مفاوضات - نان و خمر رمز از چيست

حضرت عبدالبهاء
نسخه اصل فارسی

نان و خمر رمز از چيست ؟ – مفاوضات - اثر حضرت عبدالبهاء – بر اساس نسخه طبع سنهء ١٩٠٨ م

سؤال

حضرت مسيح ميفرمايد منم آن نانی که از آسمان نازل شد و هر کس از اين نان تناول نمايد ابداً نميرد ، مقصود از اين بيان چه ؟

جواب

مقصد از اين نان مائده آسمانی و کمالات الهی است يعنی هر کس ازين مائده تناول نمايد يعنی اکتساب فيض الهی کند و اقتباس انوار رحمانی کند و از کمالات من نصيب برد حيات ابدی يابد . مقصد از خون نيز روح حياتست و آن کمالات الهی و جلوه ربّانی و فيض صمدانيست زيرا جميع اجزاء بدن انسان بواسطه جريان خون مادّه حياتيرا از خون اکتساب نمايد . در انجيل يوحنّا در فصل ششم آيه بيست و ششم ميفرمايد :" بشما ميگويم که مرا ميطلبيد نه بسبب معجزاتی که ديديد بلکه بسبب آن نان که خورديد و سير شديد ". اين واضح است که نانی که حواريّون خوردند و سير شدند فيوضات آسمانی بود زيرا در آيه سی و سوم در فصل مذکور ميفرمايد :" زيرا که نان خدا آنست که از آسمان نازل شده بجهان حيات بخشد ". اين معلوم است که جسد مسيح از آسمان نازل نشد از رحم مريم آمد و آنچه از آسمان الهی نازل گرديد روح مسيح بود و چون يهود گمان کردند که مقصد حضرت مسيح جسد است لهذا اعتراض کردند چنانچه در آيه چهل و دوم از فصل مذکور ميفرمايد : " و گفتند آيا اين عيسی پسر يوسف نيست که ما پدر و مادر او را ميشناسيم پس چگونه ميگويد که از آسمان نازل شده‌ام ". ملاحظه نمائيد که چگونه واضح است که مقصود حضرت از نان آسمانی روح حضرتست و فيوضات و کمالات و تعليمات او چنانکه در آيه شصت و سه از فصل مذکور بيان ميفرمايد :" روح است که زنده ميکند و امّا از جسد فائده ای نيست ". پس واضح شد که روح مسيح نعمت آسمانی بود که از آسمان نازل و هر کس از اين روح استفاضه نمايد يعنی تعاليم آسمانی گيرد حيات ابديّه يابد اينست که در آيه سی و پنجم ميفرمايد :" عيسی بايشان گفت من نان حيات هستم کسی که اقبال بمن نمايد هرگز گرسنه نشود و هر کس بمن ايمان آورد هرگز تشنه نگردد ". ملاحظه کنيد که خوردنرا باقبال و نوشيدنرا بايمان توضيح ميفرمايد . پس واضح و محقّق گرديد که مائده آسمانی فيوضات رحمانيّه و تجلّيات روحيّه و تعاليم سمائيّه و معانی کلّيّه حضرت مسيح است و خوردن عبارت از اقبال و نوشيدن کنايه از ايمانست زيرا حضرترا يک جسد عنصری بود و يک جسد آسمانی جسد عنصری مصلوب شد امّا جسد آسمانی حيّ و باقی و سبب حيات جاودانی جسد عنصری طبيعت بشری بود و جسد آسمانی طبيعت رحمانی . سبحان اللّه بعضی تصوّر چنان نمايند که نان قربان حقيقت حضرت مسيح است و لاهوت و روح القدس حلول در آن نموده و موجود است و حال آنکه چون قربان تناول شود بعد از دقيقه ای چند فاسد محض گردد و تغيير کلّی يابد پس چگونه چنين وهمی را تصوّر توان نمود استغفر اللّه عن هذا الوهم العظيم . خلاصه مقال آنکه بظهور حضرت مسيح تعاليم مقدّسه که فيض ابديست منتشر شد و انوار هدايت ساطع گشت و روح حيات بحقايق انسانيّه مبذول گرديد هر کس هدايت يافت زنده شد و هر کس گمراه ماند بموت ابدی گرفتار گرديد و آن نان که از آسمان نازل شد جسد ملکوتی حضرت مسيح بود و عنصر روحانی او که حضرات حواريّون از آن تناول نمودند و حيات ابديّه يافتند . حواريّون از دست حضرت مسيح بسيار غذا خورده بودند چرا عشاء ربّانی امتياز يافت پس معلوم شد که مراد از نان آسمانی اين نان عنصری نه بلکه مقصد مائده الهيّه جسد روحانی حضرت مسيح بود و آن فيوضات ربّانيّه و کمالات رحمانيّه بود که حواريّون نصيب يافتند و از آن سير گشتند . و همچنين ملاحظه کنيد که در وقتی که حضرت مسيح نانرا برکت دادند و فرمودند اين جسد منست و بحواريّون عنايت فرمودند حضرت مسيح در نزد حواريّون مشخّص و معيّن و مجسّم و موجود بودند منقلب بنان و خمر نشدند اگر منقلب بنان و خمر شده بودند بايد ديگر در آن وقت در نزد حواريّون حضرت مسيح مجسّم مشخّص معيّن نماند . پس معلوم شد که اين نان و خمر رمزی بود و آن عبارت از آن بود که فيوضات و کمالات من بشماها داده شده و چون از اين فيض مستفيض شديد حيات ابديّه يافتيد و از مائده آسمانی بهره و نصيب برديد .

منابع
محتویات
پیوست‌ها
abdul-baha-bkw22-2-06-fa
OV