از طریق آثار مقدسهٴ اسلام

حضرت بهاءالله, حضرت عبدالبهاء
اصلی فارسی

لوح رقم (113) امر و خلق – جلد 2

١١٣ - از طریق آثار مقدسه اسلام

و از حضرت بهاءالله در کتاب ایقان است قوله الاعلی منتهی فیض الهی که برای عباد مقدر شده لقاء الله و عرفان او است که کل بآن وعده داده شده اند ... و با اینکه چقدر از آیات منزله که صریح باین مطلب عظیم و امر کبیر است معذلک انکار نموده اند و بهوای خود تفسیر کرده اند چنانچه میفرماید و الذین کفروا بآیات الله و لقائه اولئک یئسوا من رحمتی و اولیئک لهم عذاب الیم و همچنین میفرماید الذین یظنون انهم ملاقوا ربهم و انهم الیه راجعون و در مقام دیگر قال الذین یظنون انهم ملاقوا الله کم من فئه قلیلة غلبت فئة کثیرة و در مقامی دیگر فمن کان یرجو لقاء ربه فلیعمل عملا صالحا و در مقامی دیگر یدبر الامر یفضل الایات لعلکم بلقاء ربکم توقنون جمیع این آیات مدله بر لقاء را که حکمی محکمتر از آن در کتب سماوی ملحوظ نگشته انکار نموده اند و ازین رتبه بلند اعلی و مرتبه ارجمند ابهی خود را محروم ساخته اند ...و این لقاء میسر نشود برای احدی الا در قیامت که قیام نفس الله است بمظهر کلیّه خود و این است معنی قیامت که در کل کتب مسطور و مذکور است جمیع بشارت داده شده اند بآن یوم ...خدای واحد شاهد مقال است که هیچ امری اعظم از لقاء و اصرح از آن در فرقان ذکر نیافته فهنیئا لمن فاز به فی یوم اعرض عنه اکثر الناس کما انتم تشهدون و معذلک بحکم اول از امر ثانی معرض گشته اند با اینکه حکم لقاء در یوم قیام منصوص است در کتاب ...آیا روایت مشهور را نشنیده اند که میفرماید اذا قام القائم قامت القیامه و همچنین ائمه هدی و انوار لا تطفی هل ینظرون الا ان یأتیهم الله فی ظلل من الغمام را که مسلماً از امورات محدثه در قیامت میدانند بحضرت قائم و ظهور او تفسیر نموده اند ... و این رتبه هم از علائم ظهور است چنانچه میفرماید یجعل اعلاکم اسفلکم و اسفلکم اعلاکم و همچنین در فرقان میفرماید و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و تجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین و این مشاهده شد که الیوم چه مقدار ازعلماء نظر باعراض در اسفل اراضی جهل ساکن شده اند و اسامیشان از دفتر عالین و علماء محو شده و چه مقدار از جهال نظر باقبال باعلی افق علم ارتقاء جستند و اسمشان در الواح علم بقلم قدرت ثبت گشته کذلک یمحو الله ما یشاء و یثبت و عنده ام الکتاب ...از جمله احادیث این است که میفرماید اذا ظهرت رأیة الحق لعنها اهل الشرق و الغرب ... و مصدق و مثبت این حدیث شریف قوله تعالی یوم یدع الداع الی شیئی نکر ... فقرات دعای ندبه است که میفرماید این المدخر لتجدید الفرائض و السنن و این المتخیر لاعادة الملة و الشریعة و در زیارت میفرماید السلام علی الحق الجدیدسئل ابو عبد الله عن سیرة المهدی کیف سیرته قال بصنع ما صنعی رسول الله و یهدم ماکان قبله کما هدم رسول الله امر الجاهلیة ... در عوالم که از کتب مشهوره معتبره است میفرماید یظهر من بنی هاشم صبی ذو کتاب و احکام جدید الی ان قال و اکثر اعدائه العلماء و در مقامی دیگر از صادق بن محمد ذکر مینماید که فرمودند و لقد یظهر صبی من بنی هاشم و یامر الناس ببیعته و هو ذو کتاب جدید یبایع الناس بکتاب جدید علی العرب شدید فان سمعتم منه شیئا فاسرعوا الیه ... و در اربعین ذکر فرموده یظهر من بنی هاشم صبی ذو احکام جدید فیدعو الناس و لم یحبیه احدو اکثر اعدائه العلماء فاذا فاذا حکم بشیئی لم یطیعوه فیقولون هذا خلاف ما عندنا من ائمة الدین الی آخر الحدیث ... در بحار الانوار و عوالم و در ینبوع از صادق بن محمد وارد شده که فرمود العلم سبعة و عشرون حرفا فجمیع ما جأت به الرسل حرفان و لم یعرف الناس حتی الیوم غیر الحرفین فاذا قام قائمنا اخرج الخمسه و العشرین حرفا ...در کافی در حدیث جابر در لوح فاطمه در وصف قائم میفرماید علیه کمال موسی و بها عیسی و صبر ایوب فیذل اولیاوه فی زمانه و تتهادی رؤوسهم کما تتهادی رؤوس الترک و الدیلم فیقتلون و یحرفون یکونون خائفین مرعوبین و جلین تصبغ الارض بدمائهم و یفشو الویل و الرنه فی نسائهم اولئک اولیائی حقاً ... و فی روضة الکافی عن معویة بن وهب عن ابیعبد الله قال اتعرف الزوراء قلت جعلت فداک یقولون انها بغداد . قال لا ثم قال دخلت الری قلت نعم قال اتیت سوق الدواب قلت نعم قال رایت جبل الاسود عن یمین الطریق تلک الزوراء بقتل فیها ثمانون رجلا من ولد فلان کلهم یصلح الخلافه قلت من یقتلهم قال قتلهم اولاد العجم ...صادق بن محمد میفرماید فقهاء ذلک الزمان شرفقهاء تحت ظل السماء منهم خرجت الفتنة و الیهم تعود ...فی حدیث المفضل سئل عن الصادق فکیف یا مولای فی ظهوره فقال علیه السلام فی سنة الستین یظهر امره و یعلو ذکره ... فی البحار ان فی قائمنا اربع علامات من اربعة نبی موسی و عیسی و یوسف و محمد اما العلامّة من موسی الخوف و الانتظار و اما العلامة من عیسی ما قالوا فی حقه و اما العلامة من یوسف السجن و التقیه و العلامة من محمد لیظهر بآثار مثل القرآن ... لکل علم سبعون وجها و لیس بین الناس الا واحدو اذا قام القائم یبث باقی الوجوه بین الناس و ایضا قال نحن نتکلم بکلمة و نرید منها احدی و سبعین وجها و لنا لکل منها المخرج ...این است که صادق بن محمد میفرماید و الله لیمحصن و الله لیغربلن این است میزان الهی و محک صمدانی که عباد خود را بآن امتحان میفرماید ...و اختم القول بقوله تعالی و من یعش عن ذکر الرحمن نقیض له شیطانا فهو له قرین و من اعرض عن ذکری فان له معیشة ضنکا .

و از حضرت عبدالبهاء در خطابی است قوله العزیز و اما شعر سید حسین اخلاطی عدد یا علیمحمد است و سنه ظهور را تصریح که بعد الراء و غین است .

منابع
محتویات