مآل سلالهٴ ابراهیم

حضرت بهاءالله, حضرت عبدالبهاء
نسخه اصل فارسی

لوح رقم (180) امر و خلق – جلد 4

١٨٠ - مآل سلالهٴ ابراهیم

و نیز از حضرت بهاءاللّه در لوحی است قوله الاعلی : " یا حسین علیک سلامی در قرون و اعصار از فضل و عنایت حضرت مختار این اماکن و دیار بأثر کلمهٴ مبارکهٴ کلّ شئ فی قبضته اسیر مزیّن اراضی مظلمه جرزهٴ بأنوار شمس بطحاء منوّر و با ثمر در هر دفتری از دفاتر عالم جز ذکر غلبه و سطوت اهل توحید نبود رایات ابداع باسمش مزیّن و اعلام عزّت و اقتدار بأمرش منصوب در هر آن عنایت حق میرسید و نصرت می فرمود تا آنکه قلوب تغییر نمود و تاریک شد رفته رفته عدل در حجاب رفت و ظلم بر مقامش ظاهر و راسخ انصاف خلف غمام مستور و اعتساف در محلّش موجود و مشهود و این امور سبب و علّت ذلّت کبری گشت چنانچه مشاهده شده و میشود اعلام الشّرک تحفق فوق اعلام التّوحید باری عزّت امّت مرحومه بذلّت تبدیل شد باید از حق جلّ جلالهٴ مسألت نمائیم تا آگاهی بخشد و دانائی عطا فرماید که بر سبب و علّت این تبدیل پی بریم و بر تدارک مافات قیام نمائیم ولکن از سوء خِط کلّ نائم و از سبب و علّت غافل قسم بآفتاب بیان رحمن که اگر روزگار بر این منوال حرکت نماید عنقریب سراج هدایت خاموش و مشعل ضلالت در هر مکان مرتفع و مشهود "

و از حضرت عبدالبهاءست قوله العزیز : " هو الابهی در خصوص اجتماع سلالهٴ اسرائیل در اورشلیم بموجب نصوص انبیاء سؤال نموده بودید اورشلیم و قدس الاقداس هیکل مکرّم و اسم اعظم است زیرا آن مدینهٴ الهیّه و شهر بند یزدان است چه که جامع جمیع آلاء و نعم و حائز کلّ غناء و ثروت حقیقیّه و تحف و زینت معنویّه مشتمل بر شؤون و خصائص حیات و محلّ ظهور آثار غربیهٴ ربانیّه است و اجتماع اسرائیل در آن عبارت از آن و بشارت بر آن است که کلّ اسرائیل در ظلّ لواء الهی وارد و بر بحر قدم وارد میگردند چه که این اورشلیم الهی که قدس الاقداس در قطبش واقع مدینهٴ ملکوتی و شهر آسمانی است مشرق و مغرب در زاویه‌ای از او واقع ولی با وجود این بحسب ظاهر نیز اسرائیل در ارض اقدس جمع خواهند گشت و ذلک وعد غیر مکذوب مقصود این است که ذلّتی را که اسرائیل در دو هزار و پانصد سال کشید حال بدل بعزّت سرمدیّه خواهد گشت و بظاهر ظاهر نیز عزیز خواهند شد بقسمی که محسود اعدا گردند و مغبوط اودّا طوبی لهم ثمّ بشری و البهاء علیهم اجمعین "

و قوله العزیز : " جمال مبارک در الواح مقدّسه تصریح فرمودند که ایّام ذلّت اسرائیل گذشت ظلّ عنایت شامل گردید و این سلسلهٴ روز بروز ترّقی خواهد کرد و از خمودت و مذلّت هزاران ساله خلاصی خواهد یافت ولی مشروط بآنکه بموجب تعالیم الهیّه روش و رفتار نمایند از ظلمات تقالید قدیمه نجات جویند و از کسالت عوائد سابقه رهائی یابند و بآنچه روح این عصر و نور این قرن است تشبّث نمایند تعدیل اخلاق کنند و در منافع و روابط عمومیّهٴ عالم بشر سعی و کوشش نمایند از تعصّبات قدیمه و افکار پوسیده و اغراض ملیّه منسلخ گردند و جمیع بشر را اغنام الهی شمرند و خدا را شبان مهربان دانند امروز روزی است که افکار خصوصیّه چه از افراد و چه از ملّت سبب نکبت کبری گردد و عاقبت منتهی به خسران مبین شود "

و قوله العزیز : " و از جملهٴ وقایع جسیمه که در یوم ظهور آن نهال بیمهال وقوع خواهد یافت علم الهی بجمیع امّتها بلند خواهد شد .... و آن نهال بیمهال جمیع اسرائیل را جمع خواهد کرد یعنی اسرائیل در دورهٴ آن در ارض مقدّس جمع خواهد شد یهود که در شرق و غرب و جنوب و شمال متفرّقند مجتمع شوند .... در بدایت دورهٴ جمال مبارک این وعد الهی که در جمیع کتب انبیاء منصوص است بنای ظهور گذاشته ملاحظه مینمائید که از اطراف عالم طوائف یهود بأرض مقدّس آیند و قراء و اراضی تملّک نموده سکنی کنند و روز بروز در ازدیادند به قسمی که جمیع فلسطین مسکن آنان گردد "

و در ضمن سؤال و جوابی است قوله العزیز : " اینکه جمال مبارک فرمودند سلالهٴ اسرائیل تحریر خواهند شد این بیان مبارک در وقتی بود که بنی اسرائیل رجوع ننموده بودند و در نهایت ذلّت بودند .... لکن این بیان مبارک در حقّ مؤمنین اسرائیلیان است یعنی کسانی که مؤمن شدند سایرین بالتّبع عزیز میشوند لابدّ دیگران هم به طفیل دارای عزّت و ترقی میگردند در صورتیکه موافق و دوست و رفیق باشند ولی مقصد این نیست که اگر آنها عداوت کنند هم باز ترّقی خواهند کرد بلکهٴ خانهٴ خود را خراب خواهند کرد "

و قوله العزیز : " ای سلیل جلیل ابراهیم عنقریب ملاحظه فرمائی که وعدهٴ الهیّه در حقّ سلالهٴ ابراهیم بالاخصّ تحقّق یابد و فرح رخ بگشاید "

منابع
محتویات