ابراهیم خلیل و خاندانش و موسی کلیم و انبیاء

حضرت عبدالبهاء
اصلی فارسی

لوح رقم (133) امر و خلق – جلد 2

١٣٣ - ابراهیم خلیل و خاندانش و موسی کلیم و انبیاء

و نیز از حضرت عبدالبهاء در کتاب مفاوضات است قوله العزیز: حضرت ابراهیم در بین نهرین از یک خاندان غافل از وحدانیت الهیه تولد یافت و مخالفت با ملت و دولت خویش حتی خاندان خود کرد جمیع الههٴ ایشان را رّد نمود و فرداً وحیداً مقاومت یک قوم قوی فرمود ...فی الحقیقه حضرت ابراهیم را اخراج بلد نمودند حضرت ابراهیم قدم نبوت بنمود و خارق العاده استقامت فرمود و خدا این غربت را عزّت ابدیّه کرد تا تأسیس وحدانیت نمود زیرا جمیع بشر عبدهٴ اوثان بودند .

و قوله العزیز: حال شخصی که زبانش کال بود در خانهٴ فرعون بزرگ شده بود و در بین خلق شهرت بقتل یافت و مدتی مدیده از خوف متواری شد و چوپانی نمود چنین شخصی بیاید و چنین امر عظیم در عالم تأسیس فرماید که اعظم فیلسوف عالم بهزار یک آن موفق نشود ... بظاهر شخصی بود که در خاندان ظلم پرورده شده بود و بین ناس مشهور بقتل گشته و چوپان شده و در نزد دولت و ملت فرعون بی نهایت مبغوض و مغضوب گشته همچنین شخصی یک ملت عظیمه را از قید اسارت خلاص کرد و اقناع نمود و از مصر برون آورد و بارض مقدسه رساند و آن ملت در نهایت ذلت بودند و بنهایت عزت رسیدند اسیر بودند آزاد گشتند جاهلترین اقوام بودند عالمترین اقوام شدند ...

و در خطابهٴ در سفر نامهٴ آمریکا است قوله العزیز از جملهٴ انبیاء حضرت ابراهیم بود که بجهت آنکه منع عبادت اصنام کرد و دعوت بوحدانیّت الهّیه نمود او را اذیت نمودند واز بلد اخراج کردند لکن ملاحظه کنید که چگونه دین سبب ترقی است که آنحضرت عائلهٴ تشکیل فرمود خدا آنرا برکت داد و مبارک نمود بسبب دینی که از برکت آن انبیاء از آن عائله پیدا شد اشخاصی مانند یعقوب مبعوث شد یوسفی مبعوث گردید موسائی ظهور نمود هارون داود سلیمان و انبیاء الهی از آنعائله ظاهر شدند ارض مقدسّه در تصرف آنها آمد مدنیّت کبری تأسیس گشت بسبب دین الهی که تأسیس شده بود ... الی الان خاندانش در جمیع عالم منتشر است اعظم از آن اینکه حضرات بنی اسرائیل در مصر اسیر بودند در تحت تعدی قبطیان در نهایت ذلت بودند قوم قبطی چنان ضّد سبطی بود و غالب که در هر کار و زحمتی که داشتند سبطی را میگذاشتند بنی اسرائیل در نهایت درجهٴ فقر و ذلت و توحش و جهالت بودند که حضرت موسی مبعوث شد با آنکه بظاهر چوپانی بود لکن بقوت دین عظمت و اقتداری عجیب ظاهر نمود نبوتش در عالم شیوع یافت شریعتش مشهور آفاق گردید با آنکه فرید و وحید بود بقوت دین جمیع بنی اسرائیل را از اسیری نجات داد بارض مقدسه برد تأسیس مدنیت عالم انسانی نمود چنان بنی اسرائیل را تربیت کرد که بمنتهی درجة عزت رسیدند از حضیض اسارت باوج نجات رسیده در کمالات انسانی نهایت ترقی نمودند در مدنیّت ترقی نمودند در علوم و فنون ترقی کردند در صنایع و حکم ترقی نمودند بالاختصار علوم و ترقی آنها بدرجهٴ رسید که فلاسفهٴ یونان بارض مقّدس آمده از بنی اسرائیل تحصیل حکمت نمودند و این بحسب تاریخ مسلم است که حتّی سقراط حکیم بارض مقدّسه آمده تحصیل حکمت از علماء بنی اسرائیل کرد چون مراجعت بیونان نمود تأسیس وحدانیّت الهی فرمود و ترویج مسئله بقای روح بعد موت کرد جمیع این حقایق را از بنی اسرائیل تحصیل نمود و همچنین بقراط خلاصه اکثر فلاسفه در ارض مقدسه از انبیای بنی اسرائیل تحصیل حکمت نموده چون بوطن مراجعت مینمودند انتشار میدادند حال از امریکه چنین ملت ضعیف ذلیل را چنان قوی نمود و از اسارت بسلطنت رسانید و از جهالت بمقام علم و حکمت کشانید و فلاح و نجاح داد تا در جمیع مراتب ترقی کردند معلوم میشود که دین امری است سبب ترقی و عزّت عالم انسانی و آن اساس سعادت ابدی است .


ولقد آتینا بنی اسرائیل الکتاب و الحکم و النبوة و رزقناهم من الطیبات و فضّلناهم علی العالمین و آتیناهم بینات من الامر فما اختلفوا الّا من بعد ما جائهم العلم بغیابینهم ان ربک یقضی بینهم یوم القیامة فیما کانوا فیه یختلفون . ( سوره جاتیه آیه ١٥ و ١٦ )

منابع
محتویات