و از حضرت بهاءالله در لوح خطاب بنصير است. قوله الاعلی: "و چون در هر شيئی حکم کلّشيئی مشاهده ميشود اين است که بر واحد حکم کلّ جاری شده و اين است سرّ آنچه بمظهر نفسم من قبل الهام شده من احيا نفسا فکانما احيا الناس جميعا چون در يک نفس جميع آنچه در عالم است موجود لذا ميفرمايد اگر نفسی نفسی را حيات دهد مثل آن است که جميع ناس را حيات بخشيده و اگر نفسی نفسی را قتل نمايد مثل آن است که جميع عالم را قتل نموده اذا تفکّر فی ذلک يا اولی الفکر."
و از حضرت عبدالبهاء در خطابه آمريکا است قوله العزيز: "هر جزئی از اجزاء فرديه در صور نامتناهی جمادی، نباتی، حيوانی، انسانی سير دارد و در هر صورتی کمال گيرد اين است که حکمای الهی گفتهاند در هر چيزی کمال هر چيزی هست هيچ شيئی محروم نيست مثلا الان در جزئی از اجزاء اين جماد فیالحقيقه کمال انسانی موجود است ... هر ذرّه کمالات جميع را دارد و لذا الکلّ فی الکلّ و هر ذرّه عالمی صغير ميباشد."
و در رساله سياسيه از آن حضرت است. قوله الجليل: "جميع اشياء مستعد جميع اشياء نهايت بعضی سهلالحصولاند و بعضی صعبالوصول."
حاشیة
نه تنها انسان بلکه هريک از موجودات جاندار و حتّی هريک از موجودات بيجان چکيده و جوهر تاريخ است و هر واقعه که اتّفاق افتاده در تار و پود وجود ثابت ميباشد اگر کسی اين کتاب مرموز را بدرستی بخواند هرچه بوده و هست بداند.