و نیز قوله المطاع : " در هر نقطه چه شهر و چه قریه که عدّهٴ مؤمنین از رجال از سنّ بیست و یک و ما فوق آن تجاوز از نه نموده احبّای آن نقطه نه نفر از جمع خود در نهایت توجّه و تجرّد و انقطاع کتباً و مستقلّاً انتخاب نمایند و نام آنرا محفل روحانی گذارند و تمام امور که راجع بمصالح امریّه در آن نقطه است باعضای آن محفل هر یک از احبّا مراجعه نمایند تا پس از مشورت دقیق و مذاکرهٴ تامّ هر یک از اعضای محفل روحانی در نهایت حرّیت ابدای رأی خویش نماید و باتّفاق آراء یا باکثریّت ولو آنکه رای اکثریّت مخالف واقع باشد و عاری از صواب "
و قوله الوحید : " از قبل اشاره شد که در بلاد شرق در هر بلده و قریه که عدّهٴ مؤمنین از رجال از سنّ بیست و یک و ما فوق آن از نه تجاوز نموده محفلی روحانی در نهایت روحانیّت و صفا و حکمت و متانت تأسیس گردد و حضرات اماء الرّحمن چون امر حجاب در این ایّام معمولٌ به و جاری است منتخِبند نه منتَخَب و تمام محافل و انجمنهای یاران از احبّاء اللّه و اماء الرّحمن آنچه تأسیس و تشکیل میگردد کلّ باید در ظلّ محفل روحانی آن نقطه باشند یعنی محفل روحانی که حضرات اماء الرّحمن در انتخاب اعضایش حقّ تصویت یعنی ابدای رأی دارند یگانه مرکز امور امریّهٴ یاران از رجال و نساء است تعدّدش در یک نقطه از نقاط لازم و جائز نه و چون واضع و مؤسّس قوانین و احکام غیر منصوصه در کتاب الهی یعنی بیت عدل عمومی که بنصّ الهی باید جمیع بلاد بقائدهٴ انتخاب مصطلحهٴ در بلاد غرب تشکیل و انتخاب نمایند تأسیس گردد ترتیبی جدید و قانونی محکم و متین و مشروعاتی کامل تشریع نماید و تأسیس کند و تمام انجمنهای یاران چه خصوصی و چه عمومی چه داخلی و چه مرکزی کلّ در ظلّ آن و مقتبس از آن و مؤسّس برآنند حال عجالةً تا این بیت عدل عمومی تشکیل نگشته محافل روحانی یاران شرق و غرب عالم باید من دون استثناء هر سالی در یوم اوّل عید سعید رضوان تجدید شود و انتخابات در آن یوم مبارک باید در نهایت متانت و روحانیّت شروع شود و اجراء گردد و اگر ممکن همان یوم نتیجهٴ انتخابات معلوم و اعلان شود و اصول انتخاب از این قرار : چون یوم انتخاب رسد باید جمیع یاران متّحداً متّفقاً متوجّهاً الیه منقطعاً عن دونه طالباً هدایته مستعیناً من فضله بدل و جان اقدام بانتخاب نمایند و انتخاب اعضای محفل روحانی خویش را از وظائف مقدّسهٴ مهمّهٴ وجدانیّهٴ خویش شمرند ابداً اهمال در این امر نکنند و کناره نگیرند و دوری نجویند منتخِبین و متخَبین بهیچوجه دم از استعفا نزنند بلکه در نهایت افتخار و جدیّت و سرور ابدای رأی نمایند و عضویّت محفل را قبول نمایند و اگر فی الحقیقه عذری شرعی موجود و بهیچوجه ممکن نه آنوقت ناچار اقدام ننمایند و از اماء الرّحمن نفوسی که اطّلاع کافی بر امور امریّه نداشته باشند مجبور و مکلّف بر ابدای رأی نیستند در صورت اطّلاع اقدام باین امر محبوب و لازم و الّا فلا و یاران آن نفوس را که خالصاً لوجه اللّه مستعدّ و قابل عضویّت محفل روحانی دانند بر ورقهٴ علیحدّه اسماء نه نفر از یاران را من دون امضاء نگارند و مکتوم دارند و تسلیم محفل روحانی حالیّه نمایند تا این اوراق جمع گردد و آن نه نفری که بیش از همه دارای اصواتند اسماء آنان اعلان شود و این نفوس اعضای محفل روحانی گردند و اگر چنانچه در نقطهای از نقاط امور امریّه اتّساع یافته وظائفی را که در طیّ این نامه قبلاً درج شده یعنی امر تبلیغ و محافظهٴ امر اللّه و جهد در تألیف قلوب و معاونت محتاجین و تشکیل مدارس و ترتیب محافل و مجالس یاران و مخابره با اطراف و ترویج امر مشرق الاذکار و تأسیس مجلّات امریّه و طبع و نشر و ترجمه الواح و بشارات امریّه و ماشاکلها محفل روحانی هر یک را محوّل بلجنهٴ مخصوص نماید و آن لجنه را خود انتخاب کند و عدّهٴ اعضای هر لجنه را هر قدر محفل صلاح داند خود تعیین نماید و اعضای لجنهها را از بین تمام احبّاء در آن نقطه چه در داخل محفل و چه خارج از آن انتخاب نماید و تمام لجنهها هر یک افکار را در امر خود حصر نموده بوظیفهٴ خود مشغول گردد و تمام لجنهها در ظلّ محفل روحانی و مسؤول و مطیع آن و کیفیّت انتخاب ابتدا هر لجنه بعهدهٴ اعضای محفل روحانی ولی چون محافل روحانی تجدید شود تمام لجنهها منحلّ گردد و محفل جدید لجنههائی مجدّداً انتخاب نماید "
و در خصوص عالیترین طریق انتخاب محفل روحانی قوله البلیغ : " چون در آثار مصرّح نیست حالیّه بهمان اسلوب ده سال اخیر ایّام حضرت عبدالبهاء برقرار باشد و بیت العدل اعظم برقرار خواهد نمود عجالةً با طریق سادهٴ انتخاب و آزادی مطلق و با وجدان تمام و صفای باطن انتخاب میکنند و اشخاص غائب که معرّفی آنان ممکن نیست انتخاب میشوند و اکثریّت نسبی معمول است "
و قوله الهادی : " همچنین چون وقت تجدید انتخاب اعضای محفل روحانی بمیان آید باید هر یک از افراد احبّاء تصویت یعنی ابدای رأی را از وظائف مقدّسهٴ وجدانی خویش شمرد و بقدر امکان اهمال در این امر ننماید مستقلّ الرّای در نهایت توجّه و خلوص و تجرّد و فارغ از هر مآرب نفسیّه و مقاصد شخصیّه نفوسی را که خالصاً وجداناً قابل این مقام که عضویّت محفل مقدّس روحانی است داند انتخاب نماید یاران طهران باید در این امر سر مشق جهانیان گردند زنهار زنهار رائحهٴ منتنّهٴ احزاب و ملل خارجهٴ بلاد غرب و شؤونات و عوائد و رسوم مضرّهٴشان از قبیل آنتریک و پارتی بازی و پروپاگاند که حتّی اسمش کریه است بجمع احبّا رسد و در نفوس یاران ادنی تأثیری نماید و روحانیّت را بکلّی سلب نماید یاران باید بخلوص و صفا و حبّ و وفا و یگانگی و خیر خواهی بنیان این مفاسد قویّه را براندازند نه آنکه تقلید نمایند و تأسّی کنند تا از این عوالم و افکار و عوائد بکلّی بیزار و مبرّی نگردند روح الهی در جسم عالم بلکه در جمع احبّاء آن تأثیر و نفوذ کلّی را ننماید "
و قوله المطاع : " سؤال دوّم راجع بدستور انتخابات محافل روحانی است علی العجاله سنّ انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان نباید کمتر از بیست و یکسال باشد و از بیست و یکسال ببالا حدّی ندارد در خصوص محافل روحانی قراء در وقتی که با محافل روحانی بلوکی و قصبه مربوطند در صورت اتّفاق امر مهمّی میتوانند رأساً به محفل مرکزی ایران در طهران مخابره نمایند و تقاضای مساعدت و کسب تکلیف نمایند "
و قوله النّافذ : " در خصوص عدّهٴ اعضای محفل روحانی در وقت حاضر عدد اعضاء محافل باید از نه تجاوز ننماید و این قرار نظر باوضاع حاضره موقّتی ایت نه دائمی "
و قوله المنتظم : " کلّ بدانند که انتخاب در درجهٴ اوّل و ثانی سرّی و آزاد است حتّی اطّلاع زوج بر کیفیّت انتخاب و رأی زوجه جائز نه و همچنین ما بین افراد یک خانواده این انتخاب باید مکتوم باشد ابداء رأی و تصریح اسم بهیچوجه جائز نه و البتّه باید از دسائس و مفاسد و مکارهٴ سیاسیّون اجتناب نمایند و با توجّهی تام و نیّتی خالص و روحی آزاد و قلبی فارغ اقدام نمایند "
و قوله العدل : " در حین انتخابات رجال و نساء از سن بیست و یک و ما فوق آن هر دو حقّ تصویت یعنی ابدای رأی در انتخابات دارند ولی مجبور بتصویت نیستند اگر خود را آگاه و مطّلع بر اوضاع امریّه نمیدانند انتخاب نکنند و ابدای رأی ننمایند "
و قوله الفصل : " عزّت و تقدّم جامعهٴ بهائیان منوط بانتخاب نفوس سلیمهٴ مؤمنهٴ فعّاله است انتخاب محفل امری است سرّی آزاد عمومی دسیسه مذموم استعفا و کناره جوئی ممنوع یاران را فوراً متذکّر دارید کلّ من دون استثناء مشارکت نمایند "
راجع باستعفا دادن اعضاء محفل از عضویت پس از انتخاب فرمودند : " حقّ استعفا نداشته و ندارند و تشخیص و قبول عذر از خصائص محافل محلیّه است هر نفسی اطاعت ننماید از متمردیّن محسوب و از حقّ انتخاب و عضویت محافل محروم و راجع بغیاب بعضی از اعضای محفل روحانی در موسم تابستان فرمودند : " آنچه در دستور بهائی تصریح نگردیده راجع بامنای محفل ملّی است هر قراری را در امور فرعیّه دهند مقبول و مجری است "
و قوله المطاع : " ان شاء اللّه بمنّه و قدرته و هدایته محافل روحانیّه در هر شهر و قریه در ایّام سعید رضوان در نهایت شکوه و متانت و کمال الفت و اتّحاد انتخابات معنویّه را تجدید نمایند و پس از انتخابات فوراً هر محفلی خصوصی بواسطهٴ منشی خویش اسماء اعضاء منتخبه مع عنوان کامل منشی را نزد محفل مرکزی طهران ارسال دارند تا این محفل مقدّس مرکزی جمیع اوراق را جمع نموده سریعاً بارض اقدس بنام این عبد ارسال دارند "
و قوله المطاع : از قبل تأکید گشت استعفاء قبل از انتخابات ممنوع مگر آنکه عذر مشروعی داشته باشد راجع بعوض شدن اعضاء و تغییر در هیأت محفل اخطار باحبّاء راجع بعدم انتخاب ممنوع ناخبین از مؤمنین و مؤمنات باید بکمال توجّه و خلوص و تأمّل و تدبّر نفوس مؤمنهٴ مخلصهٴ مجرّبهٴ مقتدرهٴ مستعدّه که قابل عضویّتاند انتخاب نمایند و آنچه اکثریت حکم نماید بآن متمسّک گردند عدم تغییر در هیأت محفل وقعی ندارد "
و قوله المطاع : " در این سنه که سنهٴ اخیره قرن اوّل بهائی است انتخاب و تشکیل محافل روحانیّه قبل از حلول عید اعظم رضوان جائز ولی منحصر باین است لا غیر "