احتراز ستم بر جانوران جز تشریح طبّی حیوانات در حالت بیهوشی

حضرت بهاءالله, حضرت عبدالبهاء
اصلی فارسی

لوح رقم (44) امر و خلق – جلد 3

٤٤ - احتراز ستم بر جانوران جز تشریح طبّی حیوانات در حالت بیهوشی

در کتاب اقدس است قوله تعالی : لا تحملوُا علی الحیوانِ ما بعجزُ عن حملِه انّا نهینا کم عن ذلک نهیاً عظیماً فی الکتاب .

و در لوحی است . قوله الحق : بگو ای دوستان به ضرّ حیوان راضی نشوید تا چه رسد به انسان .

و از حضرت عبدالبهاء است قوله العزیز : دین الهی محبّت بین بشر است و صداقت و امانت و خیر خواهی خلق حتی رحم بر وحوش و طیور برّ و بحر .

و در مفاوضات است قوله العزیز : قصّاب گوسفندی را پروراند و محافظه کند ولی این عمل مبرور قصاب مبنی بر غرض انتفاع است و نتیجه این پرورش ذبح گوسفند مظلوم است چه بسیار از اعمال مبرور که مبنی بر اغراض نفسانیه است .

و قوله المشفق : احبای الهی باید نه تنها به انسان رأفت و رحمت داشته باشند بلکه باید به جمیع ذی روح نهایت مهربانی نمایند ... بلکه اذیّت به حیوان ضررش بیشتر است زیرا انسان زبان دارد شکوه نماید ... و اگر صدمۀ باو رسد بحکومت مراجعه کند ... انسان اکثر گنهکارند و حیوان بی‌گناه البته بی‌گناهان را رحمت بیشتر باید کرد ... مگر حیوانات موذیه را مثل گرگ خونخوار مثل مار گزنده ... پس رأفت به حیوانات درنده ظلم به حیوانات مظلومه است لهذا باید چارۀ آنرا نمود .

و قوله الحنون : تا توانید خاطر موری میازارید چه جای انسان و تا ممکن سر ماری مکوبید تا چه رسد به مردمان .

و در خطابی قوله العزیز : بامة اللّه المقرّبه مسیس‌ای‌کوپر بسانفرانسیسکو علیها بهاء الله الابهی ای دختر عزیز ملکوتی من حیوان نظیر انسان در نزد اهل حق بسیار عزیز است لهذا انسان باید به انسان و حیوان هر دو مهربان باشد و بقدر امکان در راحت و محافظت حیوان بکوشد اما در تشریح حیوان چون منافع و فوائد طبّی حاصل میشود که سبب استفاده جمیع بشر میگردد شاید از تشریح جرّاحی اکتشافاتی حصول یابد که سبب حیات هزار ملیون از نفوس گردد هر چند این عمل جرّاحی ضرر خصوصی است ولی منفعت عمومی یعنی از برای عموم انسان مفید است حتی این تشریح اکتشافی سبب منفعت عالم حیوان نیز گردد از این نظر گاه منفعت عمومی مقبول ولو ضرر خصوصی دارد جائز است زیرا تشریح آن حیوان نتایج بسیار عظیمی می‌بخشد مثلا تشریح گرگی در حالت بیهوشی سبب شود که مرضی کشف میشود کا الان هزار ملیون از آن مرض مهلک بهلاکت رسیده‌اند حال این تشریح کشفی سبب میشود که هزاران ملیون ازین هلاکت محفوظ میمانند اگر آفتی بر رمۀ گوسفندی مسلّط جائز است یک گوسفند را از برای سلامت گله فدا نمود و الّا آن آفت جمیع آن گله را حتی آن گوسفند فدائی را هلاک خواهد نمود ولکن باید تشریح در حیوانات موذیه باشد و بدرجۀ از احتیاط باشد که آن حیوان مدهوش و بی‌احساس باشد حیوانات موذیه را جائز که بجهت سلامتی نفوس فدا نمود نظر به این حکمتهای بالغه جائز است که حیوانات موذی را بجهت سلامت عالم انسانی تشریح کشفی کرد این حیوان موذی اگر زندگانی نماید سبب هلاکت هزار حیوان دیگر شود مثلا اگر گرگ تشریح اکتشافی شود این سبب محافظه هزار گوسفند است که او خواهد درید حتی موت این سبب بقای هزار حیوان است علی الخصوص اکتشافات فنی و طبی میشود که الی الابد از برای عموم انسان مفید است و علیک البهاء الابهی

منابع
محتویات