در بيان معنى حديث علم ۲۷ حرفست

حضرت عبدالبهاء
اصلی فارسی

در بيان معنى حديث علم ۲۷ حرفست – اثر حضرت عبدالبهاء –مائده آسمانى، جلد۲، ص ۸

در معنی حدیث علم ٢٧ حرف است حضرت عبدالبهاء جلّ ثنائه میفرمایند قوله الاحلی:

نیریز جناب میرزا آقا خان علیه بهاء الله الابهی:

﴿ هو اللّه ﴾

ای متوجه بملکوت ابهی از عدم مجال بجواب مختصر قناعت نما مقصود از عبارت حدیث حرف ملفوف نیست مقصود اینست که آنچه در قرون اولی از فضائل عالم انسانی بحیّز ظهور پیوست و در عرصه شهود جلوه نموده از علوم و فنون و مخترعات و اکتشافات و مشروعات و اسرار کائنات و حقایق موجودات کل بمنزله دو حرفست امّا آنچه بعد از ظهور قائم ظاهر خواهد شد از اسرار عالم و حقائق اشیاء و صنایع و بدایع و معلومات عالم انسانی و سرّ مکنون و رمز مصون بمنزله بیست و پنج حرف چنانچه ملاحظه مینمائی که بعد از ظهور قائم چه امور عظیمه حاصل شده است که جمیع آنچه در سابق معلومات عالم انسانی بود مقابلی با یکی از آن نمینماید در مادیّات ملاحظه کن که عنوان روحانیاتست مثلا جمیع اختراعات عالم انسانی و اکتشافات مادی در قرون اولی مقابلی بیک قوه تلغرافی فنوغرافی فتوغرافی تلفون قوه کهربائی و مخابره بدون وسایط سیم نمیکند و قس علی ذلک و علیک البهاء الابهی عبدالبهاء عبّاس .

و در لوح میرزا تقی خان قمی نازل قوله الاحلی:

" أمّا حدیث وارد که در ایّام سابق دو حرف صادر ولی در ایّام قائم جمیع حروف دیگر ظاهر گردد مقصود اینست که آنچه از آثار و علوم و احکام و قانون و بدایع و صنایع و کمالات عالم انسانی در ایّام سابق ظاهر شده بمنزله دو حرف بوده ولی در این ظهور بدیع و بروز کنز منیع کمالات و فضائل عالم انسانی و علوم و فنون نامتناهی بدرجه‌ای رسد که بمثابه جمیع حروف دیگر باشد یعنی این دور بدیع از دورهای سابق اینقدر امتیاز و فرق دارد چنانچه ملاحظه مینمائید که هنوز قرن اول است در اینمدت قلیله چقدر اسرار کائنات از حیّز غیب بعالم شهود آمده چه سرّهای مکنون و رمزهای مصون که در غیب امکان بوده ظاهر شده و چه اکتشافها از اسرار و حقائق اشیاء تحقق یافته و چه صنایع و بدایع جلوه نموده دیگر ملاحظه نما که من بعد چه خواهد شد . باش تا صبح دولتش بدمد اینهمه از نتایج سحر است. (عبدالبهاء عبّاس)

منابع
محتویات
OV