از طریق کتب مقدسه مسیحیان

حضرت بهاءالله, حضرت عبدالبهاء
اصلی فارسی

لوح رقم (112) امر و خلق – جلد 2

١١٢ - از طریق و کتب مقدسه مسیحیان

و از حضرت بهاءالله در سورة الهیکل قوله الاعز الاجل: قد ارسلنا من ایدناه بروح القدس لیخبرکم بهذا النور الذی اشرق من افق مشیة ربکم العلی الاعلی و ظهرت فی الغرب آثاره لتتوجهوا الیه فی هذا الیوم الذی جعله الله غرة الایام و فیها تجلی الرحمن علی من فی السموات و الارضین .

و در لوح خطاب بشیخ نجفی اصفهانی است قوله الاعلی: یا شیخ نغمات انجیل را باذن انصاف بشنو قوله عز بیانه که بعد از اخبار میفرماید و اما ذلک الیوم و تلک الساعة فلا یعلم بهما احد و لا الملائکة الذین فی السماء و لا الابن الا الاب .

و در لوحی خطاب بورقا امضاء خ آدم اینکه در باره مکاشفات یوحنا علیه بهاءالله مرقوم داشتند صحیح است ایشان بکمال تصریح ذکر فرموده اند چنانچه میفرماید مدینه جدیده از آسمان نازل یعنی اورشلیم جدیده در اورشلیم نازل میشود چنانچه نازل شد باری اشارات بسیار است و لکن فرصت مساعد نه آنچه آنمحبوب مرقوم داشتند صحیح و لکن القوم هم لا یفقهون .

و از حضرت عبدالبهاء در مفاوضات تفسیر باب ١٢ مکاشفات یوحنا و تفسیر اصحاح ١١ اشعیا و تفسیر باب ١١ مکاشفات یوحنا و آیه ١٣ فصل ٨ کتاب دانیال مشروح است .

و قوله العزیز سئوال از آیه ٣٠ در فصل ١٤ از کتاب یوحنا نموده بودید که حضرت مسیح فرمود دیگر با شما بسیار صحبت نخواهم نمود چه که مالک این دنیا میآید و هیچ چیز در من ندارد مالک دنیا جمال مبارک است و هیچ چیز در من ندارد معنیش این است که بعد از من کل از من مستفیض اند اما او مستقل است و از من فیض نگیرد یعنی مستغنی از فیض من است .

و قوله الجلیل و اما زنی که ببیابان خواهد رفت در مکاشفات یوحنا در اصحاح ثانیعشر مذکور و علامتی عظیم در آسمان ظاهر شد زنی که آفتاب در بر دارد و ماه زیر پاهایش مراد ازین شریعة الله است زیرا باصطلاح کتب مقدسة کنایة از شریعة الله است که در اینجا تعبیر بزن شده است و دو کوکب شمس و قمر یعنی دو سلطنت ترک و فرس در ظل شریعة الله هستند شمس علامت دولت فرس است و قمر که هلال باشد علامت دولت ترک و دوازده اکلیل دوازده امام اند که مانند حواریین تأیید دین الله نمودند و ولد مولود جمال معبود است که از شریعت الله تولد یافته بعد میفرماید که آنزن فرار ببریة کرد یعنی شریعت الله از فلسطین بصحرای حجاز انتقال نمود و در آنجا هزار و دویست و شصت سال اقامت کرد یعنی تا یوم ظهور ولد مولود و این معلوم است که در کتاب مقدس هر روز عبارت از یک سال است و در خصوص ساعیر مرقوم نموده بودید ساعیر محلی است در جهت ناصره در جلیل واقع .

و قوله المتین و اما در مکاشفات یوحنا مقصد از وحش که عدد اسمش ششصد و شصت و شش است مقصود از عدد تاریخ سنه است زیرا آن وحش که پادشاه اموی است در سنه ششصد و شصت و شش میلادی ظهور یافت و این خبر راجع بارض مقدس بود .

و قوله اللطیف نزول اورشلیم تازه شریعتی است آسمانی و کافل سعادت عالم انسانی و جلوه نورانیت عالم الهی عمانوئیل فی الحقیقه مبشر برجوع ثانی حضرت مسیح بود و منادی طریق ملکوت .

و قوله العظیم بشارت نبوت اول دانیال حسابش از بدایت بعثت حضرت رسول است که تقریبا بحساب هجرت هزار و دویست و هشتاد میشود و نبوت ثانی بحساب سنه هجری است از بدایت هجرت پس هزار و سیصد و سی و پنج هنوز نیامده است

و قوله المبین و اما الالف و الماتین و التسعون یوما الذی فی الایة السابقة المبشرة بالظهور الکلی هی بحساب قمری کما هو مصرح فی المفاوضات .

منابع
محتویات