و نيز از حضرت عبدالبها است. قوله العزيز: "بواسطه جناب افنان آقا ميرزا حسن جناب نورالله فی ای ارض کان ملاحظه نمايند. هو الله ای بنده جمال مبارک ... در خصوص حرکت آفتاب و زمين مرقوم نموده بودی جميع کائنات متحرّک است، ساکن در ميان نه. زيرا حرکت از لوازم وجود است و سکون از خصائص عدم يعنی وجودی نيست که حرکت نداشته باشد. در الواح الهيّه اين قضيه صريح است که چون اجسام مضيئه و غير مضيئه حتّی ذرّات کائنات متحرّک است يا بالاصاله يا بالتّبع امّا يک حرکت نسبی در ميان است البتّه جسم صغير متحرّک چون جسم عظيم است حرکت ليل و نهار واضح و مشهود است که از ارض است برهانش لامع است و دليلش واضح مثلا جميع اين کرههای نورانيّه در اين فضای نامتناهی در بيست چهار ساعت ما عدا القطبين در مدّت يکشبانه روز دوری زنند و طلوع و افول دارند اين خارج از دو قسم نيست يا جميع را مرکز نقطه ارض است و کلّ اين محيط عظيم در مدّتی قليله که عبارت از بيست و چهار ساعت است طيّ نمايد و يا آنکه کره ارض در اين مدّت قليله دوری بر محور خويش زند. اين واضح است که شقّ اخير صحيح است از برای اين اجسام نورانيّه نامتناهيّه حرکت واحده حول ارض محال است و امّا حرکت سنويه که از آن فصول اربعه تحقّق يابد آن نيز محال است بدلائل عقليّه و نقليّه مثبت است که شمس دائما در نقطه احتراق مستقرّ است وارض منتقل و الشمس تجری لمستقر لها ذلک تقدير العزيز العليم يعنی شمس را حرکت مانند آسياب بر محور خويش است و بواسطه آلات و ادوات اکتشاف شده است که آفتاب را نيز مانند ماه کلفی و اين کلف در مدّت بيست و پنج روز و چيزی نمايان ميشود و غايب ميگردد و اين دليل بر آن است که آفتاب بر محور خويش متحرّک است نه حرکت سنويّه و نه حرکت ليل و نهار."