لوح دنیا

حضرت بهاءالله
اصلی فارسی

لوح دنیا – من آثار حضرت بهاءالله – دریای دانش – صفحه 84 – 100

(14)

(لوح دنیا)

بسمی الناطق فی ملکوت البیان

حمد و ثنا سلطان مبین را لایق و سزاست که سجن متین را بحضور حضرت علی قبل اکبر و حضرت امین مزین فرمود و بانوار ایقان و استقامت و اطمینان مزین داشت علیهما بهاء الله و بهاء من فی السموات و الارضین النور و البهاء و التکبیر و الثناء علی أیادی أمره الذین بهم أشرق نور الاصطبار و ثبت حکم الاختیار لله المقتدر العزیز المختار و بهم ماج بحر العطاء و هاج عرف عنایة الله مولی الوری نسأله تعالی أن یحفظهم بجنوده و یحرسهم بسلطانه و ینصرهم بقدرته التی غلبت الأشیاء الملک لله فاطر السماء و مالک ملکوت الأسماء

نبأ عظیم می فرماید : ای اصحاب ایران شما مشارق رحمت و مطالع شفقت و محبت بوده اید و آفاق وجود بنور خرد و دانش شما منور و مزین بوده آیا چه شد که بدست خود بر هلاکت خود و دوستان خود قیام کردید ؟

یا أفنانی علیک بهائی و عنایتی خیمه امر الهی عظیم است جمیع احزاب عالم را فرا گرفته و خواهد گرفت روز روز شماست و هزار لوح گواه شما بر نصرت امر قیام نمائید و بجنود بیان به تسخیر افئده و قلوب اهل عالم مشغول شوید باید از شما ظاهر شود آنچه که سبب آسایش و راحت بیچارگان روزگار است کمر همت را محکم نمائید شاید بندگان از اسیری فارغ شوند و بآزادی رسند امروز ناله عدل بلند و حنین انصاف مرتفع دود تیره ستم عالم و امم را احاطه نموده از حرکت قلم اعلی روح جدید معانی بامر آمر حقیقی در اجساد الفاظ دمیده شد و آثارش در جمیع اشیای عالم ظاهر و هویدا اینست بشارت اعظم که از قلم مظلوم جاری شده

بگو ای دوستان ترس از برای چه و بیم از که ؟ گلپارهای عالم باندک رطوبتی متلاشی شده و میشوند نفس اجتماع سبب تفریق نفوس موهومه است نزاع و جدال شأن درنده های ارض بیاری باری شمشیرهای برندهء حزب بابی بگفتار نیک و کردار پسندیده بغلاف راجع لا زال اخیار بگفتار حدائق وجود را تصرف نمودند

بگو ای دوستان حکمت را از دست مدهید نصائح قلم اعلی را بگوش هوش بشنوید عموم اهل عالم باید از ضر دست و زبان شما آسوده باشند در کتاب اقدس در ذکر ارض طا نازل شده آنچه که سبب انتباه عالمیان است ظالمهای عالم حقوق امم را غصب نموده اند و بتمام قدرت و قوت بمشتهیات نفوس خود مشغول بوده و هستند از ظالم ارض یا ظاهر شد آنچه که عیون ملأ اعلی خون گریست یا ایها الشارب رحیق بیانی و الناظر إلی أفق ظهوری آیا چه شده که اهل ایران مع اسبقیتشان در علوم و فنون حال پست تر از جمیع احزاب عالم مشاهده میشوند ؟

یا قوم در این یوم مبارک منیر خود را از فیوضات فیاض محروم منمائید امروز از سحاب رحمت رحمانی امطار حکمت و بیان نازل طوبی لمن أنصف فی الأمر و ویل للظالمین امروز هر آگاهی گواهی میدهد بر اینکه بیاناتی که از قلم مظلوم نازل شده سبب اعظم است از برای ارتفاع عالم و ارتقاء امم

بگو ای قوم بقوت ملکوتی بر نصرت خود قیام نمائید که شاید ارض از اصنام ظنون و اوهام که فی الحقیقه سبب و علت خسارت و ذلت عباد بیچاره اند پاک و طاهر گردد این اصنام حائل اند و خلق را از علو و صعود مانع امید آنکه ید اقتدار مدد فرماید و ناس را از ذلت کبری برهاند در یکی از الواح نازل : یا حزب الله بخود مشغول نباشید در فکر اصلاح عالم و تهذیب امم باشید اصلاح عالم از اعمال طیبه طاهره و اخلاق راضیه مرضیه بوده ناصر امر اعمالست و معینش اخلاق یا اهل بهاء بتقوی تمسک نمائید هذا ما حکم به المظلوم و اختاره المختار

ای دوستان سزاوار آنکه در این بهار جانفزا از باران نیسان یزدانی تازه و خرم شوید خورشید بزرگی پرتو افکنده و ابر بخشش سایه گسترده با بهره کسی که خود را بی بهره نساخت و دوست را در این جامه بشناخت

بگو اهریمنان در کمینگاهان ایستاده اند آگاه باشید و بروشنائی نام بینا از تیرگیها خود را آزاد نمائید عالم بین باشید نه خود بین اهریمنان نفوسی هستند که حائل و مانع اند مابین عباد و ارتفاع و ارتقاء مقاماتشان امروز بر کل لازم و واجب است تمسک نمایند بآنچه که سبب سمو و علو دولت عادله و ملت است

قلم اعلی در هر یک از آیات ابواب محبت و اتحاد باز نموده قلنا و قولنا الحق عاشروا مع الادیان کلها بالروح و الریحان از این بیان آنچه سبب اجتناب و علت اختلاف و تفریق بود از میان برخاست و در ارتقاء وجود و ارتفاع نفوس نازل شده آنچه که باب اعظم است از برای تربیت اهل عالم آنچه از لسان و قلم ملل اولی از قبل ظاهر فی الحقیقه سلطان آن در این ظهور اعظم از سماء مشیت مالک قدم نازل از قبل فرموده اند "حب الوطن من الایمان " و لسان عظمت در یوم ظهور فرموده " لیس الفخر لمن یحب الوطن بل لمن یحب العالم " باین کلمات عالیات طیور افئده را پرواز جدید آموخت و تحدید و تقلید را از کتاب محو نمود این مظلوم حزب الله را از فساد و نزاع منع فرمود و باعمال طیبه و اخلاق مرضیه روحانیه دعوت نمود امروز جنودی که ناصر امرند اعمال و اخلاق است طوبی لمن تمسک بهما و ویل للمعرضین

یا حزب الله شما را بادب وصیت مینمایم و اوست در مقام اول سید اخلاق طوبی از برای نفسی که بنور ادب منور و بطراز راستی مزین گشت دارای ادب دارای مقام بزرگ است امید آنکه این مظلوم و کل بآن فائز و بآن متمسک و بآن متشبث و بآن ناظر باشیم اینست حکم محکم که از قلم اسم اعظم جاری و نازل گشته

امروز روز ظهور لآلی استقامت است از معدن انسانی یا حزب العدل باید بمثابه نور روشن باشید و مانند نار سدره مشتعل این نار محبت احزاب مختلفه را در یک بساط جمع نماید و نار بغضاء سبب و علت تفریق و جدال است نسأل الله أن یحفظ عباده من شر اعدائه إنه علی کل شیء قدیر الحمد لله حق جل جلاله بمفتاح قلم اعلی ابواب افئده و قلوب را گشوده و هر آیه ای از آیات منزله بابیست مبین از برای ظهور اخلاق روحانیه و اعمال مقدسه این ندا و این ذکر مخصوص مملکتی و یا مدینه ای نبوده و نیست باید اهل عالم طرا بآنچه نازل شده و ظاهر گشته تمسک نمایند تا بآزادی حقیقی فائز شوند گیتی بانوار نیر ظهور منور چه که در سنه ستین حضرت مبشر روح ما سواه فداه بروح جدید بشارت داد و در سنه ثمانین عالم بنور جدید و روح بدیع فائز گشت حال اکثر اهل بلاد مستعد اند از برای اصغاء کلمه علیا که بعث و حشر کل بآن منوط و معلق است در صحیفه حمراء در سجن عکا نازل شد آنچه که سبب سمو عباد و عمار بلاد است از جمله این بیانات در آن از قلم مالک امکان نازل اس اعظم که اداره خلق بآن مربوط و منوط آنکه :

اول : باید وزرای بیت عدل صلح اکبر را اجرا نمایند تا عالم از مصاریف باهظه فارغ و آزاد شود این فقره لازم و واجب چه که محاربه و مجادله اس زحمت و مشقت است

دوم : باید لغات منحصر بلغت واحده گردد و در مدارس عالم بآن تعلیم دهند

سوم : باید به اسبابی که سبب الفت و محبت و اتحاد است تشبث جویند

چهارم : جمیع رجال و نساء آنچه را که از اقتراف و زراعت و امور دیگر تحصیل نمایند جزئی از آنرا از برای تربیت و تعلیم اطفال نزد امینی ودیعه گذارند و باطلاع امنای بیت عدل صرف تربیت ایشان شود

پنجم : توجه کامل است در امر زراعت این فقره اگر چه در پنجم ذکر شد و لکن فی الحقیقه دارای مقام اولست در ممالک خارجه این فقره بسیار ترقی نموده و اما در ایران الی حین امرش معوق است امید آنکه پادشاه أیده الله توجهی باین امر عظیم خطیر فرماید

باری بآنچه در صحیفه حمراء از قلم اعلی نازل اگر تمسک نمایند از قوانین عالم خود را فارغ مشاهده کنند مکرر بعضی اذکار از قلم اعلی جاری که شاید مشارق قدرت و مطالع عزت الهی وقتی از اوقات مؤید شوند بر اجرای آن اگر طالب یافت شود آنچه از اراده مطلقهء نافذه ظاهر گشته لوجه الله اظهار میشود و لکن این الطالب و این السائل و این العادل و این المنصف ؟ حال هر یوم نار ظلمی مشتعل و سیف اعتسافی مسلول سبحان الله بزرگان ایران و نجبای عظام باخلاق سبعی فخر مینمایند

" حیرت اندر حیرت آمد زین قصص "

این مظلوم در لیالی و ایام بشکر و حمد مالک انام مشغول چه که مشاهده شد نصائح و مواعظ تأثیر نموده و اخلاق و اطوار این حزب بدرجه قبول فائز چه که ظاهر شد آنچه که سبب روشنی چشم عالم است و آن شفاعت دوستان از دشمنان نزد امراء بوده کردار نیک گواه راستی گفتار است امید آنکه اخیار بروشنی کردار گیتی را روشن نمایند نسأل الله تبارک و تعالی أن یؤید الکل علی الاستقامة علی حبه و أمره فی ایامه إنه ولی المخلصین و العاملین

یا حزب الله قلم اعلی عالمها ظاهر نموده و ابصار را روشنی حقیقی بخشیده و لکن اکثری از اهل ایران لازال از بیانات نافعه و علوم و فنون مبارکه محروم بوده اند یوم قبل مخصوص از برای یکی از اولیاء این کلمه علیا از قلم اعلی نازل که شاید اهل اعراض باقبال فائز گردند و بغوامض مسائل اصول الهیه پی برند و آگاه شوند معرضین و منکرین بچهار کلمه متمسک : اول کلمهء فضرب الرقاب و ثانی حرق کتب و ثالث اجتناب از ملل اخری و رابع فنای احزاب حال از فضل و اقتدار کلمه الهی این چهار سد عظیم از میان برداشته شد و این چهار امر مبین از لوح محو گشت و صفات سبعی را بصفات روحانی تبدیل نمود جلت إرادته و جلت قدرته و عظم سلطانه حال از حق جل جلاله بطلبید و میطلبیم که حزب شیعه را هدایت فرماید و از صفات نالائقه نجات بخشد از لسان هر یک از آن حزب در هر یوم لعنتها مذکور و ملعون با عین حلقی از غذاهای یومیه آن حزب است

الهی الهی تسمع حنین بهائک و صریخه فی اللیالی و الأیام و تعلم أنه ما أراد لنفسه أمرا بل أراد تقدیس نفوس عبادک و نجاتهم عن نار الضغینة و البغضاء التی أحاطتهم فی کل الأحیان أی رب قد ارتفعت أیادی المقربین إلی سماء جودک و المخلصین إلی هواء عطائک أسألک أن لا تخیبها عما أرادوا من بحر عطائک و سماء فضلک و شمس جودک أی رب أیدهم علی آداب ترتفع بها مقاماتهم بین الأحزاب انک أنت المقتدر العزیز الوهاب

یا حزب الله بشنوید آنچه را که اصغای آن سبب آزادی و آسودگی و راحت و علو و سمو کل است از برای ایران قانون و اصولی لازم و واجب و لکن شایسته آنکه حسب الاراده حضرت سلطان أیده الله و حضرات علمای اعلام و امرای عظام واقع شود باید باطلاع ایشان مقری معین گردد و حضرات در آن مقر جمع شوند و بحبل مشورت تمسک نمایند و آنچه را سبب و علت امنیت و نعمت و ثروت و اطمینان عباد است معین فرمایند و اجرا دارند چه اگر بغیر این ترتیب واقع شود علت اختلاف و ضوضاء گردد در اصول احکام که از قبل در کتاب اقدس و سائر الواح نازل امور راجع بسلاطین و رؤسای عادل و امنای بیت عدل شده و منصفین و متبصرین بعد از تفکر اشراق نیر عدل را بعین ظاهر و باطن در آنچه ذکر شده مشاهده نمایند حال آنچه در لندره امت انگلیز بآن متمسک خوب بنظر می آید چه که بنور سلطنت و مشورت امت هر دو مزین است در اصول و قوانین بابی در قصاص که سبب صیانت و حفظ عباد است مذکور و لکن خوف از آن ناس را در ظاهر از اعمال شنیعه نالائقه منع مینماید اما امری که در ظاهر وپ باطن سبب حفظ و منع است خشیة الله بوده و هست اوست حارس حقیقی و حافظ معنوی باید بآنچه سبب ظهور این موهبت کبری است تمسک جست و تشبث نمود طوبی لمن سمع ما نطق به قلمی الأعلی و عمل بما امر به من لدن آمر قدیم

یا حزب الله وصایای دوست یکتا را بگوش جان بشنوید کلمه الهی بمثابه نهالست مقر و مستقرش افئده عباد باید آنرا بکوثر حکمت و بیان تربیت نمائید تا اصلش ثابت گردد و فرعش از افلاک بگذرد

ای اهل عالم فضل این ظهور اعظم آنکه آنچه سبب اختلاف و فساد و نفاقست از کتاب محو نمودیم و آنچه علت الفت و اتحاد و اتفاقست ثبت فرمودیم نعیما للعاملین مکرر وصیت نموده و مینمائیم دوستان را که از آنچه رائحهء فساد استشمام میشود اجتناب نمایند بل فرار اختیار کنند عالم منقلب است و افکار عباد مختلف نسأل الله أن یزینهم بنور عدله و یعرفهم ما ینفعهم فی کل الاحوال إنه هو الغنی المتعال

از قبل باین کلمه علیا نطق نمودیم نفوسی که باین مظلوم منسوبند باید در مواقع بخشش و عطا ابر بارنده باشند و در اخذ نفس اماره شعله فروزنده سبحان الله این ایام ظاهر شده آنچه که سبب حیرت است از قراریکه شنیده شد نفسی وارد مقر سلطنت ایران گشت و جمعی بزرگان را بارادت خود مسخر نمود فی الحقیقه این مقام مقام نوحه و ندبه است آیا چه شده که مظاهر عزت کبری ذلت عظمی از برای خود پسندیدند استقامت چه شد عزت نفس کجا رفت ؟ لازال آفتاب بزرگی و دانائی از افق سماء ایران طالع و مشرق حال بمقامی تنزل نموده که بعضی از رجال خود را ملعب جاهلین نموده اند و شخص مذکور در باره این حزب در جرائد مصر و دائرة المعارف بیروت ذکر نموده آنچه را که سبب تحیر صاحبان آگاهی و دانش گشت و بعد بپاریس توجه نمود و جریده ای باسم عروة الوثقی طبع کرد و باطراف عالم فرستاد و بسجن عکا هم ارسال داشت و باین سبب اظهار محبت نمود و مقصودش تدارک مافات بوده باری این مظلوم در باره او صمت اختیار کرد از حق میطلبیم او را حفظ نماید و بنور عدل و انصاف منور دارد له أن یقول :

"إلهی إلهی ترانی قائما لدی باب عفوک و عطائک و ناظرا إلی آفاق مواهبک و الطافک اسألک بندائک الأحلی و صریر قلمک یا مولی الوری أن توفق عبادک علی ما ینبغی لأیامک و یلیق لظهورک و سلطانک إنک انت المقتدر علی ما تشاء یشهد بقوتک و اقتدارک و عظمتک و عطائک من فی السموات والأرضین الحمد لک یا إله العالمین و محبوب افئدة العارفین تری یا إلهی کینونة الفقر ارادت بحر غنائک و حقیقة العصیان فرات مغفرتک و عطائک قدر یا إلهی ما ینبغی لعظمتک و یلیق لسماء فضلک إنک أنت الفضال الفیاض الآمر الحکیم لا إله إلا أنت القوی الغالب القدیر "

یا حزب الله الیوم باید انظار کل بافق کلمه مبارکه یفعل ما یشاء وحده متوجه باشد چه اگر احدی باین مقام فائز گردد او بنور توحید حقیقی فائز و منور و من دون آن در کتاب الهی از اصحاب ظنون و اوهام مذکور و مرقوم بشنوید ندای مظلوم را و مراتب را حفظ نمائید این فقره بر کل لازم و واجب است

مظلوم در جمیع ایام من غیر ستر و حجاب امام وجوه اهل عالم نطق فرمود آنچه را که مفتاح است از برای ابواب علوم و فنون و دانش و آسایش و ثروت و غنا ظلم ظالمین قلم اعلی را از صریر باز نداشت و شبهات مریبین و مفسدین او را از اظهار کلمه علیا منع ننمود از حق در جمیع احوال سائل و آملم که اهل بها را از ظنون و اوهام حزب قبل حفظ فرماید و مقدس دارد

یا حزب الله علمای راشدین که بهدایت عباد مشغولند و از وساوس نفس اماره مصون و محفوظ ایشان از انجم سماء عرفان نزد مقصود عالمیان محسوب احترام ایشان لازم ایشانند عیون جاریه و انجم مضیئه و اثمار سدره مبارکه و آثار قدرت الهیه و بحور حکمت صمدانیه طوبی لمن تمسک بهم إنه من الفائزین فی کتاب الله رب العرش العظیم البهاء من لدی الله رب العرش و الثری علیکم یا اهل البهاء و أصحاب السفینة الحمراء و علی الذین سمعوا نداءکم الأحلی و عملوا بما أمروا به فی هذا اللوح العزیز البدیع

منابع
محتویات