الباب العاشر من الواحد السادس فی ان لکل نفس فرض بآن…

حضرت باب
اصلی فارسی

الباب العاشر من الواحد السادس فی ان لکل نفس فرض بآن ینقش علی عقیق الاحمر هذه آلایة: ”قل الله حق و ان ما دون الله خلق و کل له عابدون“.

ملخص این باب آنکه هیچ شعاری در بیان از این محبوب تر نیست نزد خداوند که در ید او انگشتری باشد از عقیق قرمز که بر او منقوش باشد این آیه عظیمه: ”قل الله حق و ان ما دون الله خلق و کل له عابدون“

ثمرۀ آن اینکه شهادتی است از قبل نقطۀ حقیقت بر اینکه خداوند لم یزل و لا یزال حق بوده و هست و مادون آن خلق او بوده وهست لعل در یوم ظهور حق بآن حق که محقق هر حقی است اقرار کند بر اینکه مادون خداوند خلق او است نه اینکه این خاتم بر ید او باشد و حق ظاهر شود و ثمره این آیه را نزد آن حق ظاهر ننماید واگر ظاهر شد و نفسی اقرار بر حقیت آن نکرد همین خاتم شاهد میگردد بر او و باطل میگرداند آنچه در بیان کرده

نه این است که تصدیق بر آن امری باشد صعب بلکه آنچه در امکان تصدیق بحق شده بواسطه حقیت او بوده ولی چون ظهور حق از برای اهل حق جنت و دون آن نار است این است که کل ممتحن میگردند در آنروز و او است مرآت الوهیت و شمس ربوبیت که مدل بوده علی الله وحده وحده

و اگر نفسی خواهد خود را در حرز حق داخل نماید بر عقیق مدوری امر نماید که نقش شود بهیکل دائره معروفه که پنج واحد است و در اول آیة الکرسی و در ثانی اسماء دائره و در ثالث حروف بسمله و در رابع اسماء سته و در خامس آنچه مناسب حال و قصد او باشد که نوزده حرف متجاوز نباشد و اگر در دائره اول و ثانی هم حروف تسعة و عشر را نویسد محبوب است نزد حق ولی کل اینها در صورتی است که در ظهور ”من یظهره الله“ درک نماید که چه نقش نموده زیرا که اول همان حروف واحد اول است که در حی متکثر میگردد تا آنکه در رتبه خمس بعدد لله ظاهر میگردد

و اگر ایمان بحروف حی ”من یظهره الله“ آوردی همینقدر که در واحد اول داخل شدی بحول و قوۀ خداوند الی ما لا نهایه هم که مکثر شود داخل خواهی شد اگر در ظهور نقطۀ بیان بودی این مطلب را بعین شهود مشاهده نمودی که کل بهدایت همان حروف اولی مهتدی شدند و مهتدی نیست الا مثال مهتدی این است که الی ما لا نهایه که تکثر بهم رساند نیست مگر همان واحد اول این است خلق تکوین کل ذرات و همچنین شئونات دیگر را بر خلق کینونیات مشاهده کن و محتجب مگرد از شمس ظهور

و هر مرآتی که در او دیدی شبه او را دوست دار که اسمی است که مدل بر او است و هر شیئی را که دیدی که مدل بر او نیست اگر ذره طینی باشد که در ملک غیر مؤمن باشد حکم نفی در آن جاری کن که در یوم قیامت آنچه از برای ”من یظهره الله“ هست لله است و آنچه از برای دون او است لدون الله و همچنین در نقطۀ بیان مشاهده کن چنانچه قبل از ظهور آن در نقطۀ فرقان همین قسم بود و قبل قبل او در نقطۀ انجیل الی آنکه منتهی گردد ببدیع فطرت اول وهمین قسم که از ”من یظهره الله“ ترقی نماید الی ما لا نهایه نظر کن و مشاهده کن آنچه در این قیامت مشاهده کردی و در هر حال بگو و ما من اله الا الله انا کل له مخلصون.


منابع
پیوست‌ها
bab-bayan-111