هو الله - بمبائی بواسطه جناب حاجی ميرزا محمّد تقی...

حضرت عبدالبهاء
اصلی فارسی

لوح رقم (221) – من آثار حضرت عبدالبهاء – مکاتیب عبد البهاء، جلد3، صفحه 505

( 221 )

بمبائی بواسطه جناب حاجی میرزا محمد تقی طبسی علیه بهاء الله

هو الله

ای یاران رحمانی در این ایام خبری پر روح و ریحان از آن سامان رسید که الحمد لله یاران انجمنی آراستند و نشر امر الله خواستند و دل از دون محبت الله پیراستند و تصور چنان دارند که در ایام معلومه در آن محفل عقد انجمن نمایند و مشورت کنند و بآنچه سبب انتشار نور هدایت است تمسک و تشبث جویند اگر بشروط و عهود لازمه قیام گردد این انجمن فی الحقیقه گلستان و چمن حقیقت است و آیت موهبت حضرت احدیت اول شرط محبت و الفت تام بین اعضاء آن انجمن است که از بیگانگی بیزار گردند و یگانگی حضرت پروردگار آشکار کنند زیرا امواج یک بحرند و قطرات یک نهر نجوم یک افقند و اشعه یک شمس درختان یک بوستانند و گلهای یک گلستان و اگر وحدت حال و یگانگی بیملال در میان نیاید آن جمع پریشان گردد و آن انجمن بی سر و سامان

و شرط ثانی آنست که رئیسی بجهت آن محفل اعضای انجمن بالاتحاد انتخاب کنند و دستور العمل و نظامی بجهت اجتماع و مذاکره قرار دهند و آن دستور العمل و نظام در تحت اداره و محافظه و حمایت رئیس باشد و تنفیذ نماید و اعضاء محفل باید در نهایت اطاعت و انقیاد باشند مکالمه حشو و زوائد در آن محفل نگردد و اعضاء در حین ورود توجه بملکوت أعلی کنند و طلب تأیید از افق ابهی و در نهایت خلوص و وقار و سکون و آداب در انجمن قرار یابند و بنهایت ادب و ملایمت کلام و اهمیت خطاب ببیان آراء پردازند در هر مسئله‌ئی تحری حقیقت کنند نه اصرار در رأی زیرا اصرار و عناد در رأی منجر بمنازعه و مخاصمه گردد و حقیقت مستور ماند ولی اعضای محترمه باید بنهایت آزادگی بیان رأی خویش نمایند و ابدا جائز نه که نفسی تزییف رأی دیگری نماید بلکه بکمال ملایمت بیان حقیقت کند و چون اختلاف آراء حاصل شود رجوع باکثریت آراء کنند و کل اکثریت را مطیع و منقاد گردند و دیگر جائز نه که نفسی از اعضاء محترمه بر قرار اخیر چه در خارج و چه در داخل اعتراض نماید و یا نکته گیرد ولو مخالف صواب باشد زیرا این نکته‌گیری سبب شود که هیچ قراری استقرار نیابد

باری هر کاری که بالفت و محبت و خلوص نیت فیصل شود نتیجه‌اش انوار است و اگر ادنی اغبراری حاصل شود نتیجه‌اش ظلمات فوق ظلمات است تصادم افکار و مقاومت آراء در انجمن شوراء سبب ظهور شعاع حقیقت است نباید هیچیک از اعضاء متکدر از مقاومت دیگری شود بلکه هر یک قول دیگریرا با وجود مخالف بودن با رأی خویش در کمال ادب بخلوص نیت گوش دهد و غباری در قلبش ننشیند چون چنین گردد آن انجمن انجمن الهی است و الا سبب برودت و کدورت عالم شیطانی

و همچنین آن محفل رحمانی باید قطعیا بامور سیاسی که راجع بحکومت محلی است تعرض ننماید حتی از امور سیاسی دم نزند مذاکرات بتمامها محصور در امور روحانیه باشد که تعلق باداره تربیت نفوس و تعلیم اطفال و اغاثه فقراء و اعانه ضعفاء جمیع فرق عالم و مهربانی بکل امم و نشر نفحات الله و تقدیس کلمة الله دارد در اینخصوص و اجراء این شروط چون همت نمایند تأیید روح القدس رسد و آن مجمع مرکز سنوحات ‌رحمانیه گردد و جنود توفیق هجوم کند و هر روز فتوحی جدید حاصل شود

الهی الهی هؤلاء عباد انجذبوا بنفحات قدسک و اشتعلوا بنار محبتک و أخلصوا وجوههم لوجهک الکریم و سلکوا فی المنهج القویم و هدوا الی صراطک المستقیم رب اجعلهم سرج الفضل و الاحسان فی عالم الانسان یتلألأ من وجوههم أنوار التقوی و یتشعشع من جبینهم نور الهدی و اجعلهم آیات رحمتک لعموم خلقک و رایات موهبتک لجمیع بریتک و ایدهم فی جمیع الشؤون انک أنت الکریم العزیز الودود (ع ع)

منابع
محتویات