و در خطابی دیگر است قوله العزیز : " جواب سؤال بعد الاعظم میفرماید این بیان مشروط به ثبوت و امتثال امر بود بعد از مخالفت البتّه سقوط است چنانکه در الواح تصریح می فرماید و جمیع ناقضین حتّی نفس مرکز نقض نیز معترف باین نصّ قاطع هستند که بصراحت جمال مبارک میفرمایند که میرزا محمّد علی اگر آنی از ظلّ امر منحرف شود معدوم بوده و خواهد بود چه انحرافی اعظم از نقض میثاق است چه انحرافی اعظم از مخالفت امر است چه انحرافی اعظم از تکفیر مرکز میثاق است چه انحرافی اعظم از تألیف رسائل شبهات و نشر در آفاق بر ضدّ مرکز عهد است ... دیگر بعد الاعظم چه حکمی دارد تمثیل دارد هر یک ثابت مقبول و هر یک متزلزل ساقط چنانکه در الواح و زبر منصوص است و امّا کلمهٴ اصطفی در قرآن البتّه قرائت فرمودهاید که می فرماید ثمّ اورثنا الکتاب الّذین اصطفینا من عبادنا فمنهم ظالم لنفسه و منهم مقتصد و منهم سائق بالخیرات یعنی نفوسی که اصطفا شدهاند بر سه قسمند از جمله یک قسم ظالم لنفسه است و همچنین بعد الاعظم را ملاحظه فرما که میفرماید و ما بعد الحق الّا الضّلال المبین "