در لوح مشهدی حیدر اصفهانی نازل قوله تعالی : نفوسیکه الیوم بعرفان الله فائز نشدهاند حکم جنین دارند ان البالغ من بلغ و بلغ امری ملاحظه در نفوسی نما که خود را از اهل ایقان و اطمینان میشمرند و بانوار آفتاب ظهور الٓهی منور و ثابت و راسخ مشاهده مینمایند و لکن حین امتحان بکلمات نفوس موهومه که دلائلشان اوهن از بیوت عنکبوت است در غرقاب شبهه و ریب مشاهده میشوند بسیار عجب است زهی افسوس و حسرت .... اهل بها باید باستقامت و قدرتی ظاهر شوند که احدی را مجال گفتار و انکار نماند .... و اما ما سئلت فی الجنین بدان آنچه واقعشده و میشود در عالم بمقتضیات حکمت الٓهی بوده و جمیع با اثر و ثمر و خلق تمام و کامل خلق شده اگر نفسی در امری از امور یا شیئی از اشیاء که امام عین اوست ملاحظه نماید و تفکر کند بیقین مبین ینطق و یشهد بان حکمته بالغة و صنعه کامل در ید که همیشه با انسانست تفکر نما که آنچه را داراست بمقتضای جکمت است اگر یک رگ از رگهای او که خفیتر و باریکتر از همه است علتی بر او عارض شود قوت و حرکت ید ناقص گردد ... و آنچه هم خلق شده باید برتبه کمال خود برسد و بمقام بلوغ فائز شود و اگر سببی از اسباب اخری منع نمود این هم بمقتضای حکمت اخری بوده و حکمت در بعضی ظاهر و مشهود است و در بعضی باطن و مستور مثلا دست را حق عنایت کرده و از برای انسان هم لازم است چنانچه اعظم اسباب مشاهده میشود و لکن وقتی بسبب سرقت قطع میگردد حال این نقص هم بنظر کاملین کاملست بل اکمل چه که علت حفظ و سبب منع عباد از اعمال شنیعهٴ مردوده بوده در جمیع اشیاء باین لحاظ ملاحظه نما معلوم است خلق جنین از برای نمو و بلوغ است و هر نفسی از ادراک کنه حکمت الٓهی عاجز بوده وهست عقل فی الحقیقه آیت اعظم است در انسان طوبی از برای نفسیکه بآن فائز است و لکن مع علو مقام و سمو رتبه او مشاهده میشود از ادراک اکثر اشیاء عاجز است چه آگاهی عقل از گواهی بصر است اگر چشم نخل را مشاهده ننماید عقل عالم اثمار و اوراق و اشجار و اغصان و افنان را در نواة ادراک نکند کجا قبل از رؤیت عقل ادراک نماید که شیئی در عالم یافت میشود که ذره آن جمیع عالم را بسوزاند و رماد نماید و معدوم و مفقود کند البته ید قدرت حق آن جنین را بعالم کمال رساند نه عوالم الهی منحصر باین عالم است و نه قدرتش از شیئی ممنوع و نه قوتش محصور باسباب این عالم و چون ثابت و محقق شد که صنع او تمام و کامل است و آنچه مشاهده شده و میشود بمقتضای حکمت است در اینصورت نزد هر نفسی ثابت و محقق میشود که از برای آنچه ناقص مشاهده میگردد تمامیت و کاملیت مقدر شده و ظاهر خواهد شد انه هو القادر الصانع المدبر الحکیم اگر قلم اعلی اسرار اینمقام را بتمامه ذکر نماید اسرار غیبیه را در ظواهر اشیاء مشاهده نمائید ... انتهی