و نیز در رساله سؤال و جواب است : " سؤال حدّ بلوغ شرعی ... سنهٴ پانزده تعیین آیا زواج نیز مشروط ببلوغ است یا قبل از آن جائز جواب چون در کتاب الهی رضایت نازل و قبل از بلوغ رضایت و عدم آن معلوم نه در اینصورت زواج نیز ببلوغ مشروط و قبل از آن جائز نه سؤال در باب نامزد کردن بنت قبل از بلوغ . جواب حرمت آن از مصدر امر نازل "
و از حضرت عبدالبهاء خطاب بمعاون التّجار همدان است قوله العزیز : " هو اللّه ای یار مهربان نامه رسید و از بشارت و انجذاب قلوب احبّاء نهایت مسرّت حاصل گردید تزویج بنات قبل از دخول در سنهٴ خامس عشر بنصّ قاطع جائز نه و سبب علیلی نفوس گردد و سلاله بضعف و فتور مبتلا شود "
و در خطابی دیگر بعلی اکبر یزدی قوله المبین : " اقتران بعد از بلوغ بسنّ پانزده است و قبل البلوغ جائز نه "
و در خطابی دیگر است قوله المحبوب : " هو الابهی الابهی ای نهال بوستان محبّة اللّه نفحه روحانی که از حنجر محبّة اللّه صادر شده بود بگوش یاران معنوی رسید و از تبتّل و تضرّع شما نهایت تأثّر در قلوب و احشاء حاصل گشت زیرا رائحه لطیفهٴ عجز و نیاز از حدیقهٴ معانیش استشمام گردید این عبد نیز بآستان مقدّس حضرت قیّوم لابه و زاری نمود که موفّق باجراء احکام الهی گردی و آن اینست که اقتران بعد از بلوغ زوجه بسنّ پانزده است و قبل البلوغ جائز نه لهذا بهر عذری ممکن نزد پدر متعذّر بشوید که این کیفیّت متعذّر است ولی بحکمت تا سبب تکدّر قلب او نشود و بوسائل تشبّث نمائید که نه او دلگیر گردد و نه مخالف امر کتاب امری جاری شود لا تبدیل لحکم اللّه ذلک الدّین القیّم و من یتعدّعن حدود اللّه فاولئک هم الخاسرون و این بیان صریح نظر بکمال حبّ این عبد است بآنجناب و الّا حواله به نفس کتاب مینمودیم که تکلیف خود را خواهید دانست حال بیان حکم کتاب را نمودم پس باید در شریعة اللّه در نهایت ثبوت و رسوخ باشید و در جمیع افعال و اعمال تابع حکم اللّه ولی بحکمت باید حرکت نمائید تا پدر بسیار مکدّر و متأثّر نشود و گمان نکند که شما محض مخالفت با او اجتناب در این باب دارید بلکه ان شاء اللّه بنوع خوش مجری دارید که سبب انتباه او گردد و ملاحظه کند که جز اتبّاع امر اللّه و ثبوت بر شریعة اللّه و انقطاع از دنیا و تعلّق باحکام اللّه مقصدی ندارید و البهاء علیک "