و ما سمعت فی خلیل الرّحمن إنّه حقّ لا ریب فیه مأمور شدند بذبح إسمعیل تا آنکه ظاهر شود استقامت و انقطاع او در امر الله بین ما سواه و مقصود از ذبح او هم فدائی بود از برای عصیان و خطاهای من علی الأرض چنانچه عیسی ابن مریم هم این مقام را از حقّ جلّ و عزّ خواستند و همچنین رسول الله حسین را فدا نمودند احدی اطّلاع بر عنایات خفیّهٴ حقّ و رحمت محیطهٴ او نداشته و ندارد نظر بعصیان اهل عالم و خطاهای واقعهٴ در آن و مصیبات واردهٴ بر اصفیا و اولیا جمیع مستحقّ هلاکت بوده و هستند ولکن الطاف مکنونهٴ الهیّه بسببی از اسباب ظاهره و باطنه حفظ فرموده و میفرماید تفکّر لتعرف و کن من الثّابتین....