث جسمانی منقطع ميشود . روح انسانی قدری آزاد ميشود يعنی درصورتيکه قلوب طيّب و طاهر باشد و الّا اگر قلب طيّب و طاهر نباشد در عالم خواب انسان خيلی متوحّش ميشود و اشياء هولناکی بنظرش ميآيد آن از اين سبب است که قلب طيّب و طاهر نيست و الّا اگر قلب طيّب و طاهر باشد خواب از برای انسان آزادی است ..." (بيانات شفاهی مبارک - ص ٣٢٥ ج ١ امر و خلق)

12 - " ای حزب اللّه هر نفْسی را مشاهده کنيد که توجّه تامّ بامراللّه دارد و مقصد محصور در نفوذ کلمة‌اللّه ، شب و روز به نيّت خالصه خدمت امرمينمايد و ابداً در روش و سلوک رائحه خود خواهی و اثری از غرض شخصی نيست بلکه سرگشته بيابان محبّت اللّه است و سرمست باده معرفت اللّه ، منهمک در نشر نفحات اللّه و منجذب بآيات ملکوت اللّه ، يقين بدانيد موفّق ملکوتی شود و مؤيّد آسمانی گردد و مانند ستاره صبحگاهی از افق موهبت ابدی بنهايت نورانيّت درخشنده و تابنده خواهد شد و اگر بشائبه هوی و هوس و خود پرستی مشوب ، يقين است که مساعی عاقبت بی نتيجه ماند و محروم و مأيوس گردد "

(ص ١٠٧ حيات بهائی)

حضرت ولی امر الله:

1 - " بايد بهر نحوی که ممکن است قبل از همه چيز قلب را صاف و نيّت را خالص نمود و الّا اقدام بهيچ امری نتيجه و ثمری نبخشد " (ص ٥ ج ٦ مائده آسمانی ط ١٢٨ بديع)

2 - " نميدانيد که محبّت خالصانه و صداقت و خلوص نيّت چه اثری در نفوس نمايد " .

(ص ٦ ج ٦ مائده آسمانی ط ١٢٨ بديع)

3 - " تا اين دو شرط يعنی خلوص نيّت و حُکم بر نفس و مشتهيات آن عموماً کاملاً دائماً در جامعه بهائی تأسيس و استقرار نيابد اتّحاد و اتّفاق در هيچ نقطه ای و در هيچ امری غير ممکن ..." (ص ١٩٢ ج ١ توقيعات مبارکه ٢٦ - ١٩٢٢)

منابع
محتویات