موسیقی

حضرت بهاءالله, حضرت عبدالبهاء
اصلی فارسی

لوح رقم (84) امر و خلق – جلد 3

٨٤ - موسیقی

و نیز در کتاب اقدس قوله تعالی : اِنّا حَلَّلْنا اصغاءَ الاَصواتِ و النّغماتِ ایّاکم اَنْ یُخرجُکم الاصغاءُ عَنْ شأنِ الادبِ و الوقارِ اِفرحوُا بفرحِ اسمیَ الاعظمِ الّذی به تولّهتْ الافئدةُ و انجذبتْ عقولُ المقرّبینَ انّا جعلناهُ مرقاةً لعروج الارواح لا تجعلوهُ جَناحَ النّفسِ و الهوی اِنّی اعوذُ اَنْ تکونوا مِن الجاهلینَ .

و از حضرت عبدالبهاء خطاب به میرزا عبداللّه خان معلّم موسیقی در طهران قوله العزیز : هو الابهی ای عبد بهاء موسیقی از علوم ممدوحه در درگاه کبریا است باید در جوامع کبری و صوامع عظمی با بدع نغمات ترتیل آیات نمائی و چنان آهنگی از مشرق‌الاذکار بلند کنی که ملأ اعلی به اهتزاز آید ملاحظه کن که نظر باین جهت فن موسیقی چقدر ممدوح و مقبول است اگر توانی الحان و انغام و ایقاع و مقامات روحانی بکار بر موسیقی ناسوتی را تطبیق بر ترتیل لاهوتی کن آن وقت ملاحظه فرمائی چقدر تأثیر دارد و چه روح و حیات رحمانی بخشد نغمه و آهنگی بلند کن که بلبلان اسرار را سرمست و بی‌قرار نمائی و علیک التحیّة و الثّناء .

و قوله المحبوب : هو الله ای باربد الهی هر چند سلف در فن موسیقی مهارتی نمودند و الحانی بدیع بسرودند شهیر آفاق گشتند و سرور عشاق ابیات عاشقانه به الحان بیات بنواختند و در انجمن عالم نوائی بلند نمودند در صحرای فراق به آهنگ حجاز ولوله در عراق انداختند نغمۀ الهی را تأثیری دیگر و آهنگ آسمانی را جذب و ولهی دیگر در این عصر طیور انس در حدائق قدس باید آواز شهنازی بلند کنند که مرغان چمن را بوجد و پرواز آرند درین جشن الهی و بزم ربّانی چنان عود و رودی بسرود آرند و چنگ و چغانۀ بنوازند که شرق و غرب را سرور و شادمانی دهند و حبور و کامرانی بخشند حال تو آهنگ آن چنگ بلند کن و سرود آن عود بزن که باربد را جان به کالبد دهی و رودکی را آسودگی بخشی فاریاب بی‌تاب کنی و ابن‌سینا را بسینای الهی دلالت نمائی و علیک التحیّة و الثّناء .

منابع
محتویات