دلیل فصل و وصل افراد

حضرت بهاءالله
اصلی فارسی

لوح رقم (138) امر و خلق – جلد 2

١٣٨ - دلیل فصل و وصل افراد

و قوله الاجل الاعلی از جمله سلطنت آن است که از آن شمس احدّیه ظاهر شد آیا نشنیدی که بیک آیه چگونه میان نور و ظلمت و سعید و شقی و مؤمن و کافر فصل فرمود و جمیع اشارات و دلالات قیامت که شنیدی از حشر و نشر و حساب و کتاب و غیره کل بتنزیل همان یک آیه هویدا شد و بعرصهٴ شهود آمد و همچنین آن آیه منزله رحمت بود برای ابرار یعنی انفسی که در حین استماع گفتند ربنّا اننّا سمعنا و اطعنا و نقمت بود برای فجّار یعنی آنهائی که بعد از استماع گفتند سمعنا و عصینا و سیف الله بود برای فصل مؤمن از کافر و پدر از پسر چنانچه دیده اید آنهائی که اقرار نمودند با آنهائیکه انکار نمودند در صدد جان و مال هم بر آمدند چه پدر ها که از پسر ها اعراض نمودند و چه عاشقها که از معشوقها احتراز جستند و چنان حّاد و برنده بود این سیف بدیع که همه نسبتها را از هم قطع نمود و از یک جهت ملاحظه فرمائید چگونه وصل نمود مثل آنکه ملاحظه شد که جمعی از ناس که سالها شیطان نفس تخم کینه و عدوان ما بین ایشان کاشته بود بسبب ایمان باین امر بدیع منیع چنان متحّد و موافق شدند که گویا از یک صلب ظاهر شده اند و کذلک یؤلف الله بین قلوب الذین هم انقطوا الیه و آمنوا بآیاته و کانوا من کوثر الفضل بایادی العّز من الشاربین و دیگر آنکه چقدر از مردم مختلف العقاید و مختلف المذهب و مختلف المزاج که ازین نسیم رضوان الهی و بهارستان قدی معنوی قمیص جدید توحید پوشیدند... و قوله الامنع الابدع سبحان الله کمال تحیّر حاصل است از عبادی که بعد از ارتفاع اعلام مدلول طلب دلیل مینمایند و بعد از ظهور شمس معلوم باشارات علم تمسک جسته اند مثل آن است که از آفتاب در اثبات نور او حجت طلبند و یا از باران نیسان در اثبات فیضش برهان جویند حجت آفتاب نور اوست که اشراق نموده و عالم را فراگرفته و برهان نیسان جود اوست که عالم را بردای جدید تازه فرمود .

منابع
محتویات