ای سلیل نبیل جلیل، سؤال از این عبارت مبارکه که در لوح مرحوم والد از سماء فضل نازل شده در ذکر حسن بجستانی که میفرماید نفس اوصاف سبب ریب و شبهه او شده. غافل از آنکه زارع مقصودش سقایه گندم است و لکن زوان بالتبع سقایه میشود. جمیع اوصاف نقطه بیان راجع است باوّل من آمن و عدّه معدودات حسن و امثال او بالتبع بماء بیان و اوصاف رحمن فائز شدند و اینمقام باقی تا اقبال باقی و الّا باسفل مقرّ راجع انتهی ”قوله جلّ و علا“ بعد سؤال نمودهاید که اول من آمن روحی له الفداء اگر محروم میشد. در ظهور جمال مبارک حال چگونه میگشت و این اوصاف بکه راجع بود. بدانکه جمیع نعوت و محامد و اوصاف و کمالات از خصائص شمس حقیقت است و چون ضیاء صادر از او و راجع باو و این کمالات در حقائق سائره مقتبس از آن شمس حقیقت است و هر حقیقتی از حقائق بحسب استعداد و لیاقت خویش از آن انوار اقتباس مینماید اول من آمن روحی له الفداء بمنزله مه تابان بود که اقتباس انوار از آن شمس حقیقت نمود و سائر نفوس مهتدیه جلیله در آن کور بمنزله نجوم. و البهاء علیک (ع ع)