مهر

حضرت بهاءالله
نسخه اصل فارسی

لوح رقم (75) امر و خلق – جلد 4

٧٥ - مهر

و نیز در کتاب اقدس است قوله عزّ و علا : " لا یُحَقَّقُ الصَّهارُ اِلّا بِالاِمْهارْ قَدْ قُدِّرَ لِلْمُدُن تِسعَةُ عَشَر مثقالاً مِنَ الذّهب الاِبریز و لِلْقُری مِن الفِضّة و مَنْ اَرادَ الزّیادة حُرّمَ عَلَیْهِ اَنْ یَتَجاوَزَ عَن خَمْسَةَ و تسعینَ مثقالاً کذلک کانَ الامرُ بالعِزِّ مسطوراً و الّذی اقْتَنَعَ بِالدَّرَجَةِ الْاُولی خَیْرٌ لَه فی الکتاب انّه یُغْنی مَنْ یَشاء بِاَسبابِ السّموات و الارض و کان اللّهُ علی کلّ شئ قدیراً "

در رساله سؤال و جواب است : " و در مهر هم آنچه در بیان نازل شده مجری است و ممضی ولکن در کتاب اقدس ذکر درجهٴ اولی شده و مقصود نوزده مثقال نقره است که دربارهٴ اهل قری در بیان نازل شده و این احبّ است عند اللّه اگر طرفین قبول نمایند چه که مقصود رفاهیّت کلّ و وصلت و اتّحاد ناس است لذا هر چه در این امورات مدارا شود احسن است ان شاء اللّه باید اهل بها با کمال محبّت و صفا با یکدیگر معامله و معاشرت نمایند و در فکر منافع عموم باشند خاصّةً دوستان حق "

و در رساله سؤال و جواب است : " سؤال : از مهر جواب در مهر اقتناع بدرجهٴ اولی مقصود از آن نوزده مثقال نقره است سؤال در مهر ورقات هر گاه نقد و دفعةً واحدةً نباشد بعنوان قبض مجلس ردّ و دستگردان دست بدست شود بعد از امکان ردّ نماید چگونه است ؟ جواب : اذن باین فقره از مصدر امر صادر

سؤال در مهر اهل قری که فضّه تعیین شده باعتبار زوج است یا زوجه یا هر دو و در صورت اختلاف که یکی شهری و دیگری از قری باشد چه باید کرد ؟ جواب : مهر باعتبار زوج است اگر از اهل مدن است ذهب و اگر از اهل قری است فضّه

سؤال : میزان دهاتی و شهری بچه حدّ است هرگاه شهری هجرت بده نماید و یا دهاتی هجرت بشهر نماید و قصد توطّن نماید حکمش چگونه است و کذلک محلّ تولّد میزان است یا نه ؟ جواب میزان توطّن است بهر جا وطن نماید مطابق حکم کتاب رفتار شود

سؤال : اگر شخصی باکره‌ای را نکاح نمود و مهریّه را هم تسلیم کرد هنگام اقتران معلوم شد باکره نیست آیا مصروف و مهریّه بر میگردد یا نه و اگر بشرط باکره بودن نکاح شد آیا فساد شرط سبب فساد مشروط میشود یا نه جواب در اینصورت مصروف و مهریّه بر میگردد و فساد شرط علّت فساد مشروط است و اگر در این مقام ستر و عفو شامل شود عند اللّه سبب اجر عظیم است "

منابع
محتویات