شيراز - هو اللّه

حضرت عبدالبهاء
نسخه اصل فارسی

شيراز

هو اللّه

ای ثابتان ای راسخان، در روز غوغا و ضوضا که جمعی بدون بيّنه و برهان هجوم بمحلّ ثابت بر پيمان نمودند شما بحمايت و صيانت پرداختيد، و بتمام توکّل در قلوب مهاجمين خوف و خشيت انداختيد. اين جانفشانی بود و از قوّت صلابت ايمانی. بيخردان در کمينند تا فرصتی يابند و دست تطاول بگشايند. و بظلم و عدوان پردازند. اين سلاح عاجزانست چون از قوّت برهان بی نصيب گردند و در اقامه حجّت عاجز و ضعيف و گنگ و لال گردند دست تطاول بگشايند. هميشه اين روش اهل بطلان است و مسلک اهل طغيان. اين آخر الدواء الکی شمرند ولی بخسران مبين افتند و ضرر و زيان شديد يابند. اين تعرّضات سبب ظهور آيات بيّنات و اين اعتساف تمهيد مقدّمات و سبب انتباه غافلان و جستجوی طالبان گردد.

البتّه اگر ادنی تفکّری بنمايند ابداً تعرّض ننمايند بلکه ساکت و صامت گردند و در حفره ظنون و اوهام خزيده. خود را از پرتو شمس حقيقت محروم و محجوب نمايند. وقتی که شهناز الهی منحصر در شيراز بود ستمکاران سبب شدند که اين صيت عظيم باصفهان و طهران رسيد و چون بيشتر کوشيدند و اذيّت و جفا کردند و سياست شديده روا داشتند بجميع صفحات ايران سرايت کرد. نفوذ کلمة اللّه در خراسان علم افراخت. چون باطفاء اين سراج کوشيدند و بقتل و غارت پرداختند و خون مظلومان ريختند و سرها بر نيزه نمودند مردان را شهيد کردند. اطفال اسير نمودند. نساء را ذليل کردند. و مانند دشت بلا صحرای کربلا بخونريزی مظلومان پرداختند. و باسارت صبيان و نسوان دست گشودند صيت امر اللّه بسائر بلدان در اطراف و اکناف عالم رسيد. و چون کوشيدند که نور مبين از ايران نفی و سرگون گردد علم مبين درعراق بلند شد. و چون در عراق بنفاق پرداختند سبب شد که جمال قديم بشهر شهير نفی و تبعيد شد. و کوس اعظم و ناقوس اکبر در اسلامبول کوبيده شد. و چون از مرکز سلطنت عثمانيان با نهايت ظلم و عدوان بروميلی ارسال نمودند آن اقليم نيز پرتو نور مبين يافت.

و چون از آن کشور بسجن اکبر نقل گرديد و قلعه ويران سجن محبوب امکان شد و نهايت ذلّ و هوان حاصل گرديد. صيت امر اللّه و صوت کلمة اللّه در ممالک اوروپ و امريک انتشار يافت. زلزله در آفاق انداخت و اهل نفاق خائب و خاسر گشتند. و هنوز دست برنميدارند. اين تهکّم و تعرّض سبب شد که ندای الهی در جميع آفاق بلند گرديد. هنوز در خواب غفلتند و گمان ميکنند که اين حرکت مذبوحانه سبب قلع و قمع اساس خداوند يگانه است. هيهات هيهات جمال مبارک روحی لاحبّائه الفدا ميفرمايد که اين جوش و خروش علمای جاهل بر منابر و فرياد و نعره‌های وا ديناً وا مذهباً در مسالک و معابر ندای بامر اللّه است. اين نفوس منادی حقّند ولکن لا يشعرون. ذرهم فی خوضهم يلعبون. باری الحمد للّه شما بآنچه بايد و شايد قيام نموده‌ايد و مدافعه از هجوم يغماگران فرموديد. طوبی لکم من هذه المنقبة العظمی و عليکم البهاء الابهی ع‌ع


منابع
محتویات