معنی حقیقی توحید و وحدت ظاهر و مظهر

حضرت بهاءالله
اصلی فارسی

لوح رقم (4) امر و خلق – جلد 2

٤ - معنی حقیقی توحید و وحدت ظاهر و مظهر

و از حضرت بهاءالله در لوحی است قوله الاعلی: معنی توحید این است که حق وحده را مهیمن بر کل و مجلی بر مرایای موجودات مشاهده نمایند کل را قائم باو و کل را مستمد ازو دانند این است معنی توحید و مقصود از آن بعضی از متوهمین باوهام خود جمیع اشیاء را شریک حق نموده اند و معذلک خود را از اهل توحید شمرده اند لا و نفسه الحق آن نفوس اهل تقلید و تقیید و تحدید بوده و خواهند بود توحید آن است که یک را یک دانند و مقدس از اعداد شمرند نه آنکه دو را یک دانند و جوهر توحید آنکه مطلع ظهور حق را با غیب منیع لا یدرک یک دانی باین معنی که افعال و اعمال و اوامر او را ازو دانی من غیر فصل و وصل و ذکر اشارهٴ این است منتهی مقامات مراتب توحید طوبی لمن فاز به و کان من الراسخین .

و در دعاء آخر شهر صیام است قوله الاعلی: بسم الله الاقدم الاقدس سبحانک اللهم اسألک بالذی اظهرته و جعلت ظهوره نفس ظهورک و بطونه نفس بطونک و باولیته حقق اولیتک و بآخریته ثبت آخریتک و بقدرته و سلطانه شهد کل ذی قدرة باقتدارک و بعظمته شهد کل ذی عظمته بعظمتک و کبریائک ... و ما اعلی قدرتک و ما اعلی عظمتک و ما اعلی کبریائک الذی ظهر منه و اعطیته بجودک و کرمک فیا الهی اشهد ان به ظهرت آیاتک الکبری و سبقت رحمتک الاشیاء ... و بذلک النداء بشرت العباد بظهورک الاعظم و امرک الاتم .

و در دعاء یدعوه محیی الانام فی الایام در وصف اهل بیان قوله الاعلی: ارتفع ضجیج المشرکین و صریخ المنکرین .. اذا تریهم یا الهی اتخذوا العجل لانفسهم ربا سواک و یعبدونه فی العشی و الاشراق من دون بینة و لا کتاب ...اذا الم ادریا الهی انت تذکرنی او انا اذکرک قد ارتفع الفضل و حقق الوصل ذکری ایاک ذکری نفسی و ذکرک ایای ذکری نفسک قد نسخ البعد من آیة القرب و حکم الظن من آیة الیقین و اشرق جمالک المبین من هذا الافق المنیر .

منابع
محتویات