۱۱۷ - الحمد للّه از فيض رحمانی در اين عصر ربّانی مستفيض…

حضرت عبدالبهاء
اصلی فارسی

۱۱۷ - الحمد للّه از فيض رحمانی در اين عصر ربّانی مستفيض شدی

الحمد للّه از فيض رحمانی در اين عصر ربّانی مستفيض شدی و سطوع نور ملکوتی مشاهده کردی. اميدوارم که در عالم انسانی ترقّی نمائی تا بنفثات روح القدس حيات جاودانی يابی. سؤال از ترقّی حقيقت انسانی نموده بودی بدانکه ترقّيات بر دو قسم است يکی ترقّی در مراتب است و ديگری ترقّی در کمالات. ترقّی در مراتب در اين جهانست مثل اينکه ملاحظه ميکنی که جسم انسان اوّل در رتبه جماد بود بعد از رتبه جماد برتبه نبات رسيد و از رتبه نبات برتبه حيوان و از رتبه حيوان برتبه انسان طيّ مراتب کرد اين ترقّی در مراتب در اين جهان اضداد است. و ترقّی ديگر ترقّی در کمالات است و چون کمالات الهيّه نامتناهيست لهذا از برای انسان در اين جهان و جهان ديگر هر دو ترقّی در کمالات ميسّر و محقّق. مثلاً کمالی از کمالات الهيّه علم است و علم الهی غير متناهی پس در جميع عوالم الهی اين کمال بمنزله آفتابست و فائض بر کائنات و کائنات در جميع عوالم مستفيض از شمس علم و چون فيض نامتناهيست مستفيض نيز مستديم و مستمرّ است . پس فيض الهی در اين جهان و جهان ديگر بر حقيقت انسان دوام و استمرار دارد لهذا حقيقت انسان را اکتساب کمال و ترقّی در جميع عوالم الهی مقرّر و مسلّم اينست که در کتب مقدّسه اشاره بر آن شده است که بعد از صعود نفسی بايد از برای او خيرات و مبرّات نمود و اين خيرات و مبرّات سبب رفع درجاتست. پس معلوم شد که ترقّی از برای انسان يعنی اکتساب کمالات الهی و فيوضات نامتناهی در هر عالمی جائز. امّا ظهور انسان در اين عالم بجهت ترقّی در مراتب است و کمالات هر دو و امّا در جهان ديگر ترقّی منحصر در کمالات الهّيه است. اميدوارم که موفّق بخدمت ملکوت اللّه گردی و چنان منجذب روح القدس شوی که واله و حيران گردی.


منابع
محتویات