فروع فرضیّهٴ ارث

حضرت بهاءالله, حضرت عبدالبهاء
اصلی فارسی

لوح رقم (98) امر و خلق – جلد 4

٩٨ - فروع فرضیّهٴ ارث

و نیز در کتاب اقدس است قوله الاعلی : " من مات و لم یکن له ذریّة ترجع حقوقهم الی بیت العدل لیصرفوها امناء الرّحمن فی الایتام و الارامل و ما ینتفع به جمهور النّاس لیشکروا ربّهم العزیز الغفّار و الّذی له ذریّة و لم یکن له ما دونها عمّا حدّد فی الکتاب یرجع الثّلثان ممّا ترکه الی الذّریّة و الثّلث الی بیت العدل کذلک حکم الغنیّ المتعال بالعظمة و الاجلال و الّذی لم یکن له من یرثه و کان له ذو القربی من ابناء الاخ و الاخت و بناتهما فلهم الثّلثان و الّا للاعمام و الاخوال و العمّات و الخالات و من بعدهم و بعدهنّ لابنائهم و ابنائهنّ و بناتهم و بناتهنّ و الثّلث یرجع الی مقرّ العدل امراً فی الکتاب من لدی اللّه مالک الرّقاب من مات و لم یکن له احد من الذّین نزلت اسمائهم من القلم الاعلی ترجع الاموال کلّها الی المقرّ المذکور لِتُصْرَفَ فیما اَمَرَ اللّه به انّه لهو المقتدر الامّار .... انّ الّذی مات فی ایّام والده و له ذریّة اولئک یرثون ما لابیهم فی کتاب اللّه اقسموا بینهم بالعدل الخالص "

و در رساله سؤال و جواب است : " و اینکه مرقوم داشتید که باید برادر از طرف اَبْ و امّ هر دو باشد یا از یک طرف هم که باشد وارث است . جواب : اگر برادر از طرف اَب باشد حقّ او علی ما ذکر فی الکتاب باو میرسد و اگر از طرف امّ باشد ثلث حقّ او به بیت العدل راجع است و دو ثلث باو و کذلک فی الاخت .

سؤال : در باب ارث با وجود اخ و اخت ابی و امّی اخ و اخت امّی هم سهم میبرند یا نه جواب سهم نمیبرند سؤال قوله تعالی : انّ الّذی مات فی ایّام والده و له ذریّة اولئک یرثون ما لابیهم اگر دختر در ایّام پدر فوت شود حکمش چیست جواب میراث او بحکم کتاب هفت سهم میشود

سؤال اگر میّت زن باشد سهم زوجه بکه راجع میشود جواب سهم زوجه بزوج راجع اینکه مرقوم فرموده بودند که در باب ارث مقرّر شده که اگر ذریّه موجود نباشد حقوق ایشان به بیت العدل راجع است هر یک از طبقات هم هر گاه موجود نباشند مثل اب و امّ و یا اخ یا اخت یا معلّم حقوق آنها راجع به بیت العدل است و یا قسم دیگر است این فقره بیان آن در کتاب الهی نازل شده قوله تعالی من مات و لم یکن له ذریّة ترجع حقوقهم الی بیت العدل و الّذی له ذریّة و لم یکن دونها عمّا حدّد فی الکتاب یرجع الثّلثان ما ترکه الی الذّریه و الثّلث الی بیت العدل کذلک حکم الغنیّ المتعال بالعظمة و الاجلال اگر ذریّه موجود باشد و نفوس اخری از اَبْ و امّ و اخ و اخت و سایرین کلّهم او بعضهم مفقود باشند حقوق آن نفوس سه قسمت میشود دو قسمت آن بذریّه راجع و یک قسمت آن به بیت العدل معنی آیه مبارکه چنین میشود نفسی که برای او ذریّه بوده است و نبوده است ما دونها ای ما دون ذریّه عمّا حدّد فی الکتاب ای نفوس مذکورهٴ در آن از اَب و امّ و اخ و اخت و معلّم راجع میشود دو ثلث از حقوق نفوس مذکوره عمّا ترکه المیّت بذریّه و یک ثلث آن به بیت العدل و این در کلّ و بعض هر دو جاری است

سؤال : مجدّد از سهم میراث معلّم استفسار شده بود جواب : اگر معلّم مرده باشد ثلث سهم او به بیت العدل راجع و دو ثلث دیگر بذریّهٴ میّت نه معلّم

سؤال : مجدّد از ارث معلّم استفسار شده بود جواب : اگر معلّم از غیر اهل بهاء است ابداً ارث نمیبرد و اگر معلّم متعدّد باشد میانشان بالسویّه قسمت میشود و اگر معلّم وفات نموده باشد باولاد او ارث نمیرسد بلکه دو ثلث ارث باولاد صاحب مال و یک ثلثش به بیت العدل راجع میشود "

و در ضمن خطابی از حضرت عبدالبهاء بجناب آقا بابا در نیریز است قوله العزیز : " در خصوص آباء و امّهات سؤال نموده بودید آباء بلا فصل و امّهات بلا فصل است نه آباء آباء و امّهات امّهات و امّا در صورت فقود اب و امّ میّت سهم میراث ایشان تقسیم و ترتیبش باید بعد در بیت عدل شود چه که اسهام ورثهٴ غیر موجوده که در کتاب الهی منصوص نه باید بیت عدل در آن قراری دهد ع ع

و تا بیت عدل تأسیس نشده باید در بین ورثه بحسب شریعة اللّه سهم وارث متوّفی باز تقسیم شود باری در این خصوص در جواب حضرت افنان سدرهٴ منتهی جناب حاجی میرزا محمّد تقی چیزی مرقوم شده بود نسخهٴ آنرا جناب آقا میرزا حیدر علی فرستادند "

منابع
محتویات