توقيع خطاب به علما تبريز

حضرت باب
نسخه اصل فارسی

كتاب الى علماء تبريز – من آثار حضرة الباب – حسب نسخة كتاب عهد اعلى، الصفحة 332 – 337

تذكر: اين نسخه كه ملاحظه ميفرمائيد عينا مطابق نسخه خطى تايپ گشته و هرگونه پيشنهاد اصلاحي در قسمت ملاحظات درباره اين اثر درج گرديده است.

بسم الله الأمنع الأقدس

سبحان الّذي يسجد له من في السّمٰوات ومن في الأرض وإنّا كلّ له ساجدون سبحان الّذي يسبّح له من في السّمٰوات ومن في الأرض وما بينهما وإنّا كلّ له قانتون شهد الله أنّه لا إله إلّا هو يحيي ويميت ثمّ يميت ويحيي وإنّه حيّ لا يموت وفي قبضته ملكوت كلّ شيء يخلق ما يشاء بأمره كن فيكون شهد الله أنّه لا إله إلّا هو المهيمن القيّوم وإنّ هذا هو القائم الحقّ الّذي كنتم به توعدون وبعد لا ريب إنّا وإيّاكم نريد الحقّ ولكنّا قد وجدنا إلى ذلك من سبيل بما قد وجدنا من آيات الله الّتي يعجز عنها العالمون وإنّ هذا ما يثبت به ديننا من قبل وإنّ على ما حققّ بيننا وبينكم إن لم يعدل حديث بما نزّل الله في الكتاب فإذا لم يعمل به من أراد أن يتّخذ إلى الله سبيلا وإنّا قد سمعنا ما قد قضى في ظهور محمّد - صلّى الله عليه وآله - ولا ريب أنّ ظهور مهدي ذلك عين ظهور محمّد عند الّذين هم إلى نقطة الأمر ينظرون بل ذلك عين كلّ ما قد بعث الله من نبيّ إذ كلّ بأمر الله يخلقون وإنّ ذلك مبدأ الأمر الّذي لا أوّل له إلى آخر الّذي لا آخر له وكلّ به قائمون وإنّ مثل ذلك كمثل الشّمس وإنّ ما دونها من كلّ نفس ذات مرآت إذا تقابلها يجد فيها ما يتجلّى الشّمس لها بها في نفسها بما هي فيها وعليها من عند ربّها فإذا كلّ من الشّمس يبدؤن وإذا كلّ من يبعث لم يكن إلّا ما قد بعث ذلك أمر الله خلق واحد كلّ به يخلقون وكلّ به يرزقون وكلّ به ليموتون وكلّ به ليحيون وفي كلّ ظهور يرفع ما يشاء وينزل ما يريد لم يشأ إلّا ما قد شاء الله ربّه ولم يرد إلّا ما قد أراد الله ربّك في الكتاب ذلك يفصّل الله ما يشاء الآيات لعلّكم تعقلون ثمّ تؤمنون وإنّ هذا معنى حديث أنتم كلّكم تذكرون إذا ظهر القائم بإذن ربّه فإذا ليذكرنّ من آدم إلى محمّد أنتم كلّ ما تحبّون أن تنظرون إلى نبيّ تتّبعونه فإذا لتنظرنّ إليّ فان كلا قد بدء من ذلك الشّجر ويرجعنّ إليه ذلك أمر الله كلّ به قائمون وإنّما النّاس أموات لا يعلمون ويظنّون أنّهم في دين الله وهم قد خرجوا كما دخلوا فيه ولكن لا يشهدون ولو عرفوه لم يحتجب عنه من أحد ممّن بقي من دين آدم وقبل آدم إلى ما لا أوّل له فإنّ ذلك ليتوجّهنّ إلى الله ربّه ولكن لمّا احتجب لم يكن يومئذ من المؤمنين وإنّ بمثل ذلك من يصبر في الفرقان ولم يؤمن بالله وآياته يرى نفسه على أنّه في رضاء الله ولكن لم يحط علمه بما قد شهد الله عليه كذلك يومئذ كلّ مبتلون ما تعملنّ من نفس إلّا وتريد أن تعمل لله ولكن لم يشهد الله عليها إلّا بمن آمن به كذلك يومئذ هم في رضاء الله خالدون ومن يريد الله أن يظهره على سنّ ثلٰثين بعدما قد قضى عليه ألف سنة‌ لم يكن دون هذا وما قضى ما أنتم تظنّون هو الأوّل والآخر والظّاهر والباطن ذلك شمس المشيّة‌ كلّما طلعت بإذن الله أو غربت إنّما هي شمس واحدة فلا تحتجبنّ بالدّلائل الّتي أنتم بها تجهدون فإنّ هذا ثبت بقول من جعله الله للرّسول شهيدا بعده فإنّه يثبت ما قد آتاه الله من النّبوّة و‌الكتاب بما نزّل عليه من الآيات هنالك أنتم تنظرون فلتخفّفنّ من أنفسكم ما أنتم تحبّون في دين الله فإنّ الله لغنيّ عمّا أنتم تعملون لو تنفقنّ عمّا على الأرض لن تقدروا أن تزيدوا على الدّين من حرف ولا تنقصنّ منه حرف ولكنّ الله يفعل ما يشاء ولتعرفنّ قدر أيّام الله بينكم فإنّ الشّمس إذا غربت لن تجدنّ إليها من سبيل إلى يوم القيٰمة وأنتم في اللّيل لتسلكون كلّ ما أنتم تنسبون إلى الحقّ قد تحقّق بقول الله ذلك مبدء الأمر فكيف أنتم لا تتّقون فلا سبيل لكم أن تؤمننّ بالقرآن إلّا وأن تؤمننّ بالبيان وإنّ عليه سواء أن تؤمنون أو لا تؤمنون هل يرضى أحد منكم حينئذ بقدر أن يقول إنّي على دين عيسى فإذا لا يرضى من بعد أن يقولنّ ما أنتم لتدينون وإنّ ما شرّع عيسى [عليه السلام] من الدّين من عند الله ذلك دين محمّد في ظهوره وذلك دين قائمكم في ظهوره يريد الله أن يخفف عنكم دينكم فتشكرنّ الله في أيّام ربّكم ولتكوننّ فى دين الله من الموقنين وإنّما الفرج ما قد آتاكم الله حيث قد أظهر عبدا وآتاه البيّنات من عنده مثل ما قد آتى محمّدا من قبل ولم يكن دون ذلك حجّة يومئذ ولتكفينّ ذلك عند المؤمنين مثل ما قد نزّل الله من قبل في كتاب عظيم: ﴿أَوَلَمْ يَكْفِهِم أَنَّا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الكِتَابَ يُتْلَى عَلَيهِم إِنَّ فِي ذَلِكَ لَرَحْمَةً وَذِ‌كْرَى لِقَومٍ يُؤمِنُونَ﴾

واگر فرج تملّک و عزت يا علم بقرآن و شئون مختلفه بود از بعد رسول الله (ص) تا امروز کل اينها نزد مومنين چه ازسنى وچه ازشيعه بوده وهست بل فرج آنست که خداوند حجتى را مبعوث فرمايد و حجتى باو بدهد که کل از او عاجز باشند چنانچه به محمد رسول الله عطا کرده وامروز قرآن حجت اوست نه غير آن در نزد کل امت چرا محتجب شويد بشئون علميه يا عمليه يا ملکيه يا عزيه وحال آنکه شبه نيست که شب وروز درنزد خود از روى حق عمل مى کنيد ولى برنفس خود مشتبه کرده ايد امر را چنانچه درظهور حق امت قبل بهمين اشتباه ما بنده اند وبزعم خود لله مانده اند وحال آنکه درنار ماندند وحال آنکه فرج ظاهراست چرا امروز اين نوع در اسلام واقع شودکه دوسلطان باسم اسلام سلطنت کنند در روم وعجم وعلماى ما لا نهايه باين اسم فتوى دادند وازکسى که اسلام باو ثابت است محتجب گردند و حال آنکه حجت او ظاهر است غير از آيات شيئى را حجت قرار نداده واگر کسى امروز تصور کند مى داند که اين اعظم معجزات بوده وهست وکل غافل بوده بآنچه درقرآن ديده ﴿وَلَوْ أَجْتَمَعَ مِنْ عَلَى الأَرْضِ﴾ الخ استعجاب نمودند بلى اگر غير الله نازل کرده بود ممتنع چنانچه ازبعثت تا اول اين ظهور که هزار ودويست وشصت گذشت کسى نيامده که در مقابل قرآن اتيان کند وحال که کسى آمده شکى نيست که من عند الله است بديهى است که اگرمن غير عند الله مى شد لازم بود مرخداوند مقتدر عليم بصير راکه باىّ وجه کان دفعش نمايد چنانچه در کلام مجيد مى فرمايد که ﴿وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنَا بَعْضَ الأَقَاوِيْلَ لَأَخْذَنَاهُ [مِنْهُ] بِاليَمِينِ [ثُمَّ] لَقَطَعْنَا [مِنْهُ] الوَتِينَ﴾ يا اينکه حجتى از جانب خود انگيزاند که در مقابل او بهتر از آن يا مثل آن اتيان کند وچون در اينمدت پنجسال مهلت از جانب ربّ قديرشد ثابت شد حقيقت اين امر همچنان که به همين دليل الآن نبوت نبى ثابت مى شود نه بغير از اين از تواتر و غير ذلک لأنّ التواتر لا ينفع المنکر مثل اهل الکتاب و از اول ظهور تا حال روز بروز در انتشار و شيوع است و بهيچوجه من الوجود نقص در اين بهم نرسيده ونخواهد رسيد لأنّ الله يتم نوره ولو کره المشرکون وهرچه اعتراض دراين وارد آيد بعينه همان اعتراض درنبوت نبى وارد خواهدآمد پس لابدّ يد از اينکه اين امر را قبول کنيد ويا از دين خود نکول نمائيد وحجيت قرآن را انکار کنيد وحال آنکه اگر کسى بتواند تحرير نمايد در محضر او ليلا و نهارا در عرض چهار روز نازل مى شود آنچه در بيست وچهارسال نازل شد وشبهه نيست که اين همان منتظر است که شمس حقيقت باشد زيرا که غير آن مقتدر بر آيات الله نبوده ونيست چنانچه درهر ظهورى باسمى ظاهر واين بعينه همان محمد رسول الله است که در يوم قيامت بظهور الله ظاهر شده چنانچه از اول قرآن تا آخرآن غير از اين ذکر عظيمى نيست و لقاء اوست که لقاء الله است زيراکه لقاء ذات ازل ممتنع است وآنچه در قرآن ذکر لقاء الله شده مراد لقاء آن حقيقت است که از جهت نسبت تشريف خداوند بلقاء خود نسبت داده چنانچه کعبه را بيت خود خوانده اوست که منتظر است که تجديد کند فرائض وسنن را واوست که حضرت صادق عليه السلام درحق اومى فرمايد که سيصد وسيزده نفرکافر مى گردند وفرار مى نمايند وراجع مى گردند بعد ازآنکه امر بدين صعبى باشد چرا درآن تامل نکرده و شب وروز بزغم آنکه ازبراى خدا عمل مى شود کرد يکدفعه باطل شود چنانچه ظهور حضرت قيامت صغرى شمرده شده ازعظمت وصعق من فى السموات ومن فى الارض ومابينهماظاهر که چگونه کل در صقع دون ايمان رفتند چرا تفکر دراحاديث نمى کنند مگر حديث آذربايجان نديده‌اند درجلد سيزدهم بحار الانوار که لا بُدَّ لنا من آذربايجان لا يقوم لها شيء فإذا كان کذلك فکونوا أحلاس بيوتکم وألبدوا ما ألبدنا وإذا تحرّك متحرّك فاسعوا إليه حبوا كأنّي أنظر بين الرّكن والمقام بأنّ النّاس يبايعونه وهو لا يقبل عنهم إلّا بأن يعمل ويحکم بينهم بالأحكام الجديد نقل بالمعنى وهمچنين درکتاب مزبور احاديثى که درخصوص متسجّن بودن صاحب اين امر وارد شده وهمچنين حديث مفضل که سئوال کرد چگونه مى شود ابتداى اين امر واول ظهور فرموده که باشتباه حال ظهور مى کند تاآنکه امرض ظاهر وذکرش درميان مردم بلندمى گردد بعداز آن با نام ونسب وکنيه درميان مردم ندا مى شودکه به شنيدن آن حجت برهمه عالم تمام مى شود وهمچنين حديث إذا قام قائم منّا بخراسان وإذا قام قائم منّا بجيلان وهمچنين گذشت علاماتى خبرداده اند مثل انشقاق الفرات و انهدام جدار الکوفة و قتل اهل المصر اميرهم و الجراد و الطاعونين و الدجال و رايات السود من جانب الخراسان وقتل نفس ذکية روحى وما فى علم ربّى فداه و قتل الحسنى و الکسوف و الخسوف و هکذا بوقوع رسيد علاماتيکه جناب امير روحى و ما فى علم ربّى فداه مى فرمايد در ديوان خود:

بنيّ إذا ما جاشت التّرك فانتظر ولاية‌ مهدي يقوم ويعدل

وذلّ ملوك الأرض من آل هاشم وبويع منهم من يلذ ويهزل

صبيّ من الصّبيان لا رأى عنده ولا هو ذو جد ولا هو يعقل

فثمّ يقوم القائم الحقّ منكم وبالحقّ يعطيكم وبالحقّ يعمل

سمّي نبيّ الله نفسي فدائه فلا تخذلوه يا بني وعجّلوا

اى مقدسين بى انصاف برخود وتوابع خود رحم نمائيد بترسيد ازروزى که يلتف السَّاقُ بِالسَّاقِ وازروزيکه بپرسند خازنان دو زخ ﴿أَلَمْ يَأْتِکُم نَذِيرٌ [قَالُوا] بَلَى قَدْ جَائَنَا نَذِيرٌ فَکَذَّبْنَا وَقُلْنَا مَا نَزَّلَ اللهُ مِنْ شَيءٍ إنْ أَنْتُمْ إِلَّا فِي ضَلَالٍ کَبِيرٍ﴾ و ملاحظه بکنيد ببينيدکه اگرکسى از شماها ادعا کندکه امشب در خواب حضرت صاحب راديدم چقدرحرمت آن شخص را مرعى ومنظور مى داريد اگر بگويد ديدم در فلا نجا ايستاده زيارتگاه مى نمائيد وحرمتش را ملاحظه مى کنيد اما نميدانم چه واقع شده است که الآن با اين حجج واضحه وبراهين ناطقه احتمال هم نمى دهيدکه خود حضرت منتظر روحى وما فى علم الله فداه بوده باشد واطاعت سهل است چگونه رفتار با آن بزرگوار و اصحابش نموده ومى نمائيد که خود در حبس و اصحابش کلاً در بدر هستند صادق شد احاديث اهل بيت کلا از جمله فرمودند وقتى که حضرت ظهور مى کند علماى امت من بناى محاربه با اومى گذراند اذيت هائى که برسول الله رسيده به آن حضرت مى رسانند بجهت آنکه کلام خدارا بنا باعتقاد باطله خود توجيه کرده باو مى جنگند وداخل جريده آفتاب پرستان وماه پرستان مى باشند عزيزمن بپرهيزيد از آنکه ما صدق اين حديث بوده باشيد به علم خود مغرور مباشيد وبه عمل خود مطمئن نه اى بساعملى که بغير رضاء الله بوده بگمان آنکه رضاى حق درآنست وبساعملى که در طريق غير حق بوده بمظنه حقيقت بلى اگرکسى درحين عمل گمان کند که غير رضاء الله است هيچ حقى مظلوم نمى شود وحال آنکه درهمان حين حجت برا وبالغ بوده ﴿وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَيْقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ﴾ در حق او صدق مى کرده ولى چون مغرور بحقيقت خود بوده هلاک مى گشتند مستشعرنمى شده چنانکه مومنين رسول الله را در اسلام بوده که حجت شوند بردون مومنين اگرچه اين زمان غير از آن خداوند ظاهر فرموده که هر دقيق النظرى که درهرجاهست بابى گشته بل در آثار ديدم که اگر غير از سيصد و سيزده نفر نقباء بودند جمع مى شدند وحال مومنين بقرآن کل منتظر بر مهدى آل محمد - عليه السلام - هستند بر قلب هيچکس از ايشان دون ايمان باوخطور نمى کند چنانچه برمومنين به روح الله که منتظر احمد رسول الله بودند برقلب هيچ کس خطور نمى کرد که بيايد وظاهر شود وايمان نياورند وحال آنکه شنيده شده وظاهر است امربشک و شبهه نيست که اين ظهور همان ظهور موعود است که احاديث لا يعد دراوذکرشده تا اينکه حتّى يخرج من يدقّ الشّعر بشعرتين حتّى لا يبقى إلّا نحن وشيعتنا فرموده اند وکل ظاهرشد. واگر اتباع حق کرده بودند آنچه که ملاحظه نفع مى کردند در دنيا تا حال از براى ايشان شده وهيچ چيز از ايشان منقرض نگشته بود چنانچه اگر سلطان اسلام کرده بود در نصرت حق وکل مؤمنين تا حال مضاعف گشته بود آنچه در دنيا قصد کرده بودند وقصد نموده اند والآن هم تلاقى ما فات را مى توان کرد وتجربه مى توان کرد اگر مضاعف نشد عود کنند و حکم دين ايشانهم باطل نمى شد حال هرکس از خوف مقام خودنگرد تا اينکه رسيد بآنجاکه رسيد که قلم حيا مى کند که ذکرشود وحال آنکه در نزد ظهور رجعت کل اهل بيت ومن محض الايمان شدو آنچه در حق ايشان در احاديث ديده شده ظاهر است چنانچه خود متفرس مى فهمد ولى امروزهم اصلاح ما فات رامى توان نمود زيراکه درنزد صاحب حکم غير از يک عفوت ديگر چيزى نيست بهمين معفو مى گردند الى يوم القيمة و ‌از مصدر حکم يک عذبت ديگر امرى نيست به همين ممنوع مى گردند ازهر خيرى إِلَى يَومِ القِيٰمَةِ ‌لَا تَقْنَطُوْا مِنْ رَحْمَةِ اللهِ فَادْخُلُوا مَعَ الدَّاخِلِينَ وَکُونُوا مِنَ المُؤمِنِينَ وَالحَمْدُ للهِ رَبِّ العَالَمِينَ

منابع
محتویات
پیوست‌ها
bab-pub03-27-fa-notes