صیام و احکامش

حضرت بهاءالله
نسخه اصل فارسی

لوح رقم (51) امر و خلق – جلد 4

٥١ - صیام و احکامش

و نیز در کتاب اقدس است قوله عزّ و علا : " یا قلم الاعلی قل یا ملأ الانشاء قد کتبنا علیکم الصّیام ایّاماً معدودات و جَعَلْنَا النّیروز عیداً لکم بعد اکمالها کذلک اضائت شمس البیان من افق الکتاب من لدن مالک المبدء و المآب ... کُفّوا انفسکم عن الاکل و الشّرب من الطّلوع الی الافول ایّاکم ان یَمْنَعَکُم الهوی عن هذا الفضل الّذی قدّر فی الکتاب ... و اذا تّمتّ ایّام الاعطاء قبل الامساک فَلْیدخُلُنَّ فی الصّیام کذلک حکم مولی الانام "

و در سورة الهیکل قوله الاعلی : " قد کتبنا الصّوم تسعة عشر یوماً فی اعدل الفصول و عفونا ما دونها فی هذا الظّهور المشرق المنیر "

و در لوح زین المقرّبین است : " امّا در فقرهٴ عید صوم ایّام زائده شهور قبل از ایّام صوم است و بعد وارد در صوم شوند و نوزده یوم تامّ باید صائم باشند و یوم منسوب باسم اعظم که یوم عید است اگر تحویل مثلاً بعد از ظهر یا عصر واقع شود ولو دقیقه‌ای از روز باشد این یوم عید خواهد بود چه که مثل آن ساعت مثل شمس اعظم است اشراق آن بر کلّ این یوم واقع چون باسم اعظم منسوب است حکم عصر آن مثل فجر عند اللّه محسوب لذا در هر وقت از یوم که تحویل شود آن یوم عید خواهد بود طوبی للمتنعّمین"

و در کتاب اقدس است قوله جلّ و عزّ : " قد عَفَا اللّه عن النّساء حین ما یجدن الدّم الصّوم و الصّلوة "

و قوله الاعلی : " لیس علی المسافر و المریض و الحامل و المرضع من حرج عَفَا اللّه عنهم من عنده انّه لهو العزیز الوهّاب (١) "

و در رساله سؤال و جواب است : سؤال از صوم نفوسی که در شهر صیام بأشغال شاقّه مشغولند جواب ، صیام نفوس مذکوره عفو شده ولکن در آن ایّام قناعت و ستر لاجل احترام حکم اللّه و مقام صوم اولی و احبّ

سؤال از حدّ صوم مسافر پیاده جواب حدّ آن دو ساعت مقرّر شده اگر بیشتر شود از افطار جائز

سؤال از تعیین سفر. جواب تعیین سفر نُه ساعت از قرار ساعت مصنوع و اگر مسافر در جائی توقّف کند و معیّن باشد توقّف او تا یک شهر بیان باید صائم شود و اگر اقلّ از یک شهر باشد صوم بر او نیست و اگر در بین شهر صوم وارد شود بجائی که یک شهر بیانی در آنجا توقّف مینماید باید سه روز افطار کند و بعد از آن ما بقی ایّام صوم را صائم شود و اگر بوطن خود رسد که دائم الاقامة در آنجا بوده است باید همان یوم اوّل ورود صائم شود

سؤال در غیر شهر علا اگر نفسی خواسته باشد صائم شود جائز است یا نه و اگر نذر و عهد کرده باشد که صائم شود مجری و ممضی است یا نه جواب حکم از همان قرار است که نازل شده ولکن اگر نفسی عهد نماید که للّه صائم شود بجهت قضاء حاجات و دون آن بأسی نبوده و نیست ولکن حقّ جلّ جلاله دوست داشته که عهد و نذر در اموری که منفعت آن بعباد اللّه میرسد واقع شود .

سؤال : اگر عید مولود و یا مبعث در ایّام صیام واقع شود حکمش چیست جواب اگر عید مولود و یا مبعث در ایّام صیام واقع شود حکم صوم در آن یوم مرتفع است

منابع
محتویات