هو اللّه - ای منادی پيمان آنچه كه بجناب ميرزا احمد…

حضرت عبدالبهاء
اصلی فارسی

۱۰۴

هو اللّه

ای منادی پيمان آنچه كه بجناب ميرزا احمد مرقوم نموده بوديد ملاحظه گرديد از رياض معانی آن نفحه خوشی استشمام شد و از هويّت كلمات مضمون لطيفی استنباط گشت و آن عبوديّت آستان مقدّس است و بذل دل و جان در سبيل جانان طوبی لك ثمّ طوبی لك مقصود از ذبح و قربانی در كور حضرت خليل مقام فدا بود نه مراد قصّابی و خونريزی اين سرّ فداست و سرّ فدا معانی بيحد و شمار دارد از جمله فراغت از نفس و هوی و جان فشانی در سبيل هدی و انقطاع از ما سوی اللّه و از جمله محويّت و فناء دانه و ظهور در شجر و ثمر بجميع شئون فی الحقيقة آن دانه خود را فدای آن شجره نموده زيرا اگر دانه بحسب ظاهر متلاشی نشود آن شجر و آن شاخ و آن ثمر و آن ورق و آن شكوفه در حيّز وجود تحقّق نيابد و از جمله معنی سرّ فدا اينست كه نقطه حقيقت بجميع شئون و آثار و احكام و افعال در مظاهر كلّی و جزئی ظاهر و مشهود و عيان گردد يعنی نفوس مستفيض از اشراقات او شوند و قلوب مستشرق از انوار او و اين سرّ فدا بحسب مراتب در هر حقيقتی از حقائق مقدّسه و كينونات علويّه و مظاهر اشراقيّه مشهود و واضح گردد

كلّ ذبيح هستند و كلّ فدائيان سبيل الهی و كلّ بقربانگاه عشق شتافتند لهذا اسحق و اسمعيل هر دو ذبيحند بلكه جميع بندگان الهی و اين مقامی از مقاماتست كه از لوازم نجوم توحيد است و از اين گذشته در مقام توحيد اسمعيل و اسحق حكم يك وجود دارند عنوان هر يك بر ديگری جائز است و امّا در توراة ذكر اسحق است و همچنين در احاديث حضرت رسول نيز ذكر اسحق هست و ذكر اسمعيل هر دو و اين عبد ذكر اسمعيل را نموده بحسب اصطلاح قوم چون در السن و افواه اهل فرقان ذكر اسمعيل است لهذا باين مناسبت در ضمن بيان احبّای الهی را هر يك كه باسمعيل موسومند باين مقام اعزّ اعلی دلالت كرد و عليكم التحيّة و الثناء ع ع


منابع