عموم احبّای الهی عليهم بهاء اللّه الابهی
هُو اللّه
ای ياران الهی، عبدالبهاء شب و روز بياد شما و بذکر شما مشغول زيرا ياران الهی در نزد عبدالبهاء عزيزند و در سحرگاهان تضرّع بملکوت اللّه مينمايم و شما را استفاضه از نفثات روح القدس ميطلبم تا شمعهای روشن شويد و بنور هدايت بدرخشيد و ظلمت ضلالت را زائل نمائيد مطمئن باشيد تأييدات ملکوت ابهی پی در پی ميرسد.
شجره حيات از بهار الهی و ريزش ابر آسمانی و حرارت شمس حقيقت تازه بنای نشو و نما گذاشته عنقريب گل و شکوفه نمايد و برگ و بار ببار آرد و بر شرق و غرب سايه اندازد و اين شجره حيات کتاب ميثاق است.
ولی در اين ايّام در امريکا بادهای شديدی بر سراج ميثاق احاطه نموده تا اين سراج روشن را خاموش کند و اين شجره حياترا از ريشه براندازد.
بعضی نفوس ضعيفه نوهوس از اهل غرض و بی خبر از زلزله بغض و عداوت متزلزل شده و همّت را گماشتند که عهد و ميثاق الهی را محو نمايند و آب صافی را گل آلود کنند تا در اين گل آلودی ماهی صيد نمايند بر مرکز ميثاق طغيان نمودهاند بعينه مثل بيانيان که بر جمال مبارک هجوم نمودند هر دمی افترائی زدند و در هر روزی بهانه ئی کنند و خفيّاً القای شبهات نمايند تا بکلّی ميثاق بهاء اللّه در امريکا محو و نابود گردد.
ای ياران الهی، بيدار باشيد بيدار باشيد هشيار باشيد هشيار باشيد.
حضرت باب عهد و ميثاق جمال مبارکرا از جميع اهل بيان گرفت که در يوم ظهور من يظهره اللّه و سطوع انوار بهاءاللّه مؤمن و موقن شوند و بخدمت پردازند و اعلاء کلمة اللّه نمايند. بعد اهل بيان چون ميرزا يحيی و بسياری اشخاص بر ضدّ جمال مبارک قيام نمودند و انواع مفتريات بربستند و بنفوس القای شبهات کردند و از کتب حضرت باب که جميع ذکر من يظهره اللّه است استدلال بر بطلان بهاءاللّه مينمودند. هر روز رساله بر ضدّ بهاءاللّه نوشته انتشار ميدادند و مردم را بتشويش و اضطراب ميانداختند و بنهايت اذيّت و ظلم بر حضرت بهاءاللّه قيام نمودند و خود را بر عهد حضرت باب ثابت ميشمردند تا آنکه انوار عهد حضرت باب آفاقرا روشن کرد و جميع نفوس مؤمنين مخلصين از ظلمات نقض اهل بيان نجات يافتند. و مانند شمع روشن برافروختند و جمال مبارک در جميع الواح و رسائل احبّای صادق ثابت را از مجالست و معاشرت ناقضان عهد حضرت باب منع فرمودند که نفسی نزديکی بآنان نکند زيرا نفسشان مانند سمّ ثعبان ميماند فوراً هلاک ميکند.
از جمله در کلمات مکنونه ميفرمايد ”مصاحبت ابرار را غنيمت دان و از مرافقت اشرار دست و دل هر دو بردار“ و خطاب باحبّا ميفرمايد که ”معلوم آنجناب بوده که زود است شيطان در قميص انسان در آن ارض وارد شود و اراده نمايد که احبّای جمال سبحانرا بوساوس نفسيّه و خطوات شيطانيّه از صراط عزّ مستقيمه منحرف سازد واز شاطئ قدس سلطان احديّه محروم نمايد اينست از خبرهای مستوره که اصفيا را بآن آگاه فرموديم که مبادا بمجالست آن هياکل بغضيّه از مقام محمود ممنوع شوند. پس بر جميع احبّاء اللّه لازم که از هر نفسی که رائحه بغضا از جمال عزّ ابهی ادراک نمايند از او احتراز جويند اگر چه بکلّ آيات ناطق شود و بکلّ کتب تمسّک جويد” الی ان قال عزّ اسمه“ پس در کمال حفظ خود را حفظ نمايند که مبادا بدام تزوير و حيله گرفتار آيند اينست نصح قلم تقدير“
و در خطاب ديگر ميفرمايد ”پس از چنين اشخاص اعراض نمودن اقرب طرق مرضات الهی بوده و خواهد بود چه که نفسشان مثل سمّ سرايت کننده است“
و در خطاب ديگر ميفرمايد ”ای کاظم چشم از عالميان بپوش و ماء حيوان عرفانرا از يد غلمان سبحان بنوش و گوش بمزخرفات مظاهر شيطان مده چه که اليوم مظاهر شيطانيّه بر مراصد صراط عزّ احديّه جالسند و ناس را بکلّ حيل و مکر منع مينمايند و زود است که اعراض اهل بيانرا از مظهر رحمن مشاهده نمائی“
و در خطاب ديگر ميفرمايد ”بسيار در حفظ نفوس خود سعی نمايند چه که شياطين بلباسهای مختلفه ظاهر شوند و بهر نفسی بطريق او برآيند تا آنکه او را بمثل خود مشاهده نموده بعد او را بخود وا گذارند“
و در خطاب ديگر ميفرمايد ”هر نفسی که از او غلّ غلام استشمام نمائيد از او اعراض کنيد اگر چه بزهد اوّلين و آخرين ظاهر شود و يا بعبادت ثقلين قيام نمايد“
و همچنين در خطابی ديگر ميفرمايد ”ای مهدی جميع باين کلمات مطّلع شده از مظاهر سجّينيّه و مطالع نمروديّه و مشارق فرعونيّه و منابع طاغوتيّه و مغارب جبتيّه اعراض نمايند و همچنين ميفرمايد ”قل ان يا احبّائی ثمّ اصفيائی اسمعوا نداء هذا الحبيب المسجون فی هذا السجن الاکبر ان وجدتم من احد اقلّ من ان يحصی روائح الاعراض فاعرضوا عنه ثمّ اجتنبوه“ تا آنکه ميفرمايد ”لانّهم مظاهر الشيطان“
و در خطابی ديگر ميفرمايد ”و بمنظر اکبر ناظر باشيد عنقريب روائح منتنه انفس خبيثه بر آنديار مرور نمايد انشاء اللّه در آن ايّام محفوظ مانيد“
در انجيل متی در فصل ثامن عشر در آيه ششم حضرت مسيح ميفرمايد ”و من اعثر احد هؤلاء الصغار المؤمنين بی فخير له ان يعلق فی عنقه حجر الرحی و يغرق فی لجّة البحر ويل للعالم من العثرات فلا بدّ ان تأتی العثرات ولکن ويل لذلک الانسان الّذی به تأتی العثرة فان اعثرتک يدک او رجلک فاقطعها و القها عنک خير لک ان تدخل الحياة اعرج او اقطع من ان تلقی فی النار الابديّة ولک يدان او رجلان و ان اعثرتک عينک فاقلعها و القها عنک خير لک ان تدخل الحياة اعور من ان تلقی فی جهنّم النار و لک عينان“
و در اصحاح حادی و العشرون در انجيل متی در آيه ٣٨ ميفرمايد ”و امّا الکرامون فلمّا رأَوا الابن قالوا فيما بينهم هذا هو الوارث هاموا نقتله و نأخذ ميراثه فاخذوه و أخرجوه خارج الکرم و قتلوه“ و همچنين فی الاصحاح الثانی و العشرين در آيه چهاردهم ميفرمايد ”لانّ کثيرين يدعون و قليلين ينتخبون“
و در آثار مبارک الواح حضرت بهاءاللّه البتّه در هزار موقع مذکور و نفرين بر ناقضين ميثاق مينمايند بعضی از آن کلمات آسمانی ذکر ميشود.
باری جميع احبّای امريکا ميدانند که مؤسّس اين فساد يعنی نقض ميثاق نفوسی هستند که جميع احبّای الهی مقاصد ايشانرا ميدانند سبحان اللّه با وجود اين فريب آنانرا ميخورند الحمد لله شما بنهايت وضوح ميدانيد حضرت مسيح بنهايت محبّت و مهربانی بود ولی نفوسی بودند مانند يهوذای اسخريوطی باعمال خودشان از مسيح جدا شدند پس چه ذنبی بر مسيح بود حال ناقضين عنوانی کردند که عبدالبهاء استبداد دارد و نفوسی را اخراج ميکند و مانند پاپا محروم مینمايد ابداً چنين نيست هر نفسيکه جدا شد باعمال و دسايس و وساوس خويش خود را محروم نمود اگر اين اعتراض بر عبدالبهاء وارد بايد اعتراض بر جمال مبارک نمايند که بصراحت بحکم قاطع احبّاء را از معاشرت و الفت با ناقضين از اهل بيان منع فرمود.
(مناجات) ای ربّ ميثاق ای نيّر آفاق عبدالبهای مظلوم در دست نفوسی بظاهر اغنام و بحقيقت گرگان درنده گرفتار گشته. هر ظلمی مجری ميدارند و بنيان ميثاقرا ويران مينمايند و ادّعای بهائی ميکنند. تيشه بر ريشه شجره ميثاق ميزنند و خود را مظلوم ميشمرند. نظير بيانيها که ميثاق حضرت بابرا شکستند و از شش جهت تير طعن و مفتريات بر هيکل مبارک زدند با اين ظلم عظيم خود را مظلوم ميشمردند. حال اين عبد آستانت نيز گرفتار ظالمان گشته. و در هر ساعتی حيله و مکری مينمايند و افترائی ميزنند.
يا بهاء الابهی حصن حصين امرترا از اين دزدان محافظه نما و سراجهای ملکوترا از اين بادهای مخالف مصون بدار. يا بهاء الابهی عبدالبهاء دمی آرام نگرفت تا آنکه امر ترا بلند نمود و علم ملکوت ابهی در جميع آفاق موج زد. حال نفوسی چند بدسائس و وساوس قيام کردهاند که اين علم مبين در امريک سرنگون گردد ولی اميد من بتأييدات تو است مرا فريد و وحيد و مظلوم مگذار چنانکه شفاهاً و خطّاً وعده حتمی فرمودی که اين آهوی صحرای محبّتت را از هجوم کلاب بغض و عدوان حفظ ميفرمائی و اين برّه مظلومترا از چنگ و دندان ذءآب کاسره نجات میبخشی. منتظر ظهور عنايات و تحقّق وعد محتوم تو هستم. توئی حافظ حقيقی و توئی ربّ الميثاق. پس اين سراجيرا که تو افروختی از اين ارياح شديده حفظ فرما يا بهاء الابهی از جهان و جهانيان گذشتم و از بيوفايان دلشکسته گشتم و آزرده شدهام و در قفس اين جهان چون مرغ هراسان بال و پر ميزنم. و هر روز آرزوی پرواز بملکوتت ميکنم. يا بهاء الابهی مرا جام فدا بنوشان و نجات بخش و از اين بلايا و محن و صدمات و مشقّت آزاد کن توئی معين و نصير و ظهير و دست گير.
باری بعضی از آثار و مناجات و آيات جمال مبارک که نهی از معاشرت ناقضانست درج ميشود در مناجات فارسی ميفرمايد ”اين عبد را حفظ نما از شبهات نفوسيکه اعراض نمودهاند و از دريای علمت ممنوعند الهی الهی احفظ عبدک بجودک و کرمک من شرّ اعدائک الّذين نقضوا عهدک و ميثاقک“ و در جای ديگر ميفرمايد“ ای پروردگار من و مقصود جان من بيد قدرت اين ضعيف را از نعيق ناعقين حفظ نما“ ناعق گوساله بنی اسرائيل است.
و همچنين ميفرمايد ”مبغوض مرا محبوب خود دانسته ايد و دشمن مرا دوست خود گرفته ايد“
و همچنين ميفرمايد ”صحبت اشرار غم بيفزايد و مصاحبت ابرار زنگ دل بزدايد من أراد ان يأنس مع اللّه فليأنس مع احبّائه و من اراد ان يسمع کلام الله فليسمع کلمات اصفيائه“
و همچنين ميفرمايد ”با اشرار الفت مگير و مؤانست مجو که مجالست اشرار نور جانرا بنار حسبان تبديل نمايد اگر فيض روح القدس طلبی با احرار مصاحب شو زيرا که ابرار جام باقی از کف ساقی خلد نوشيدهاند“ و همچنين ميفرمايد ”رأس الذلّة هو الخروج عن ظلّ الرحمن والدخول فی ظلّ الشيطان“
و همچنين ميفرمايد ”ای عباد نيست در اين قلب مگر تجلّيات انوار صبح لقا و تکلّم نمينمايد مگر بر حقّ خالص از پروردگار شما پس متابعت نفس ننمائيد و عهد الله را نشکنيد و نقض ميثاق مکنيد باستقامت تمام بدل و قلب و زبان باو توجّه نمائيد و نباشيد از بيخردان“
و همچنين ميفرمايد ”انتم نسيتم عهد اللّه و نقضتم ميثاقه“
و همچنين ميفرمايد ”ان جائکم احد بکتاب الفجّار دعوه ورائکم من الناس من نقض الميثاق و منهم من اتّبع ما امر من لدن عليم حکيم ليس ضرّی سجنی و بلائی و ما يرد عليّ من طغاة عبادی بل عمل الّذين ينسبون انفسهم الی هذا المظلوم و يرتکبون ما تضيع به حرمة اللّه بين خلقه الا انّهم من المفسدين“
و همچنين از لسان ناقضين ميفرمايد ”قد جعلت المنابر لذکرک و ارتفاع کلمتک و اظهار امرک و انّی ارتقيت عليها لاعلاء نقض عهدک و ميثاقک“
و همچنين ميفرمايند ”خذوا ما امرتم به و لا تتّبعوا الّذين نقضوا عهد اللّه و ميثاقه الا انّهم من اهل الضلال“.
و همچنين ميفرمايند ”ان الّذين نکثوا عهد اللّه فی اوامره و نکصوا علی اعقابهم اولئک من اهل الضلال لدی الغنی المتعال“
و همچنين ميفرمايند ”انّ الّذين وفوا بميثاق اللّه اولئک من اعلی الخلق لدی الحق المتعال ان الّذين غفلوا اولئک من اهل النار عند ربّک العزيز المختار“
و همچنين ميفرمايند ” طوبی لعبد آمن و لامة آمنت و ويل للمشرکين الّذين نقضوا عهد اللّه و ميثاقه و اعرضوا عن صراطی المستقيم“ و همچنين ميفرمايند ”اسألک ان لا تخيّبنی عمّا عندک و ما قدّرته لخيرة خلقک الّذين ما نقضوا عهدک و ميثاقک قل موتوا بغيظکم قد اتی من ارتعدت به فرائص العالم و زلّت به الاقدام الّا الّذين ما نقضوا عهدهم و اتّبعوا ما انزله اللّه فی الکتاب“ و همچنين ميفرمايند ”انّ الّذی تزيّن برداء الوفاء بين الارض و السماء يصلّی عليه الملأ الاعلی و الّذی نقص العهد يلعنه الملک و الملکوت“
و همچنين ميفرمايند ”خذ ما نزل لک بقوّة تعجز عنها ايادی الکفّار الّذين نقضوا ميثاق اللّه و عهده و اعرضوا عن الوجه“
و همچنين ميفرمايند ”يا يحيی قد اتی الکتاب خذه بقوّة من لدنّا و لا تتّبع الّذين نقضوا ميثاق اللّه و عهده و کفروا بما نزل من لدن مقتدر علّام“
و همچنين ميفرمايند ”قد اصبحت اليوم يا الهی فی جوار رحمتک الکبری و أخذت القلم لاذکرک بحولک بذکر يکون بمنزلة النور للاحرار و بمثابة النار للاشرار الّذين نقضوا ميثاقک و اعرضوا عن آياتک و نبذوا عن ورائهم کوثر الحيوان الّذی ظهر بأمرک و جری من اصبع ارادتک“
و همچنين در توقيعی بعبدالبهاء ميفرمايند ”يا الهی هذا غصن انشعب من دوحة فردانيّتک و سدرة وحدانيّتک تراه يا الهی ناظراً اليک و متمسّکاً بحبل الطافک فاحفظه فی جوار رحمتک انت تعلم يا الهی انّی ما اريده الّا بما اردته و ما اخترته الّا بما اصطفيته فانصره بجنود ارضک و سمائک و انصر يا الهی من نصره ثمّ اختر من اختاره و ايّد من اقبل اليه ثمّ اخذل من انکره و لم يرده ای ربّ تری حين الوحی يتحرّک قلمی و ترتعش ارکانی اسألک بولهی فی حبّک و شوقی فی اظهار أمرک بان تقدّر له و لمحبيّه ما قدّرته لسفرائک و امناء وحيک انّک أنت اللّه المقتدر القدير“
”تالله يا قوم يبکی عينی و عين عليّ علی الرفيق الاعلی و يضجّ قلبی و قلب محمّد فی السرادق الابهی و يصيح فؤادی و افئدة المرسلين عند اولی النهی ان انتم من الناظرين لم يکن حزنی من نفسی بل علی الّذی يأتی من بعدی فی ظلل الامر بسلطان لائح مبين لانّ هؤلاء لا يرضون بظهوره و ينکرون آياتة و يجحدون بسلطانه و يحاربون بنفسه و يخادعون فی أمره کما فعلوا بنفسه فی تلک الايّام و کنتم من الشاهدين“
و همچنين در توقيعی بعبد البهاء ميفرمايند ”يا غصن اعظم لعمر اللّه نوازلک کدّرتنی و لکن اللّه يشفيک و يحفظک و هو خير کريم و احسن معين البهاء عليک و علی من يخدمک و يطوف حولک و الويل و العذاب لمن يخالفک و يؤذيک طوبی لمن والاک و السقر لمن عاداک“
و همچنين ميفرمايد ”هل يمکن بعد اشراق شمس وصيّتک من افق اکبر الواحک ان تزلّ قدم احد عن صراطک المسقيم قلنا يا قلمی الاعلی ينبغی لک ان تشتغل بما أمرت من لدی اللّه العليّ العظيم لا تسأل عمّا يذوب به قلبک و قلوب اهل الفردوس الّذين طافوا حول أمری البديع لا ينبغی لک بان تطّلع علی ما سترناه عنک انّ ربّک لهو الستّار العليم توجّه بوجهک الانور الی المنظر الاکبر و قل يا الهی الرحمن زيّن سماء البيان بانجم الاستقامة و الامانة و الصدق انّک انت المقتدر علی ما تشاء لا اله الّا انت المدبّر الکريم“.
باری از اين بيانات مبارک و بيانات حضرت مسيح واضح و ثابت و محقّق شد که انسان بايد با نفوسی که بر عهد و ميثاق ثابتند معاشرت نمايد و با ابرار الفت کند زيرا قرين سوء سبب می شود که سوء اخلاق سرايت مینمايد نظير مرض جذام که ممکن نيست انسان با مجذوم الفت و معاشرت نمايد و مرض جذام سرايت نکند اين بجهت حفظ و صيانت است.
اين نصّ انجيل را ملاحظه کنيد که برادران حضرت مسيح آمدند نزد حضرت مسيح عرض کردند که اينها برادران شما هستند. فرمودند که برادران من نفوسی هستند که مؤمن بخدا هستند و قبول ننمودند که با برادران معاشرت و مجالست نمايند بهمچنين قرّة العين که معروف آفاق است وقتی که مؤمن بخدا شد و منجذب بنفحات الهی گشت از دو پسر بزرگ خويش بيزار شد. زيرا مؤمن نشدند و ديگر ابداً بانها ملاقات نکرد و حال آنکه دو اولاد رشيد او بودند و ميگفت که احبّای الهی جميع پسران من هستند ولی اين دو ابداً پسر من نيستند و بيزارم.
ملاحظه نمائيد که باغبان الهی شاخه خشک و يا ضعيف را از شجره طيّبه قطع مینمايد و شاخ درخت ديگر را باين شجره پيوند مینمايد هم فصل ميکند و هم وصل ميکند اينست که حضرت مسيح ميفرمايد که از جميع آفاق میآيند و داخل در ملکوت ميشوند و ابناء ملکوت از ملکوت خارج ميشوند
نوه نوح کنعان در نزد نوح مردود بود و ديگران مقبول برادران جمال مبارک از جمال مبارک منفصل شدند و ابداً جمال مبارک با آنها ملاقات نميفرمودند و هذا فراق بينی و بينکم ميفرمودند جميع اينها نه اين بود که جمال مبارک استبداد مجری ميداشتند ولی اينها باعمال و افعال و اقوال خود از الطاف و عنايات مبارک محروم ماندند.
حضرت مسيح در قضيّه يهوذای اسخريوطی و برادران خويش استبداد مجری نداشتند ولی آنان خود را محروم نمودند باری مقصود اينست که عبدالبهاء بینهايت مهربانست ولی مرض مرض جذام است چه کند همچنانکه در امراض جسمانی بايد معاشرت و سرايت را منع کرد و قوانين حفظ الصحّه را مجری داشت زيرا امراض ساريه جسمانی بنيان بشر را براندازد بهمچنين بايد نفوس مبارکه را از روائح کريهه و امراض مهلکه روحانی محافظه و صيانت کرد و الّا نقض نظير مرض طاعون سرايت ميکند و کلّ هلاک ميشوند در بدايت صعود مبارک مرکز نقض تنها بود بعد کم کم سرايت کرد و اين بسبب الفت و معاشرت واقع شد. ١٤نوفمبر سنه ١٩٢١ عبدالبهاء عباس