و نیز در سفر نامه امریکا است قوله العزیز : " جمال مبارک سدّ ابواب اینگونه اختلافات ( اختلافات داخلیّه بعد از صعود مظاهر الهیّه ) فرمودند و امور را راجع به بیت العدل اعظم کردند که آنچه او کند کلّ اطاعت نمایند و حتّی فرمودند که اگر از بهائیان دو فرقه شوند و هر یک بیت عدلی بنا کنند و مخالفت یکدیگر نمایند هر دو باطل است و قبل از بیت العدل مرکز میثاقی تعیین و تأیید فرمود که آنچه او میکند صحیح است و عهد او را بقلم مبارک گرفت "
و قوله العزیز : " حضرت بهاء اللّه فرمودهاند که هر گاه اهل بها اختلاف کنند ولو دربارهٴ خود بهاء اللّه باشد در صورت اختلاف هر دو باطلند و کلّ را برجوع به بیت عدل امر فرمودند و قبل از آن امور را بمرکز میثاق راجع و کلّ را امر باطاعت فرمودند "
و قوله الجلیل : " این صدمات سفر و حضر را برای این تحمّل مینمایم که بلکه امر اللّه از بعضی رخنهها محفوظ بماند زیرا هنوز من مطمئن از بعد خود نیستم اگر مطمئن بودم در گوشهٴ راحت میشدم ابداً از ارض مقدّسه و جوار روضهٴ مبارکه بیرون نمیآمدم یکدفعه امر اللّه بعد از شهادت حضرت اعلی و حکایت یحیی دچار لطمه شدید شد مرتبهٴ دیگر پس از صعود جمال مبارک صدمهٴ عظیم دید میترسم باز نفوس خود خواه اخلال در الفت و اتّحاد احبّا نمایند اگر وقت مقتضی بود و تأسیس بیت عدل میشد بیت عدل محافظه مینمود "
و قوله العزیز : " منتهی آرزوی این عبد این مقصد جلیل و آن خدمت امر اللّه از خود خیالی نداشته و ندارم و در تلقاء آیات احدیّتش وجودی بجهت خویش نشمارم امّا در صیانت حصن حصین دین مبینش میکوشم و ازتحریف و تأویل و تفریق و تشتیت هراسانم که مبادا هزار سال بعد اینگونه امور واقع گردد و در کلمهٴ توحید تفریق حاصل شود چه که این کیفیّت هادم بنیان است و قالع و قامع اصل اساس ایوان یزدان کلّ مأیوس شویم و محروم و مدحور و مذموم تشتّت شمل و تفرّق چنان واقع گردد که هر یک از احبّا در مفاوز هلاک گم و نابود گردد و از هیکل امر اللّه اسم غیر مهمّی در زاویه تاریخ عالم بماند پس باید بجمیع قوی تشبّث نمود که حصن امر مصون ماند و بنیان دین اللّه مأمون "