نظامنامه‌های محافل مرکزی ومحلّی

حضرت ولی امر الله
نسخه اصل فارسی

لوح رقم (169) امر و خلق – جلد 4

١٦٩ - نظامنامه‌های محافل مرکزی ومحلّی

و قوله المطاع : " نظامنامهٴ ملّی بهائی احبّای ایران باید بتمامها مطابق نظامنامهٴ بهائی که در مصر منتشر شده و مطابق نظامنامهٴ محفل مرکزی امریکا وضع گردد زیرا موّاد این نظامنامه‌های امریّه در شرق و غرب جمیعش راجع بمبادی اساسیّة و اصول و قوانین دفاتر و مؤسّسات امریّه است و در امور اصلیّه اختلاف و تنوّع جائز نه زیرا اصل است نه فرع و آنچه مذکور و منصوص نه راجع به محافل مرکزی است و از امور ثانویّه و از ملحقات دستور محسوب "

و قوله المطاع : " در کتاب عالم بهائی جلد رابع که امسال در امریک طبع میشود نصّ نظامنامه محفل محلّی نیویورک درج میگردد و این علاوه بر نظامنامهٴ محفل مرکزی است که قبلاً طبع شده و انتشار یافته لهذا نظامنامهٴ محافل روحانی احبّای ایران چه مرکزی و چه محلّی باید بتمامها جزئی و کلّی مطابق این دو نظامنامه باشد البتّه پس از وصول جلد رابع کتاب بایران لجنهٴ ترجمه نصّ نظامنامه محلّی را ترجمه نمایند و بین یاران انتشار دهند زیرا میزان دستور و نظام محلّی محافل روحانیّه شرق و غرب عالم بهائی است "

و قوله المطاع : " قانون اساسی جامعهٴ یاران که ترجمه نموده‌اند منقسم بدو قسم است قسم اوّل عنوانش از این قرار " بیان نامهٴ هیأت امناء بواسطه محفل روحانی ملّی بهائیان ایران " عنوان قسمت ثانی " نظامنامهٴ محفل روحانی ملّی بهائیان ایران " قانون اساسی شامل بر بیان نامه و نظامنامه است و بیان نامهٴ مقدمهٴ نظامنامه محسوب و ایندو قسمت دارای اصول و قوانین اساسیّهٴ جامعهٴ یاران است و هر یک جزو قانون اساسی و یاد دستور بهائی محسوب و آنچه در این قانون چه ملّی و چه محلّی منصوص و مذکور نیست از امور فرعیّه محسوب و راجع بأمنای محافل ملّی در جامعه بهائی است "

و قوله المطاع : " تنوعّ در امور فرعیّه مقبول و ممدوح بلکه لازم و واجب ولی در منصوصات دستور ملّی و محلّی تصرّف و تغییر و تبدیل جائز نه و محافل ملّی روحانی یاران هند و مصر و عراق و انگلستان و آلمان و استرالیا کلّ متمسّک بنصّ این دو دستورند و در اکثر این اقالیم مباشرت بترجمه و طبع و انتشار آن نموده‌اند در اقلیم ایران نیز باید امنای محفل ملّی همّت نمایند تا نصّ این دو دستور در جزوهٴ علی حدّه طبع و منتشر گردد و مندرجاتش تنفیذ و تعمیم یابد و من بعد تقدیم اولیای امور گردد و اعتبار نامهٴ رسمی از طرف اولیای امور صادر شود و اوقاف ملّی و محلّی بکمال متانت و مطابق اوامر الهیّه تأسیس شود "

و قوله المطاع : " اوّلین وظیفهٴ محفل ملّی وضع نظامنامهٴ امری و تدوین قانون اساسی جامعه مطابق دستور محفل ملّی بهائیان امریک است نصّ این نظامنامه باید بکمال دقّت و من دون تغییر و تبدیل ترجمه گردد زیرا آنچه در آن منصوص از اصول و مبادی اساسی جامعهٴ بهائیان است این قانون ناموس اکبر است و نظامنامهٴ بیت عدل عمومی که مهیمن بر عموم محافل ملّیه است ناموس اعظم و همچنین ترجمهٴ مجموع مکاتیب این عبد که در امریک طبع و منتشر گشته اساس و موّاد این نظامنامه و مصدر و متمّم آن است در این ایّام که یاران آن سامان مباشرت بانتخابات و تأسیسات ملیّه نموده‌اند لازم و واجب زیرا محتویّاتش از اصول محسوب و آنچه مذکور نه از متفرّعات است و اختلاف و تنوّع در امور ثانویّه مخلّ در نظام امور نبوده و نیست "

و قوله المطاع : " ترتیب سابق را تغییر و تبدیل ندهند مراکز قسمتهای امریّه باید واسطهٴ مخابره بین محفل ملّی روحانی و محافل محلیّه باشند "

و در ابلاغیّه است : " راجع بارسال صورت اسامی احبّای نقاط امریّه به محفل ملّی بجای اوّل فوریه که تقریباً اوّل بهمن است در اوّل دیماه باشد این فقره را تصویب فرمودند در خصوص انتخاب وکلاء که اقّلاً باید سه ماه قبل از انتخاب مراتب بمحافل روحانیّهٴ نقاط امریّه اطلاع داده شود این مطلب را نیز تصویب فرمودند ... سفارش فرمودند بند دوازدهم مادّهٴ هشتم نظامنامه را حذف نمایند زیرا در امریک در اینخصوص تغییری داده شد و این عبد تصویب نموده .... و دربارهٴ همین دستور جامعهٴ بهائی تدوین محفل ملّی امریکا فرمودند در تشکیل اوّلین بیت العدل اعظم طبق آن عمل خواهد شد .... در خصوص انتخاب اعضاء علی البدل محفل روحانی ملّی فقط در جای اعضای دیگر جلوس کرده در مشاوره شرکت مینماید و حتّی در جزء اکثریّت بجهت رسمی شدن محفل ( ٥ نفر از ٩ نفر ) هم شمرده نمیشود جمیع امورات ثانویّه که دخالتی در اصول مصرّحه ندارند بسته بنظریّهٴ محافل ملّی است که بمناسبت و اقتضای محیطهای مربوطهٴ خود تصمیم بگیرند "

و در خطاب به محفل روحانی ملّی بهائیان ایران قوله المطاع : " الغاء و منحلّ نمودن محفل روحانی در جامعه امری است بسیار مهمّ و دقیق باید بندرت واقع گردد و الّا اسباب خلل در تنظیم امور جامعه و سستی ارکان آن گردد اگر چنانچه اصلاح و رفع مادّهٴ فساد پس از جهد و سعی متمادی ممکن و میسّر نگردد الغاء و ابطال محفل و تجدید انتخاب قبل از حلول عید رضوان جائز "

و قوله المطاع : " هر هیأتی که بنظام الهی و بر حسب تعلیمات و اصول و شرائط سماویّه که در صحف الهیّه مشروحاً مثبوت و مسطور است کاملاً کما ینبغی و یلیق لهذا المقام الرّفیع و المرکز المنیع انتخاب و تشکیل نشود آن هیأت از اعتبار اصلی و رتبهٴ روحانی ساقط و از حقّ تشریع و وضع احکام و سنن و قوانین غیر منصوصه ممنوع و از شرف اسنی و قوّهٴ مطلقهٴ علیا محروم "

و قوله المطاع : " امّا تا هر یک از این بیوت عدل خصوصی چه در شرق و چه در غرب بانتخاب عمومی در هر اقلیمی معلوم و منتخب نگردد تشکیل و تأسیس بیت عدل اعظم الهی بقانون مصطلحهٴ در بلاد غرب بسیار صعب و مشکل بلکه ممتنع و مستحیل"

و قوله المطاع : " هنگامی که محافل محلّی و ملّی در نهایت قوّت و متانت و بأحسن وجه در سر تا سر عالم بهائی بمکاتبه مشغول گشتند بیت العدل اعظم بنا خواهد گشت و چون اساس آن بیت اعظم نهاده شد اوضاع را از نو بایستی رسیدگی نمود و اصولی اتّخاذ شود که برای مدّت معیّنی امورات امری آنچنان اداره گردد تا وقتی که بیت العدل اعظم تشکیل شود برای ایجاد اتّحاد در تشکیلات و وحدت شکل در سر تا سر شرق وغرب محافل محلّی بایستی هر ساله انتخاب گردند این انتخابات در روز اوّل رضوان عملی شده و اگر میسّر و مقدور است نتیجه‌اش در همانروز اعلان گردد "

منابع
محتویات