در لوح زين المقرّبين ميفرمايند قوله جلّت عظمته: "اکثری از ناس محتاج باين فقره مشاهده ميشوند چه اگر ربحی در ميان نباشد امور معطّل و معوّق خواهد ماند. نفسيکه موفّق شود با هم جنس خود و يا هموطن خود و يا برادر خود مدارا نمايد و يا مراعات کند يعنی بدادن قرض الحسن کميابست لذا فضلا علی العباد ربا را مثل معاملات ديگر که مابين ناس متداول است قرار فرموديم يعنی ربح نقود از اين حين که اينحکم مبين از سماء مشيّت نازل شد حلال و طيّب و طاهر است تا اهل ارض بکمال روح و ريحان و فرح و انبساط بذکر محبوب عالميان مشغول باشند انّه يحکم کيف يشآء و احلّ الرّبا کما حرّمه من قبل فی قبضته ملکوت الأمر يفعل و يأمر و هو الآمر العليم. يا زين المقرّبين اشکر ربّک بهذا الفضل المبين علمای ايران اکثری بصد هزار حيله و خدعه باکل ربا مشغول بودند ولکن ظاهر آن را بگمان خود بطراز حلّيّت آراسته مينمودند يلعبون باوامر الله و احکامه و لا يشعرون. ولکن بايد اين امر باعتدال و انصاف واقع شود. قلم اعلی در تحديد آن توقّف نموده حکمة من عنده و وسعة لعباده و نوصی اولياء اللّه بالعدل و الأنصاف و ما يظهر به رحمة احبّائه و شفقتهم بينهم انّه هو النّاصح المشفق الکريم. ولکن اجرای اين امور برجال بيت عدل محوّل شده تا بمقتضيات وقت و حکمت عمل نمايند. مجدّدا کلّ را وصيّت مينمائيم بعدل و انصاف و محبّت و رضا انّهم اهل البهآء و اصحاب السفينة الحمراء عليهم سلام اللّه مولی الأسمآء و فاطر السّمآء." (اشراقات)
حضرت عبدالبهاء جلّ ثنائه در لوحيکه بواسطه حاجی امين بافتخار فاضل شيرازی و احبّای ديگر نازل شده فرمودهاند قوله تعالی: "و امّا مقدار ربح در معاملات نقديّه حضرت اعلی روحی له الفداء تنزيل تجارت را مشروع فرمودهاند امّا جمالمبارک بقدر امکان بتخفيف امر فرمودهاند و اگر نزاع و جدال حاصل گردد حکمش راجع به بيت عدل است. و امّا در خصوص ربح غير جائز ربح فاحش است و عليک البهآء الأبهی عبدالبهاء عبّاس ١۶ محرّم ١٣٣٩ حيفا."
و در لوح مرحوم حاجی امين ميفرمايند قوله العزيز: "من بعد تنزيل بنفسی ندهيد زيرا عبدالبهاء تنزيل دوست ندارد ولو اينکه مشروع است مگر قرض الحسنه امّا از احدی تنزيل مگيريد."