و الفجر و لیال عشر

حضرت عبدالبهاء
اصلی فارسی

لوح رقم (90) امر و خلق – جلد 2

٩٠ - و الفجر و لیال عشر

و نیز خطابی است از حضرت عبدالبهاءقوله والعزیز طهران جناب آقا محمد علی کاشانی علیه بهاء الله الابهی هو الله ای بنده حق مناجاتی طلب مغفرت بجهت غریق بحر رحمت آقا میرزا حبیب الله بدرگاه احدیت گردید امیدوارم که فضل و موهبت خداوند در آنجهان شامل حال آن بنده صادق حضرت یزدان گردد از آیه و الفجر و لیال عشر سئوال نموده بودید اینعبد فرصت تقریر و تحریر تفسیر این آیه مبارکه ندارم ولی مختصرا ذکر میشود که فجر درین آیه مبارکه مقصود فجر نبوت است که آفاق عالم بآن شعاع ساطع و نور لامع روشن و منور گردید و لیال عشره ده شب است و این شبها را بعضی گفته اند که لیالی عشره عاشورا است و لیالی ماتم و شهادت حضرت سید الشهدا روحی له الفدا است و بعضی بر آنند که لیالی عشره اخیره ماه رمضان است و بعضی بر آنند که لیالی عشره اول ذی القعده است و بعضی بر آنند که این عشر لیالی متمم میقات حضرت موسی علیه السلام است چنانچه در آیه مبارکه میفرماید اتمناها بعشر و بعضی بر آنند که لیالی عشره شب عید نوروز و شب عید قربان و شب عید رمضان و شب عید قدیر و لیله اسری و لیله مولود حضرت رسول روحی له الفدا و لیله عاشورا و لیله تاسع عشر رمضان و لیله مولود حضرت امیر و لیلة القدر است ولی حضرت رسول پیش از اظهار و اعلان امر ده شب در غار حرا تشریف داشتند و در آن لیالی عشر بحر فیوضات موج میزد و انوار تجلیات ساطع بود اما چون بدقت نظر نمائی ملاحظه کنی که اعداد منتهی بده میشود زیرا مبدء واحد و منتهی واحد است و اینعدد دارنده سائر اعداد است لهذا واحد اول چون عود نماید عشر حاصل گردد و بعضی از عاشقان جمال نورانی حضرت رسول کبریا علیه الصلوة و السلام بیان نموده اند که فجر روی روشن نورانی جمال محمدی است و لیال عشر دو ابرو و چهار مژگان و دو شارب و لحیه سعادت و شعر راس است چنین تعبیر نموده اند این تفسیر عاشقان است دیگر شما هر یک بخواهید قبول فرمائید و علیک التحیة و الثناء ع ع

منابع
محتویات