مشورت

حضرت بهاءالله, حضرت عبدالبهاء
اصلی فارسی

لوح رقم (105) امر و خلق – جلد 3

١٠٥ - مشورت

و نیز از حضرت بهاءالله در لوحی خطاب به زین المقرّبین است قوله الاعلی : و ما ذکرتَ فی المشاورةِ انّا جعلناها مرقاةً لسماء الفوز و والفلاح طوبی لآخذی زمامِها و حافظی مقامها ، صعود به آسمان امن و امان به مرقات مشورت معلّق انشاء اللّه در جمیع احوال اهل اللّه به او متمسّک باشند ... شاوروا فی الامور متوکّلین علی اللّه المهیمن القیوم .

و قوله الاعلی : آسمان حکمت الهی به دو نیّر روشن و منیر مشورت و شفقت در جمیع امور به مشورت متمسّک شوید چه که اوست سراج هدایت راه نماید و آگاهی عطا کند .

و در رسالۀ سؤال و جواب است : اگر در نفوس مجتمعه اولی اختلاف حاصل نفوس جدیده ضمّ نمائید بعد بحکم قرعه بعدد اسم اعظم یا اقلّ یا اکثر از آن انتخاب نمائید و مجدّد مشورت ، ما ظهر منه هو المطاع و اگر هم اختلاف شد زیّن الاثنین بالثّلاث و خذ الاقوی انه یهدی من یشاء الی سَواء الصّراط .

و قوله الاعلی : و اینکه در بارۀ کسب و معاملات ذکر نمودی این امور در کتاب الهی به مشورت معلّق شده با نفوس مؤمنه مستقیمه مشورت نمائید یعنی در کسب و اقتراف و امثال آن و آنچه ظاهر شود متوکّلا علی اللّه عمل کنید هذا حکم اللّه و هذا امر اللّه طوبی لِمَن سمِع و عمِل و ویلٌ للغافلین .

و از حضرت عبدالبهاء است قوله العزیز : قضیّۀ مشورت در امور بسیار مهمّ و از اعظم وسائط راحت و سعادت نفوس مثلاً چون نفسی در امور خویش حیران باشد یا اینکه کاری و کسبی خواهد باید احبّای الهی محفلی بیارایند و تدبیر در امر او بنمایند او نیز باید مجری دارد و همچنین در امور عمومیّه چون مشکلی حاصل گردد و عسرتی روی دهد باید عقلا مجتمع گشته مشورت نمایند و تدبیری کنند بعد توسّل به حق کنند و تسلیم تقدیر شوند تا هر نوع جلوۀ حق دستگیری کند مشورت از اوامر قطعیّۀ ربّ بریّه است .

و قوله العزیز : هو الابهی ای جمع در امور جزئی و کلی انسان باید مشورت نماید تا بآنچه موافق است اطّلاع یابد شور سبب تبصّر در امور است و تعمّق در مسائل مجهول انوار حقیقت از رخ اهل مشورت طالع گردد و معین حیات در چمنستان حقیقت انسان جاری گردد انوار عزّت قدیمه بتابد و سدرۀ وجود به اثمار بدیعه مزیّن شود ولی باید اعضاء مشورت در نهایت محبّت و الفت و صداقت با یکدیگر باشند اصول مشورت از اعظم اساس الهی و باید افراد ملت در امور عادیه نیز شور نمایند . ع ع

و قوله الجمیل : در خصوص مشورت مأمور بهاء سؤال نموده بودید از مشورت مقصود آن است که آراء نفوس متعدّده البته بهتر از رأی واحد است نظیر قوّت نفوس کثیره البته اعظم از قوّت شخص واحد است لهذا شور مقبول درگاه کبریاء مأمورٌ به و آن از امور عادیه شخصیّه گرفته تا امور کلیّه عمومیّه مثلاً شخصی را کاری در پیش البته اگر با بعضی اخوان مشورت کند البته تحرّی و کشف آنچه موافق است گردد و حقیقت حال واضح و آشکار شود و همچنین مافوق آن اگر اهل قریۀ به جهت امور خویش با یکدیگر مشورت نمایند البتّه طریق صواب نمودار شود و همچنین هر صنف از اصناف مثلاً اهل صنعت در امور خویش با یکدیگر مشورت نمایند و تجّار در مسائل تجاریّه مشورت کنند خلاصه شور مقبول و محبوب در هر خصوص و امور .

و قوله الجلیل : در جمیع امور جزئی و کلّی خویش شور نمائید حتّی بجهت زراعت و صناعت و تجارت و کسب هر یک کرّات مرّات مشاورت و معاونت نمائید چه شور از اوامر الهیّه و سبب فتوح کلّی در امور است و جاذب عون و عنایت حق .

و در سفرنامه امریکا است قوله الحکیم : من همیشه میخواهم به میل و مشورت احبّا رفتار کنم مگر در امور بسیار مهمّی که صلاح امر اللّه نباشد آنوقت لابدّم ، آنچه برای امر الهی مفید است متمسّک میشویم .

منابع
محتویات