بَدَل وضوء

حضرت بهاءالله, حضرت عبدالبهاء
نسخه اصل فارسی

لوح رقم (38) امر و خلق – جلد 4

٣٨ - بَدَل وضوء

" من لم یجد الماء یذکر خمس مرّات بسم اللّه الاطهر الاطهر ثمّ یشرع فی العمل هذا ما حکم به مولی العالمین "

در رساله سؤال و جواب : " سؤال ، ذکر اللّه ابهی که در هر یوم نود و پنج مرتبه نازل شده قبل از طلوع آفتاب چه حکم دارد. جواب ، یوم فی الحقیقه در بیان من الطّلوع الی الافول است ولکن نفوسی که قبل از طلوع حبّاً للّه بر میخیزند و بذکرمشغول میشوند این لدی العرش محبوب است و مقبول دیگر اعاده لازم نه "

و در رساله سؤال و جواب است : سؤال ، اگر شخصی بحمّام رود و تمام بدن را بشوید باز وضوء باید گرفت یا نه. جواب ، در هر حال باید حکم وضوء مجری دارد س ، در باب وضوء من لم یجد الماء یذکر خمس مرّات بسم اللّه الاطهر الاطهر در شدّت سرما یا جراحت ید و وجه خواندن ذکر جائز است یا نه . جواب ، در شدّت سرما با آب گرم و در وجود جراحت در یَد و وجه و مانع آخر از قبیل اوجاع که استعمال آب مضرّ باشد ذکر معهود را بدل وضو تلاوت نماید

و در لوحی است : " و اینکه دربارهٴ ذکر مرقوم داشتید که بعضی از دوستان الهی قبل از طلوع برمیخیزند و بذکر حقّ جلّ جلاله مشغول میشوند این لدی العرش محبوب و مقبول دیگر اعاده لازم نه "

و در کتاب اقدس است قوله جلّ و عَلا : " کذلک توضّؤا اللّصلوة امراً من لدی اللّه الواحد المختار "

و در رساله سؤال و جواب است : سؤال هر گاه لأجل امر آخر وضو گرفته باشد و وقت صلوة مصادف شود همان وضوء کافی است و یا تجدید لازم ؟ جواب همان وضوء کافی است تجدید لازم نه

سؤال در زوال که وقت دو نماز است یکی شهادت حین زوال و یکی نماز دیگر که در زوال و بکور و آصال باید کرده شود اینهم دو وضو لازم دارد و یا آنکه در اینمورد مخصوص یک وضو کافی است . جواب ، تجدید لازم نه

سؤال با وضوی صلوة تلاوت ذکر ٩٥ مرتبه اسم اعظم جایز است یا نه جواب تجدید وضوء لازم نه

سؤال وضوی بامداد در زوال مجری است و کذا وضوی زوال از برای اصیل یا نه . جواب وضوء مربوط بنماز است در هر صلوة باید تجدید شود

و از حضرت عبدالبهاء در خطابی به میر علی اصغر اسکوئی است قوله العزیز : وضو قبل از وقت صلوات و حین حلول وقت هر دو معتبر تجدید لازم ندارد مگر آنکه وضوء زائل گردد زیرا اتّصال وضو بصلوات بدون فاصله شرط نه بین وضوء و صلوات اگر فاصله گردد صلوة جائز "

و در خطابی دیگر قوله العزیز : " و امّا الصّلوة بوضوء واحد ، اداء دو نماز جائز مگر آنکه وضوء ساقط گردد "

و نیز در کتاب اقدس است قوله الاعلی : " قد فرض علیکم الصّلوة و الصّوم من اوّل البلوغ امراً من لدی اللّه ربّکم و ربّ آبائکم الأوّلین "

منابع
محتویات