هو الله - ای بندۀ صادق جمال ابهی، نامه روحانی تلاوت…

حضرت عبدالبهاء
اصلی فارسی

۹۱

هو الله

ای بندۀ صادق جمال ابهی، نامه روحانی تلاوت شد و نفحه رحمانی استشمام گشت سبحان الله چه موهبت عظمائی از فیض قدیم در عالم رخ گشوده که کلمات حکم نفحات یافته و اشارات سمت بشارات جسته. باری از قرائت نامه آنجناب حقیقت منجذبه مشروح و منکشف گشت. شکر کن خدا را که در همچو طوفان امتحانی قدم را ثابت نمودی و حقیقت را نابت کردی. تمسک بعروة الوثقی نمودی و تشبث بحبل متین ملکوت ابهی. حال بیا تا با یکدیگر بعبوديّت آستان مقدّس قيام نمائيم و متّحداً متّفقاً معین و ناصر یکدیگر شویم و در حقّ جمیع یاران تضرّع و زاری نمائيم تا کلّ بکمال الفت و اتّحاد و محبّت و انجذاب بر این شریعه رحمانيّه مجتمع گردند و آثار باهره فیض تقدیس الهی در ملکوت وجود ظاهر و مشهود شود.

امّا سؤالی که نموده ئی در مسئله مجازات و مکافات که واسطه اجراء قصاص را واسطه لازم و آن واسطه نیز مستحقّ سوء جزاء در این صورت تسلسل لازم آید. بدانکه مجازات بر دو قسم است یک قسم انتقام است و قسم دیگر قصاص است انتقام مذموم و بمقتضای نفس و هوی صادر و واقع گردد و این مجازاتی است که اهل نفس و هوی بغرض و حبّ انتقام حکم نمایند. و امّا قصاصی که بموجب حکم الهی چون در کمال عدل و انصاف واقع گردد سبب مکافات خیر شود زیرا آنشخص احکام الهی را ادا نموده نه هوای نفسانی این است نفوس مقدّسه در شرائع سابقه هزاران نفوس مستحقه را معدوم نمودند.

و امّا مسئله ثانی که پسر بمجازات پدر گرفتار میشود یا نه. بدان که این بر دو قسم است یکقسم تعلّق بروحانيّات دارد یکقسم تعلق بجسمانیات آنچه تعلق بروحانیات دارد پسر بجرم پدر مؤاخذه نمیشود. زیرا پسر سعید است و پدر شقی یخرج الحيّ من الميّت و ”یخرج الميّت من الحی“ ”لا تزر وازرة وزر أخری“ و آنچه تعلّق بجسمانيّات دارد لابدّ است که ظلم و تعلّل اعمال قبیحه پدر سبب مضرت پسر میشود. در این مقام در قرآن میفرماید ”و لیخش الذین لو ترکوا من خلفهم ذریة ضعافا“ یعنی باید انسان رحم بر ایتام بکند که مبادا ذرّيتی ایتام از او بماند و سوء رفتار او یعنی ظلم بایتام سبب ذلّت اولاد خود شود. مثلا ملاحظه بفرمائید که شخصی ظلما و عدوانا خون جمعی بریزد و اموال ناسرا تالان و تاراج نماید و هزار خانمان و دودمان را بر باد دهد البتّه آن شخص شقی بعد از رجوع باسفل جحیم سبب نکبت و ذلّت و عدم رستگاری اولاد و احفاد شود مظلومان بانتقام برخیزند و بانواع وسائل در هدم بنیانش کوشند این است که گفته میشود الجزاء من جنس العمل و علیک البهاء (ع ع)


منابع