معنی آمدن مسیح از آسمان و از مکان نا معلوم و معنی جبال و زلزله و نان و حیات

حضرت بهاءالله, حضرت عبدالبهاء
اصلی فارسی

لوح رقم (74) امر و خلق – جلد 2

٧٤ - معنی آمدن مسیح از آسمان واز مکان نا معلوم و معنی جبال و زلزله و نان و حیات

و نیز در لوحی از حضرت بهاءالله است قوله الاعز: قل یا قوم قد جاء الروح مرة اخری لیتم لکم ما قال من قبل کذلک وعدتم به فی الالواح ان کنتم من العارفین انه یقول کما قال و انفق روحه کما انفق اول مرة حبا لمن فی السموات و الارضین ... ثم اعلم بان الذی صعد الی السماء قد نزل بالحق و به مرت الروائح الفضل علی العالم و کان ربک علی ما اقول شیهداً ... انک یا ایها المذکور فی ملکوت الله استقدر من ربک قم و قل یا ملاء الارض قد جاء محیی العالم و مضرم النار فی قلب العالم و قد نادی المناد فی بریة القدس باسم علی قبل نبیل وبشر الناس بلقاء الله فی جنة الابهی و قد فتح یا بها بالفضل علی وجوه المقبلین و قد کمل ما رقم من القلم الاعلی فی ملکوت الله رب الاخرة و الاولی و الذی اراده یا کله و انه لرزق بدیع ... و هر نفسی که برشحی از کوثر بیان مزروق شد ادراک مینماید که در نقطه بیان ظاهر شد آنچه لازال مستور بود و این ظهور و ظهور قبل بعینه ظهور ابن زکریا و روح است .

و از حضرت عبدالبهاء در نطقی است قوله العزیز بنص اشعیا منتظر بودند که مسیح از آسمان بیاید از مکانی غیر معلوم بیاید و وقتی بیاید که کوهها از هم میپاشند و زلزله عظیم گردد و اینها فی الحقیقه واقع شد لکن رمزش را نفهمیدند ازین رمز آگاه نشدند که مقصد از کوهها کوههای سنگ نبود بلکه نفوس بود مثل کوه آنها از هم متلاشی شدند و مقصود از زلزله در عالم افکار بود نه در عالم خاک جمیع آنچه انبیاء خبر دادند واقع شد و لکن همه رمز بود ... مثلا حضرت مسیح میفرماید منم آن نان آسمانی و این واضح است که حضرت مسیح نان نبود بحسب ظاهر از آسمان نیامد بلکه از رحم مادر آمد اما مقصد ازین نان نان آسمانی است کمالات روحانی است ... باز میفرماید که هر کس ازین نان تناول نماید حیات ابدی یابد یعنی هر کس ازین کمالات الهی استفاضه نماید یقین است زنده گردد ... مسیح در آمدن اول نیز از آسمان آمد چنانچه مصرح در انجیل است حتی خود حضرت میفرماید ابن انسان از آسمان آمد و ابن انسان در آسمان است و بآسمان صعود ننماید جز آنکسی که از آسمان آمد این مسلم نزد عموم است که مسیح از آسمان آمد و حال آنکه بحسب ظاهر از رحم مریم آمد ... بهمچنین در مجئی ثانی نیز بحقیقت از آسمان آید و لو بظاهر از ارحام آید شروطی که در انجیل بجهت مجئی ثانی مسیح مذکور همان شروط در مجئی اول مصرح چنانکه از پیش گذشت در کتاب اشعیاء خبر میدهد که مسیح شرق و غرب را فتح خواهد نمود و جمیع ملل عالم در ظل مسیح خواهد آمد و سلطنت مسیح تشکیل خواهد گردید و از مکانی غیر معلوم خواهد آمد و خطا کاران دینونت خواهند یافت و عدالت چنان مجری خواهد گشت که گرگ و بره و پلنگ و بزغاله و مار و طفل شیر خوار در یک چشمه و یک چمن و یک آشیانه اجتماع خواهند نمود مجئی اول نیز مشروط باین شروط بود و حال بحسب ظاهر هیچ یک ازین شروط وقوع نیافت لهذا یهود اعتراض بر مسیح کردند و استغفر الله مسیح را مسیخ خواندند و هادم بنیان الهی شمردند و مخرب سبت و شریعت دانستند و فتوی بر قتلش دادند و حال آنکه شروط کلا و طرا معانی داشت ولی یهود پی بمعانی آن نبردند لهذا محتجب گشتند و همچنین مجئی ثانی مسیح برین منوال است علائم و شروطی که بیان شده جمیع معانی دارد نه بحسب ظاهر اگر بحسب ظاهر باشد از جمله میفرماید جمیع نجوم بر روی زمین سقوط نمایند نجوم بی پایان و بیشمار است و فنّاً در نزد ریاضیون حالیه ثابت و محقق گشته که جرم شمس تخمینا قریب یک ملیون و نیم اعظم از ارض است و هر یک از این نجوم ثوابت هزار مرتبه اعظم از شمس اگر این نجوم سقوط بر روی زمین نماید چگونه در زمین محل یابد مانند این است که هزار ملیون جبال مثل جبل حمالیا بر روی دانه خروبی افتد ... و ازین عجبتر آنکه مسیح میفرماید من شاید بیایم و شما هنوز در خوابید زیرا آمدن ابن انسان مثل آمدن دزد است شاید دزد در خانه است و صاحب خانه خبر ندارد پس واضح و مبرهن گشت که این علامات معنی دارد .


هو ذا ایام تاتی یقول السید الرب ارسل جوعا فی الارض لا جوعاً للخز و لا عطشا للماء بل لاستماع کلمات الرب فیجولون من بحر الی بحرو من الشمال الی مشرق یتطوفو یطلبوا کلمه الرب فلا یجدونها فی ذلک الیوم تذبل بالعطش العذاری الجمیلات و الفتیان کتاب عاموص نبی

منابع
محتویات