در اينکه صلوة جماعت حرام است مگر در نماز ميّت

حضرت بهاءالله, حضرت عبدالبهاء
اصلی فارسی

کتاب گنجينه حدود و احکام باب اوّل –فصل سيزدهم- صفحه 30

باب اول – در نماز

فصل سيزدهم

در اينکه صلوة جماعت حرام است مگر در نماز ميّت

در کتاب اقدس از قلم اعلی نازل قوله تعالی: "کتب عليکم الصّلوة فرادی قد رفع حکم الجماعة الّا فی صلوة الميّت انّه لهو الآمر الحکيم." (بند ۱۲)

برای تفصيل صلوة ميّت بباب احکام ميّت مراجعه شود.

تبصره اولی - در کتاب اقدس (بند ٦) نماز را نه رکعت معيّن فرموده‌اند قوله تعالی: "قد کتب عليکم الصّلوة تسع رکعات للّه منزل الآيات حين الزّوال و فی البکور و الآصال و عفونا عدّة اخری امرا فی کتاب اللّه انّه لهو الآمر المقتدر المختار."

در رساله سؤال و جواب نازل: "سؤال - در کتاب اقدس صلوة نه رکعت نازل که در زوال و بکور و اصيل معمول رود و اين لوح صلوة مخالف آن به نظر آمده. جواب - آنچه در کتاب اقدس نازل صلوة ديگر است ولکن نظر بحکمت در سنين قبل بعضی احکام کتاب اقدس که از جمله آن صلوة است در ورقه اخری مرقوم و آنورقه مع آثار مبارکه بجهت حفظ و ابقای آن بجهتی از جهات ارسال شده بود و بعد اين صلوة ثلاث نازل"

و در لوح جوان روحانی درخشی ميفرمايند قوله تعالی: "اينکه در باره صلوة ذکر نمودند صلوتيکه حکمش در کتاب اقدس نازل شده مع آثار زيادی از سجن بمقرّ ديگر ارسال گشته و صلوة جديده که بعد نازل کبير آن معلّق است باوقاتيکه انسان در نفس خود حالتی مشاهده نمايد .. " الخ

و در لوح بشارت عظمی نازل قوله تعالی: "بشارت عظمی آنکه در ايّامی که احکام از سمآء مشيّت مولی الانام نازل بعضی ارسال شد و بعضی حسب الامر از کتاب اخذ شد. از جمله صلوة بود تا در اين حين امام وجه حاضر. توجّه الی وجه المحبوب و قال انّا اردنا ان نمنّ علی عليّ قبل اکبر عليه بهائی ..." الخ

حضرت عبدالبهاء جلّ ثنائه در لوح جناب مير علی اصغر اسکوئی فريدی ميفرمايند قوله تعالی: "ای ثابت بر پيمان در خصوص صلوة تسع رکعات سؤال فرموده‌ايد آن صلوة با کتبی از آثار در دست ناقضان گرفتار تا کی حضرت پروردگار آن يوسف رحمانيرا از چاه تاريک و تار بدر آرد انّ في هذا لحزن عظيم لعبدالبهاء منحصر بآن نه جميع امانات اينعبد را مرکز نقض سرقت نموده جميع احبّا در ارض اقدس مطّلع بر آن تاللّه انّ عبدالبهاء يبکی دما من هذه المصيبة العظمی و يتأجّج فی قلبه نار الجوی بين الضّلوع و الأحشاء و انّ في هذا لحکمة بالغة فسوف يظهرها اللّه للاحبّاء. امّا صلوة‌های ثلاثه ديگر نيز ناسخ است هر يک معمول گردد مقبول شود و صلوة قبل از آفتاب جائز و عليک التّحيّة و الثّناء. ع‌ع

(مقصود از بيان مبارک عفونا عدّة اخری بقيّه رکعات صلوة بيانست زيرا در بيان صلوة نوزده رکعت نازل شده)

منابع
محتویات