وحدت و اتحاد

حضرت بهاءالله
اصلی فارسی

من آثار حضرت بهاءالله - مائده آسمانی، جلد 4

باب اول - وحدت و اتحاد

جمال قدم جل جلاله در کتاب مستطاب اقدس میفرمایند : ایاکم ان تفرقکم شئونات النفس و الهوی کونوا کالا صابع فی الید و الارکان للبدن کذلک یعظکم قلم الوحی ان انتم من الموقنین

در کلمات مکنونه عربی میفرمایند : “ یا ابناء الانسان هل عرفتم لم خلقناکم من تراب واحد لئلا یفتخر احد علی احد و تفکروا فی کل حین فی خلق انفسکم اذا ینبغی کما خلقناکم من شیء واحد ان تکونوا کنفس واحدة بحیث تمشون علی رجل واحدة و تأکلون من فم واحد و تسکنون فی ارض واحدة حتی تظهر من کینوناتکم و اعمالکم و افعالکم آیات التوحید و جواهر التجرید هذا نصحی علیکم یا ملأ الانوار فانتصحوا منه لتجدوا ثمرات القدس من شجر عز منیع” انتهی

و نیز میفرمایند : “ بنام دوست یکتا ای احزاب مختلفه باتحاد توجه نمائید و بنور اتفاق منور گردید لوجه الله در مقری حاضر شوید و آنچه سبب اختلاف است از میان بردارید تا جمیع اهل عالم بانوار نیر اعظم فائز گردند و در یک مدینه وارد شوند و بر یک سریر جالس این مظلوم از اول ایام الی حین مقصودی جز آنچه ذکر شد نداشته و ندارد شکی نیست جمیع احزاب بافق اعلی متوجهند و بامر حق عامل نظر بمقتضیات عصر اوامر و احکام مختلف شده ولکن کل من عند الله بوده و از نزد او نازل شده و بعضی از امور هم از عناد ظاهر گشته باری بعضد ایقان اصنام اوهام و اختلاف را بشکنید و باتحاد و اتفاق تمسک نمائید اینست کلمه علیا که از ام الکتاب نازل شده یشهد بذلک لسان العظمة فی مقامه الرفیع آن جناب و سایر اولیا باید باصلاح عالم و رفع اختلاف امم تمسک نمائید و جهد بلیغ مبذول دارید انه هو المؤید الحکیم و هو المشفق الکریم”

هو علت آفرینش ممکنات حب بوده چنانچه در حدیث مشهور مذکور که میفرماید کنت کنزا مخفیا فاحببت ان اعرف فخلقت الخلق لکی اعرف لهذا باید جمیع بر شریعت حب الهی مجتمع شوند بقسمیکه بهیچوجه رائحه اختلاف در میان احباب و اصحاب نوزد کل ناظر بر حب بوده و در کمال اتحاد حرکت نمایند چنانچه خلافی مابین احدی ملحوظ نشود در خیر و شر و نفع و ضرر و شدت و رخا جمیع شریک باشند انشاء الله امیدواریم که نسیم اتحاد از مدینه رب العباد بوزد و جمیع را خلع وحدت و حب و انقطاع بخشد” انتهی

منابع
محتویات