توقيع سنه ۱۰۸ بديع

حضرت شوقى افندى
اصلی فارسی

توقیع مبارک نوروز ١٠٨ بدیع – اثر حضرت ولى امر الله – توقیعات مبارکه، ١٤٩ بدیع – صفحه ٣٦٤ - ٤١٤

﴿ احبّای الهی و اماء الرّحمن در کشور مقدّس ایران و ممالک مجاوره هندوستان و افغانستان و عراق و عربستان و مصر و سودان و سوریّه و لبنان طرًّا ملاحظه نمایند ﴾

ایّها المحترقون من نار الفراق ایّها المضطهدون فی سبیل امر نیّر الآفاق مژده باد مژده باد که در این روز فیروز و نوروز سنهٴ ثامن قرن ثانی کور بدیع جهان افروز تصمیم قطعی در تهیّهء مقدّمات اوّلیّه و لوازم ضروریّهٴ تشیید قبّهٴ رفیعهٴ منیعهٴ بدیعهء ذهبیّهٴ ضریح مقدّس ربّ اعلی نقطهء اوّلیّهء ازلیّه و شجرة لا شرقیّة و لا غربیّة متوکّلاً علی اللّه و متوسّلاً باهداب فضله و کرمه و ملتمساً عونه و تأییده و هدایته اتّخاذ گردید و این بشارت عظمی بمراکز امریّه در شرق و غرب عالم بهائی رسماً ابلاغ گشت و بوضع اساس قواعد و ارکان گنبد رفیع الشّأن این بنیان اعزّ اجلّ ارفع ابدع اعلی در این ایّام که افتتاح عهد ثانی عصر دوم اوّلین دور کور مشعشع بهائی است مباشرت گردید جمال قدم و شارع امر افخم که فی الحقیقه مؤسّس این مشروع اتمّ و اقوم است و من بعدّهء غصنه الاعظم و مرکز عهده الاکرم که ارادهٴ قاهرهٴ غالبهٴ الهیّه را تنفیذ فرمود و عرش مطهّر را از مهد امر اللّه بساحل ارض اقدس برسانید و حجرات مرقد مطهّر را بید قدرت بنا فرمود و در قلب کرم الهی امانت اللّه را مقرّ و مأوی داد از ملأ اعلی ناظر و شاهد و عن ورائهما معشر النّبیّین و المرسلین که بیوم ظهور صاحب این مقام بشارت داده و بتجلیل و تکریم آرامگاه ابدی آن مظهر مظلومیّت کبری در کتب مقدّسه پرداخته و در آرزوی لقایش در عصور غابره به آه و حنین دمساز گشته و در این حسرت از این عالم بجهان باقی شتافته بتهلیل و تسبیح و تکبیر ناطق و ارواح قدّیسین و کرّوبیّین و ملائکهء مقرّبین حول این مقرّ اعلی طائف و از مکمن اسنی هُتاف ملأ اعلی مرتفع که اَنْ یا مظلوم العالم علیک من الصّلوات اکملها و ابهاها ان یا باب اللّه الاعظم علیک من التّحیّات اطیبها و ازکیها سبحان من اختارک و بعثک سبحان من جعلک مبشّراً لأمره و الذّبح الأکبر لدینه تعالت قدرتک یا قرّة عین النّبیّین و علت سلطنتک یا سلطان المرسلین و لاح کبریائک یا محبوب من فی السّموات و الارضین و ظهر یوم انتقامک یا من فدیت بروحک و بشّرت العالم بیوم یقوم النّاس لربّ العالمین.

ای ستایندگان اسم اعظم، چه مقدار رفیع است شأن و منزلت این ودیعهٴ ربّانیّه و چه بلند است مقام این هیکل اعزّ صمدانیّه که بدار آویخته و بخون آغشته و بهزار گلوله مشبّک گشته و در این ضریح منوّر مطابقاً لما اراده المحبوب در مقابل قبلهٴ اهل بهآء و روضهء مبارکهء علیا مطاف ملأ اعلی مدینهء منوّرهٴ بیضا آرمیده و از سمت یسارش مقام حضرت ایلیا و از یمینش اتلال جلیل حضرت عیسی و در خلفش مسجد اقصی واقع گشته اقلام از وصفش عاجز و عقول از ادراک قوّهٴ مکنونهء نافذه و سیطرهٴ غالبهٴ محیطه‌اش قاصر در بیان تأثیر و نفوذ تراب منتسب بآن مضجع منوّر از قلم میثاق در حین تسمیهء ابواب خمسهٴ آن مقام مقدّس در لوحی مخصوص این کلمات درّیّات نازل: “هذا ما الهمنی تراب مطاف ملأ الأعلی” این حقیقت ازلیّه و نقطهء اوّلیّه و مظهر وحدانیّت الهیّه همچنانکه در عوالم غیبیّه بفرمودهٴ حضرت ربّ البریّه مطاف ارواح مرسلین است در عالم کون نیز مرکزیّت مقام اعلایش ثابت و محقّق و رمس معطّرش بظاهر ظاهر مرکز دوائر تسعهٴ ناسوتیّه واقع دائرهء اولی کرهٴ ارض عالم ادنی و در قلب این کره ارض اقدس قلب العالم و قبلة الامم لانه و آشیانهء انبیا و در قلب این ارض کرم الله کوه خدا جبل الرّبّ مقام حضرت ایلیا و در قلب این جبل حرم اقدس اراضی متّسعهٴ موقوفه آن مقام مقدّس و در قلب این حرم فردوس ابهی و جنّة علیا حدائق وسیعهٴ متعدّدهٴ تابعهٴ آن مقرّ اسنی و در قلب این فردوس بنیان بدیع رفیع البنآء مقام اعلی و در قلب این مقام که بمنزلهء صدف است لوءلوء لالا قدس الاقداس ضریح مطهّر که حجرات آن در یوم میثاق تشیید گشته و در قلب این ضریح و گوهر گرانبها مقرّ اعزّ اسنی و در قلب این مقرّ تابوت مقدّس که بفرمودهٴ حضرت عبدالبهآء در قرآن مصرّح و کتاب اللّه بآن بشارت داده و در قلب این تابوت سکینة اللّه رمس معنبر منوّر معطّر ربّ اعلی و نقطهء اولی تعالی تعالی اسمه العلیّ العالی الأعلی تعالی تعالی شأنه الاعظم الارفع الاسنی تعالی تعالی مقرّه الأبدع الامنع الاسمی. تعالی تعالی رمسه الاطهر الاقدس النّافذ فی کلّ الاشیاء تعالی تعالی امره الأعزّ الاکبر المهیمن علی من فی الارض و السّمآء.

ای برادران و خواهران روحانی، وقت آنست که بپاس این بشارت عظمی و موهبت کبری سلسلهٴ وقایع مهمّهٴ تاریخیّه را از بدایت این تأسیس جلیل الی یومنا هذا بیاد آوریم و در تأثیرات عجیبهء عظیمه‌اش که در مدّت شصت سال متدرّجاً در این ارض با وجود مقاومت مرکز خلافت عظمی و مأمورین دولت و هیئت مفتّشین و فئهٴ ضالّهٴ ناقضین و مبشّرین پرکین ظاهر و پدیدار گشته تفرّس نمائیم و در انجام و اتمام این مشروع خطیر سعی بلیغ مبذول داریم الی ان یظهر ما کنز فی الواحه و نطق به لسانه و نزّل من قلمه الأعزّ المبارک المنیع.

جمال قدم و اسم اعظم روحی لادنی عبد من عبیده الفداء در اواخر ایّام از قلعهء محصّنهء عکّا قصد مدینهء مکرّمهء حیفا بنمود و بقدوم مبارکش تلّ الهی را مشرّف ساخت جشن اعظم در ملأ اعلی برپا گشت کوم اللّه باهتزاز آمد و بهاء کرمل نمودار شد و در دامنه‌اش خیمهء مبارک منصوب گردید و آیات باهرات لوح کرمل در جوار مقام حضرت ایلیا بصوت مرتفع از لسان اطهر جاری شد و لسان عظمت بتعریف و توصیف بقعه‏ئی از بقاع آن که در قلب آن جبل واقع ناطق گشت و ارادة اللّه در آن حین بانتقال عرش ربّ اعلی علیّ حبیب بی‌همتایش و مظهر قبلش و مبشّر جمالش بآن بقعهء مشرّفه تعلّق گرفت و مقام محمود از فم مطهّر مخاطباً بغصن اعظمش تعیین گشت و باصبع اقتدار بآن مکان مقدّس اشاره فرمود و پس از صدور امر محکم در انتقال عرش مطهّر آن محیی رمم بمقرّ اوّلیّه‌اش در سجن اعظم مراجعت فرمود طولی نکشید که شمس بهاء از افق زندان غارب گشت و غصن وحید اعظمش در بحبوحه طوفان نقض مطابقاً لما امره محبوبه الابهی بتنفیذ دستور صادر از فم مقدّسش قیام فرمود و ارض اعلی اوّلین قطعهء مبارکهء مشرّفه بقدوم جمال ابهی در آن جبل مقدّس با وجود دسائس ناقضین ناکصین ابتیاع گردید سپس به تأییدات موعودهء جمال ابهی دستور غصن بقا در انتقال عرش اعلی از ارض طا بمدینهٴ مکرّمهء عکّا صادر گشت و در همان ایّام صندوق مرمر و تابوت مقدّس بر حسب ارادهٴ مبارکه‌اش حاضر و مهیّا گردید و از هندوستان آمناً سالماً وارد مدینهء مبارکهء حیفا شد و سنگ اساس آن مقام مقدّس را غصن بهآء بدست مبارکش بنهاد طولی نکشید که بتفتین و تحریک دشمنان و ناقضان پرکین از مدینهٴ کبیره فرمان سلطانی بمسجونیّت یوسف بهاء در قلعهء محصّنهء عکّا بغتةً صادر گشت ولی با وجود موانع لا تحصی و متاعب و بلایای بی‌منتهی جادّهء خصوصی مقام اعلی و قطعه‏ئی دیگر از اراضی مجاورهٴ آن ابتیاع گردید و حجرات بنیان مرصوص رغماً لکلّ عدوّ لدود و مکّار عنود به نیروی بازوی مرکز منصوص عهد ربّ ودود مرتفع گشت و این انتصار عظیم و نصرت مبین مُحرّک عرق عصبیّت حکّام جهول و برادارن حسود و مورث رعب و توهّم و اضطراب خلیفهء ظلوم گردید و در خلال این احوال عرش مطهّر که از دارالخلافهء طهران و مدینهٴ اصفهان و کرمانشاهان و دار السّلام و برّ شام و ارض باء بساحل ارض اقدس پنجاه سال پس از شهادت آن حضرت واصل و در حجره‏ئی از حجرات بیت مسکونهٴ حضرت عبدالبهآء مخفی و پنهان بود، به دامنهء جبل کرمل با وجود مسجونیّت غصن برومند الهی وارد گشت و در مکان معلوم مستوراً عن الأبصار مقرّ و مأوی یافت متعاقب این قضایا انقلابی جدید رخ بنمود و بامر سلطان جائر هیئت ضالّهٴ خاسرهء مفتّشین تعیین گردید و بمدینهء عکّا اعزام و اعضای آن هیئت بدلالت و تشویق و تأیید محرّکین و ناقضین و مأمورین و مبغضین پر تدلیس بارسال لوایح و تفتیش آن مقام مقدّس پرداختند ولی بفرمودهٴ حضرت عبدالبهآء بغتةً صاعقهء غیرت درخشید و غرّش توپ خدا مرتفع گشت و اعضای آن هیئت خائباً خاسراً بمدینهء کبیره بسرعت تمام مراجعت نمودند و در اثر انقلاب اعظم سلطان غدّار گرفتار گردید و بدارالبوار راجع شد و زنجیر از عنق عبدالبهآء مرتفع گشت و بگردن عبدالحمید پلید بیفتاد سپس حمامهٴ وفا از قفس زندان عکّا برهید و در مدینهء حیفا در ظلّ مقام بهیّ الانوار نقطهء اولی مقرّ و مأوی جست و در همان سنه که خصم خصیم مخلوع و مسجون گردید در یوم عید سعید نوروز مقارن با یوم افتتاح اوّلین مؤتمر بهائی یاران آمریک راجع بتأسیس مشروع رفیع الشّأن امّ المعابد غرب عرش مطهّر پس از آنکه مدّت شصت سال از محلّ بمحلّی منتقل بدست حامل امانت الهیّه و مجری ارادهٴ ازلیّهء نافذه و ناشر لواء شریعت ربّانیّه در حضور جمعی از یاران خاور و باختر در تابوت مرمر در مقرّ اطهر استقرار یافت و سنهء بعد یوسف بها بدیار مصریّه رحلت نمود و از آن خطّه بممالک غربیّه بشتافت و در غیابش مهمانخانه‏ئی جهت زائرین و مسافرین در جوار آن مقام مقدّس تأسیس و قطعه‏ئی چند از اراضی مجاوره ابتیاع گردید و منضمّ بموقوفات اوّلیّهء آن مقرّ اسنی گشت سپس نائرهء جنگ و جدال مشتعل گشت و انقلاب ثالث دورهء میثاق رخ بنمود و جمال پُر وبال بتحریک ناقضین بد خصال بر تهدید تخریب مقام حضرت ذوالجلال و اعدام غصن بی‌همال قیام نمود و عاقبة الامر مغلوب و مخذول و منکوب و مقتول گردید و بخلیفهء مخلوع و معزول ملحق گشت در آن ایّام پر انقلاب که نیران جنگ مشتعل و غصن منشعب از اصل قدیم در معرض خطر عظیم واقع بیانی از فم مطهّرش صادر در حینی که در مقابل آن مقام اطهر جالس و نظر مبارکش بآن بنیان مقدّس متوجّه قوله عزّ بیانه: “نشد مقام اعلی ساخته شود ... انشاء اللّه میشود دیگر ما به این قدر رسانده‏ایم". پس از سنین معدوده غصن منشعب از سدرهٴ الهیّه از عالم ادنی برفیق اعلی صعود نمود و بر حسب وعود کتب مقدّسه و الواح منیعهٴ صادره از مخزن قلم سلطان احدیّه و بشارات صریحهء مرکز عهد ربّ البریّه هجرت بنی‌اسرائیل و ورّاث کلیم و ابناء خلیل بارض میعاد بغتةً تزاید و تقدّمی سریع یافت و در ابتیاع اراضی واقعه در صفح آن جبل مقدّس و مدینهء حیفا و اطراف آن اولیای امور و مهاجرین جدید الورود بجدیّت تمام و نشاط کامل قیام نمودند و چون خطر متوجّه بآن مقرّ اطهر گشت فدائیان امرِ الهی و حامیان حصن حصین آئین یزدانی در خاور و باختر کثلّةٍ واحدة در محافظهء اراضی مجاورهٴ آن مقرّ اعزّ اعلی از تسلّط و تصرّف بیگانگان همّت بلیغ بگماشتند و قطعات متّسعهء متعدّده‏ئی که امتدادش از قلّهء کوه تا مدینهء حیفا و در سمت شمالی و جنوبی و شرقی و غربی آن مرکز انوار واقع متتابعاً مالک گشتند سپس قسمتی از این اراضی موقوفه با وجود اعتراض و مخالفت ابن ناقض اکبر بنام شعبهء جدید التّأسیس محفل روحانی مرکزی بهائیان آمریک انتقال یافت و این اراضی واقعه در قلب آن جبل و تابعهء آن مقام اطهر بتمامها بر حسب فرمان صادر از مرکز حکومت و مندوب سامی دولت بهیّهء انگلیس از رسوم دولت معاف گشت مقارن این قضایا طبقات مقام اعلی کما وعدنا مولانا و محبوبنا متدرّجاً امتداد یافت و حجرات ثلاثهء متّصل بآن مضجع منوّر بر حسب دستور مقدّسش بنا گشت و بنای اصلی ضریح مطهّر اکمال گردید رفته رفته حدائق مقام اعلی در حول این مرقد اطهر تأسیس گشت و بر رونق اراضی وسیعه و جلوهء طبقات ممتدّه و ابهّت و نضارت آن بقعهء مُشرّفهء مرتفعه بیفزود گلزار مقام اعلی نزهتگاه عموم از طبقات مختلفه و اجناس متنوّعه و ادیان و مذاهب متعدّده گردید و جبهه و طبقات مستظلّهٴ در ظلّ آن بانوار متعدّده و سرج لامعه روشن و منوّر گشت و مصداق طبقات من النّور نور علی نور ظاهر و نمایان گردید رمسین اطهرین غصن شهید بها و مخدّرهء کبری امّ حضرت عبدالبهآء با وجود اعتراض و احتجاج بدیع شنیع بیوفا از جوار مدفن اسلامیان در خارج مدینهء عکّا بجوار مرقد ورقهء مقدّسهء علیا خانم اهل بها و در قرب آن مقام اعزّ اشرف اعلی منتقل گشت و بر شکوه عظمت تأسیس عظیم الشّأن جمال قدم در آن جبل مقدّس بیفزود و محور و مرکز دوائر و تأسیسات و معاهد اداری امریّه که در آینده بر حسب اشارات و رموز الواح مقدّسه در دامنهٴ این مزرعه الهیّه تأسیس خواهد شد تعیین گشت و تباشیر وعود و بشارات لوح کرمل آشکار و پدیدار گردید رفته رفته نقشهٴ بدیعهٴ قبّهٴ منیعهٴ آن مقام پر مجد و احتشام محیی انام و مجسّمهٴ مجلّلهء آن مطابقاً لما اراده المحبوب تعیین و آن رسم بدیع در یوم احتفال عید مئوی بعثت صاحب آن مقام رفیع در مجمع جمعی از مجاورین و عاکفین کعبهء مقصود ارائه گردید و تصمیم قطعی در تهیّهء مقدّمات تشیید این بنیان رزین و متین به پیروان امر حضرت ربّ العالمین در شرق و غرب عالم بهائی ابلاغ و اعلان گشت سپس مهندس این نقشه و بنا بکشور ایتالیا با وجود انقلاب متزاید و اضطراب شدید در بقعهٴ نورآء متوکّلاً علی اللّه جهت تهیّهء اعمدهٴ مجلّلهٴ رواق مقام اعلی رهسپار گشت و پس از اشهر معدوده مقارن عید سعید نوروز چهل سال پس از استقرار عرش مطهّر در تابوت مقدّس با وجود موانع لاتحصی اوّلین سنگ این بنا که چون صدف حافظ این لوءلوء لالا و گوهر گرانبهاست منصوب گشت و موادّ لازمه از احجار منقوشه و مرمر ممتاز که مجموعش از هشتصد تُن متجاوز متتابعاً سالماً بساحل ارض اقدس واصل و بسرعت تمام آن اعمدهٴ مجلّله که از حیث وزن و لون و ارتفاع و جسامت و متانت و ظرافت در این صفحات کمیاب بل بی‌نظیر و عدیل حول ضریح مقدّس از طرف شرق و غرب و جنوب و شمال مرتفع و مرتکز گردید و متعاقباً تاج رواق این مقام که قسمتی از آن از زر خام و بلونین حمرآء و خضراء که رمز شهادت و علامت سیادت آن مظلوم عالم است ملوّن و باسم اعظم در صدر و زوایای اربعهء آن مطرّز و مذهّب و مزیّن منصوب گشت و بر اتّساع و ارتفاع و ابهّت و جلال و اشتهار مرقد بهیّ الانوار رفیع البنیان قویّ الأرکان مبشّر امر حضرت رحمن بیفزود و طبقهء اولای این بنیان اتمام و انجام یافت و مرحلهء اوّلیّه در تشیید آن منتهی گشت و جمهور واردین و زائرین این بقعهء مشرّفهء علیا از دور و نزدیک و شرقی و غربی و وضیع و شریف و آشنا و بیگانه و دوست و دشمن از جلوهٴ این مقام و ظهور این عزّت و احتشام و سطوع این انوار و کشف این اسرار بعضی واله و بعضی حیران و بعضی مستبشر و شادمان و بعضی در آتش بغض و حسد سوزان.

در توقیع محمّد شاه که از قلعهء ماکو از قلم آن مظلوم وحید و مسجون فرید نازل این خطاب جانگداز مدوّن قوله ما احلی بیانه و ما ابهی ذکره: “قسم بخداوند اگر بدانی در عرض این چهار سال چها بر من گذشته است از حزب و جند حضرتت نفس را بنفس نمیرسانی از خشیة اللّه الّا و آنکه در مقام اطاعت امر حجّة اللّه بر آئی و جبر کسر آنچه واقع شده فرمائی قسم به سیّد اکبر اگر بدانی در چه محلّ ساکن هستم اوّل کسیکه بر من رحم خواهد کرد حضرتت می بود در وسط کوهی قلعه ایست در آن قلعه از مرحمت آن حضرت ساکن و اهل آن منحصر است به دو نفر مستحفظ و چهار سگ حال تصوّر فرما چه میگذرد” و ایضاً میفرماید عزّ بیانه و تعالت عظمته: “در این جبل فرد مانده‌ام و به موقفی آمده‌ام که احدی از اوّلین مبتلا نشده و احدی هم از مذنبین متحمّل نشده فحمداً ثمّ حمداً لا حزن لی لانّی فی رضآء مولائی و ربّی و کانّی فی الفردوس متلذّذ بذکر اللّه الاکبر و انّ ذلک من فضل اللّه علیّ واللّه ذوالفوز الکبیر".

یا احبّاء الرّحمن و هُداة خلقه، ملاحظه نمائید که در این مدّت شصت سال از بدایت تأسیس این مشروع اعزّ افخم و خروج مظلوم عالم از سجن اعظم و صدور فرمان جمال قدم و محیی رمم مخاطبا لغصنه الاعظم الاکرم در آن جبل مقدّس مکرّم الی یومنا هذا با وجود موانع جسیمه و انقلابات هائله و دسائس مختلفه و مخاطرات عظیمه و تهدیدات شدیده از ترک و عرب و آلمان و عجم چه نصرتی و چه ظفری نصیب حامیان و مروّجان این مشروع عظیم گشته و چه صدماتی و لطماتی بر مبطلین و معارضین و مخالفین آن وارد شده نه نقض و دسیسهء منتسبین شجرهٴ الهیّه و نه ظلم و جفای خلفا و اقطاب شریعت اسلامیّه و نه طغیان و فساد رؤسای احزاب سیاسیّه و نه تهدیدات و انذارات رؤسای عسکریّه و نه مکاید طوائف و اقوام مبغضه ادنی رخنه‏ئی در این بنیان مرصوص و تأخیر و تعویقی در تحقّق وعود حتمیّه و تبدیل و تغییری در خطّهء مرسومه و فتوری در تنفیذ ارادهء متعالیهء نافذهء مؤسّس عظیم الشّأن بی‌نظیرش احداث ننمود و فئهء مخالفین و مستهزئین و مفسدین و مبغضین و مبطلین کلّ متوالیاً متتابعاً در ارض اقدس و اقالیم مجاورهء آن بوسائل مختلفه و اسباب غیبیّه و در اثر انقلابات عجیبهء جسیمه از اوج عزّت بحضیض ذلّت بیفتادند بعضی مخلوع و مسجون و بعضی مغلوب و مقهور و بعضی اسیر و مقتول و بعضی پریشان و مفلوک گشتند لیظهر ما صدر من فمه الطّاهر الصّادق الامین و سطر من قلمه الاعزّ الاقدس المنیع اینست که در بیان عظمت شأن صاحب این مقام در همان توقیع مکرّم نازل گشته قوله عزّ ذکره و جلّت عظمته “الا انّنی انا رُکن من کلمة الاُولی الّتی من عرفها عرف کلّ حقّ و یدخل فی کلّ خیر و من جهلها جهل کلّ حقّ و یدخل فی کلّ شرّ” “قد جعل اللّه کلّ مفاتیح الرّضوان فی یمینی و کلّ مفاتیح النّیران فی شمالی” “من عرفنی ورائه الیقین و کلّ خیر و من جهلنی ورائه السّجّین و کلّ شرّ” و حال که تصمیم قطعی در نصب قواعد و تأسیس ارکان قبّهء ذهبیّهٴ این مقام رفیع الشّأن اتّخاذ گشته و لوازم ضروریّهء آن فراهم و مهیّا گردیده مشروع بنای طبقات تسعهٴ این مقام اشرف اعلی نیز که اوّلین طبقهء آن متجاوز از بیست و پنج سال قبل افتتاح یافته و بیش از ده سال در اثر تحریکات ناقضان حسود و بیوفایان عنود معوّق و معطّل مانده در شرف انجام و اتمام است و بنای دو طبقهء اخیرهء آن عنقریب به تأییدات الهیّه منتهی گردد و آنچه دلخواه حضرت من اراده اللّه و وعدهٴ صریح مرکز عهد اللّه بوده کاملاً تحقّق پذیرد و این جادهٴ مجلّل و زیبا که امتدادش از مقام اعلی تا شهر حیفا و محاذی اعظم خیابان آن مدینهء مکرّمه است و باشجار و ریاحین مختلفه مزیّن و بسرج مُضیئهء لامعه منوّر و منظور نظر اهالی این سامان است و مایهء ابتهاج و افتخار ولاة امور در این ارض من بعد حسب الاشارهٴ مرکز عهد الهی بشاهراه ملوک و سلاطین ارض مبدّل گردد و این تاجداران عظام و مُحرمان کعبهء رحمن پس از وصول بساحل ارض مقصود و زیارت و طواف قبلهء اهل بها مطاف ملأ اعلی در مرج عکّا باین مدینهء مکرّمهء مشرّفه توجّه نمایند و بجبل کرمل صعود نمایند و بکمال شوق و وله و انجذاب بسوی این مقام محمود شتابند و از راه این طبقات خاضعاً خاشعاً متذلّلاً منکسراً تقرّب بآن مرقد منوّر مطهّر جویند و در باب حرم کبریا تاج را بر خاک اندازند و سجده کنان تراب مشکبیزش را تقبیل نمایند و لبّیک لبّیک یا علیّ الأعلی گویان در رواق مقدّسش طواف نمایند و بکمال عجز و ابتهال آیات باهرات لوح کرمل را تلاوت نمایند و در حدائق و چمنستان های وسیعهٴ بدیعهٴ این مقرّ اسنی و حظیرهء غنّا و جنّة علیا مشی و سیر نمایند و روائح معطّره‌اش را استنشاق کنند و از اثمار طیّبهء جنیّهٴ بدیعه‌اش مرزوق گردند و آلام و محن و بلایا و رزایا و اسارت و مسجونیّت و شهادت آن مظلوم عالم را با چشمی اشکبار و قلبی سوزان یک یک بیاد آرند و بهآء کرمل و آثار عظمت و قهّاریّت و غلبه و سیطرهء محیطهء قهّار العالمین را در اطراف و اکناف این بقعهء مرتفعه برأی العین مشاهده نمایند و به تسبیح و تمجید الٓه کرمل پردازند و پس از ادای فرائض زیارت و طواف مراقد مطهّره در جوار مقام اعلی و اشتراک در صلوة و تلاوت آیات بیّنات در مشرق الاذکار آن جبل مقدّس و استفاضه و کسب دستور از مرکز اداری بین المللی آئین بهائی در آن جوار پر انوار و زیارت اماکن متبرّکهء تاریخیّه و ادیان مختلفه در آن ارض باقلیم مجاور عراق توجّه نمایند و بسوی مدینة اللّه بشتابند و فرائض حجّ بیت اللّه الاعظم را بتمامها ادا نمایند و از آن کشور مقدّس بمهد امر اللّه موطن اصلی شارع امر اعظم رهسپار گردند و بزیارت بیت مکرّم در مدینهء شیراز و اماکن متبرّکه در ارض طاء و ارض خا و نقاط اخری که بقدوم مبارک جمال قدم و مبشّر آن نیّر اعظم مشرّف و از دم عاشقان و شهیدان و فدائیان امرش ریّان پردازند و از آن دیار بممالک و اوطان خویش هر یک چون کرهٴ نار مراجعت نمایند و با قلب مستبشر و روحی پر فتوح بشکرانهء عنایات مبذولهٴ حضرت خفیّ الالطاف و ستایش و نیایش حضرت بدیع الاوصاف زبان گشایند و بر آنچه لازمهء عبودیّت صرفهء محضهء حقیقیّهء آستان جمال بیمثال حضرت ذوالجلال است بعزمی متین قیام نمایند.

ای برادران و خواهران روحانی، شایسته و سزاوار آنکه در این مقام بعضی از آیات باهره و خطابهای مهیّجهء مهیمنهٴ لوح عظیم کرمل را بیاد آریم و در بشارات عظیمه و رموز مستورهٴ مکنونه و اشارات خفیّهء منیعه‌اش اندکی تفرّس نمائیم قوله عزّ اجلاله و جلّ کبریائه: “حبّذا هذا الیوم الّذی فیه تضوّعت نفحات الرّحمن فی الامکان حبّذا هذا الیوم المبارک الّذی لا تعادله القرون و الاعصار حبّذا هذا الیوم اذ توجّه وجه القدم الی مقامه اذاً نادت الأشیاء و عن ورائها الملأ الأعلی یا کرمل، انزلی بما اقبل الیک وجه اللّه مالک ملکوت الأسماء و فاطر السّماء ... طوبی لعبد طاف حولک و ذکر ظهورک و بُروزک و ما فزت به من فضل اللّه ربّک.... یا کرمل، بشّری صهیون قولی اتی المکنون بسلطان غلب العالم و بنور ساطع به اشرقت الارض و من علیها ... اسرعی ثمّ طوفی مدینة اللّه الّتی نزلت من السّماء و کعبة اللّه الّتی کانت مطاف المقرّبین و المخلصین و الملائکة العالین ... هذا یوم فیه بشّر البحر و البرّ و اخبر بما یظهر من بعد من عنایات اللّه المکنونة المستورة عن العقول و الابصار سوف تجری سفینة اللّه علیک و یظهر اهل البهآء الّذین ذکرهم فی کتاب الاسماء تبارک مولی الوری الّذی بذکره انجذبت الذّرّات و نطق لسان العظمة بما کان مکنوناً فی علمه و مخزوناً فی کنز قدرته انّه هو المهیمن علی من فی الأرض و السّماء باسمه المقتدر العزیز المنیع".

چه خوش سروده در این مقام عندلیب خوشنوای گلشن بها بر شاخسار عبودیّت نقطهء اولی بمناسبت استقرار عرش علیّ اعلی در آن بقعهء مُشرّفهء مقدّسهء علیا:

ببال ای کوه کرمل بر زمین و آسمان یکسر

که یک عالم شکوه و فر ز یزدان در تو شد پیدا

ز احجارت سروش آید به گوش هر سروش اکنون

ز اشجارت به گوش آید خروش سدرهٴ سینا

اگر خوانم ترا جنّت ز رویت می کشم خجلت

که جنّت از تو در بهجت بود ای جنّت علیا

تو را ذوالعرش اگر خوانم سزا باشد روا دانم

که عرش اکبر اعظم نمود اندر دلت مأوا

تو ای کوه مقدّس مرکز فردوس اعلائی

که هم مجرای کوثر آمدی هم مغرس طوبا

توئی آن مغرب اعظم که غارب در تو شد خورشید

توئی آن مشرق اعلی که مشرق از تو شد بیضا

سزد گر کعبه گردد طائف حول تو چون گشتی

مقام عرش اعظم ربّ اعلی نقطهء اولی

چو گشت آن مظهر واحد بذیل اقدست راقد

فلک شد در برت ساجد ملک شد بردرت پویا

چو گشتی مرکز اشراق آن خورشید لاهوتی

شدی هر دم مطاف قدسیان عالم بالا

تو ای ارض مقدّس شادمانی کن که شد ساکن

بهآءاللّه در عکّا و باب اللّه در حیفا

ای والهان جمال کبریا، در این سنین اخیره هر چند ارض اقدس منقلب و در معرض خطر عظیم واقع و ناقضان عهد بها و اقربا و منتسبین بیو‌فا فرصت را غنیمت شمرده به فتنه و فساد مشغول و بانواع وسائل در ایجاد مشکلات جدیده ساعی و جاهد و یاران ستمدیدهء صابر صادق جمال ابهی در موطن اصلی حضرت کبریا در پنجهء تقلیب گرفتار و مخابرات و مراسلات با یاران راستان در اکثر بلدان و ممالک شرقیّه معوّق و مختلّ و قلوب عاشقان و ناصران امر یزدان از این هیجان و افتتان و حرمان قرین حزن و اندوه بی‌پایان، ولی شکر مولای بیهمتا را که با وجود این محن و فتن و موانع و مشاکلّ و مصاعب و مصائب، امر عزیز الهی یوماً فیوماً در ارتفاع و دائرهء خدمات یاران با وفا و متمسّکین به عروهء وثقی آناً فاناً در اتّساع آئین نازنین ذوالجلال در خاور و باختر اشتهارش بیشتر و شعله‌اش افزون‌تر و اساس نظم بدیع در متجاوز از صد کشور محکمتر و وعود الهیّه ظاهرتر و باهرتر و امدادات غیبیّه نافذتر و جلوهٴ مشروعات خطیرهء بدیعهء متعدّدهء مختلفهء یاران عظیم‌تر و پرتو تأیید ساطعتر و تصرّفات قوّهء قدسیّهء مکنونهء الهیّه سریعتر و عجیب‌تر چنانکه بکرّات و مرّات تأکید گشته در بحبوحهٴ انقلاب آثار نصرت و ظفر نمودار و در اثر هر محنت و ابتلائی فتح و انتصاری جدید آشکار و جلوه‏ئی بدیع و تلئلئی شدید پدیدار تاریخ پر هیجان مشعشع محیّر العقول صد سالهٴ امر حضرت یزدان مثبت این قول و مؤیّد این بیان است ملاحظه نمائید از بدایت طلوع فجر هُدی از افق اقلیم فارس در سنهٴ ستّین الی یومنا هذا که بدایت عهد ثانی عصر تکوین که عصر ثانی اوّلین دور مقدّس کور بهائی است، هر انقلابی که دست دشمن ستمکار در جامعهٴ پیروان امر کردگار احداث نمود، علّت استحکام اساس و اسباب اشتهار و باعث اتّساع و مورث انتصار امرِ الهی گشت در عهد اوّل عصر رسولی دور بهائی توقیف و توبیخ و تحقیر مبشّر آئین الهی در مدینهء طیّبهء شیراز و تبعید بجبال آذربایجان و حبس و اسارت در دو قلعهٴ ماکو و چهریق منجرّ بصدور امّ الکتاب دورهٴ بیان و تشریع احکام و تأسیس میثاق مولی الانام و اعلان استقلال شریعت جدیده در ارض بدشت در مجمع اصحاب و اظهار و اثبات قائمیّت در عاصمهٴ ایالت آذربایجان در مجلس حکومت بواسطهء نفس شارع مقدّس گشت سپس حوادث مؤلمهء هائلهء مازندران و نیر‌یز و زنجان و شهادت شهدای سبعه و مصیبت کبری قتل نقطهء اولی در مدینهء تبریز و مذبحهٴ کبری در ارض طا و محبوسیّت جمال ابهی در سیاه چال طهران، نتیجه‌اش حلول سنهٴ تسع و اختتام شریعت بیان و ظهور وعدهٴ ربّ اعلی و نقطهء اولی و افتتاح عهد مشعشع جمال اقدس ابهی که در آن سنه بفرمودهٴ حضرت عبدالبهآء، جنین امر بمقام احسن التّقویم رسید. و در عهد ابهی اخراج جمال کبریا از ارض طا و غیبت آن کوکب درّیّ افق هدایت کبری و هجرتش بجبال کردستان و بروز علامات اوّلیّهء نفاق در جمع مؤمنین در اقلیم عراق و موطن اصلی نیّر آفاق کلّ مقدّمهٴ نهضت جدیده در جامعهء پیروان امر حضرت ربّ البریّه و هبوب نفحات یوم ظهور موعود در مدینة اللّه و اظهار امر محیی انام در دارالسّلام و استقرار مکلّم طور بر عرش ظهور و کشف نقاب از وجه جمال قیّوم و تحقّق بشارات حضرت دانیال و ظهور مالک یوم الدّین در انتهای واحد و ابتدای ثمانین و صدور توقیعات و رسائل و تفاسیر و ادعیه و الواح مخصوصه از قلم اعلی و ظهور سطوت و اقتدار امر اللّه و غلیان محبّة اللّه در قلوب و نفوذ کلمة اللّه در ارواح و نفوس همچنین حدوث رجفهء کبری در ارض سرّ و ظهور فتنهء عمیآء صمّآء و ارتفاع نعاق ناعق اعظم و فصل اکبر و ظهور سنین شداد و کسوف شمس بهآء و نشر اراجیف و اباطیل و بروز فتنه و فساد در مدینهء کبیره، کلّ باعث طلوع و سطوع شمس حقیقت از برج اسد و ظهور سرّ ثمانین و اعلان امر الهی بملوک و سلاطین و وزراء و وکلاء و امراء و سفراء و رؤسای ادیان و امم در شرق و غرب عالم گشت و ایضاً نفی سلطان قیّوم به اخرب مُدن دنیا منفای مجرمین و سارقین و دخول در سجن اعظم و محبوسیّت سلطان ظهور در غرف مخروبهٴ قشله نظام و پریشانی دوستان در دو خطّهٴ عراق و ایران و ظهور فتنهء جدیده در مدینهٴ عکّا و قتل نفوس معلومه و احضار جمال ابهی در مقرّ حکومت و محبوسیّت غصن اعظم و جمعی از اصحاب، علّت تحقّق وعود صریحهٴ کتب مقدّسه و مقدّمهء نزول کتاب مقدّس اقدس و نزول مدینهء مقدّسه و اورشلیم جدیده از آسمان و تعیین مرکز عهد و پیمان و تبیین اصول نظم بدیع الهی و منتهی بخروج مظلوم عالم از سجن اعظم بمرج عکّا و استقرار در قصر مشید و ارتفاع خیام عزّ در کرم الهی و تعیین مقرّ استقرار عرش نقطهء اولی در آن جبل مقدّس گشت و در یوم میثاق عهد ثالث و اخیر عصر پر انوار دور بهائی طوفان نقض و هبوب اریاح اختلاف و انتشار رائحهء دفراء در بقعهٴ نورآء پس از غروب شمس بهاء و خسوف بدر میثاق در سنین معدوده منجرّ بفتح اقالیم غربیّه و ارتفاع علم امر اللّه در دو قارّهء اوروپ و آمریک و ورود زائرین و زائرات از باختر و وصول عرش اعلی بمدینهٴ حیفا و ابتیاع ارض اعلی در جبل کرمل و وضع حجر اساسی مقام اعزّ اسنی بدست غصن برومند بها گشت سپس تجدید محبوسیّت یوسف بها در قلعهء عکّا و مخالفت خصم الدّ خلیفهء اسلام عبدالحمید پلید و اعزام هیئت مفتّشین و جولان ناقضین پرکین بالمآل نتیجه‌اش حدوث واقعهٴ خطیره و انقلاب اعظم در مدینهء کبیره و سقوط و خلع و اسارت سلطان جائره و اعلان مشروطیّت و استخلاص مظهر عبودیّت و استقرار عرش اعلی بدست حضرت عبدالبهآء در جبل الرّبّ و بنای اوّلین معبد بهائی در مدینهء عشق و ابتیاع اراضی امّ المعابد غرب و انعقاد اوّلین مؤتمر بهائی در آمریک و مسافرت پر عزّت و حشمت مرکز عهد حضرت احدیّت بممالک فرنگ گشت.

و همچنین اشتعال نائرهء جنگ بین‌المللی و تأثیراتش در ارض اقدس و حدوث مخاطرات عظیمه و اشتداد عداوت و تهدیدات سالار اعظم جمال سفّاک و بی‌باک در اعدام غصن سدرهٴ الهیّه و هدم روضهٴ مقدّسهء مبارکه و مقام مقدّس مبشّر امر حضرت ربّ البریّه و سدّ سبل و انقطاع اخبار و مراسلات و مخابرات بین ارض اقدس و مراکز امریّه در شرق و غرب، عاقبت باعث مغلوبیّت و فرار و هلاک آن ظالم خونخوار و حلول سپاه انگلیز و تشرّف سالار اعظم در رکاب غصن افخم اعظم بمرقد مطهّر جمال قدم و تحقّق انذارات کتاب اقدس و ارتفاع حنین برلین و سقوط امپراطوری آلمان و نمسه و هجرت بنی‌اسرائیل ابناء خلیل و حزب کلیم بارض میعاد و وضع ارکان مشرق‌الاذکار آمریک و صدور فرمان غصن بها بیاران مقیم در ایالات متّحده و اقلیم کندا در تبلیغ و تبشیر امر بها در شرق و غرب عالم گشت.

و همچنین در عصر ثانی این دور مشعشع الهی مصیبت عظمی عروج غصن سدرهٴ بقا از عالم ادنی بملکوت ابهی و قیام ناقض اکبر و غصب مفتاح مقام اقدس اطهر بواسطهء زعیم ثانی و حصول بحران شدید در ارض اقدس و اقالیم مجاوره و جولان روبهان نقض در این ارض و عربدهٴ مشتی از سست عنصران سَبک مغز در مصر و عراق و ایران و آمریک و آلمان و غصب بیت اعظم در مدینهء بغداد توأم بافتتاح عصر تکوین و تأسیس نظم بدیع و منجرّ به اعادهء کلید ضریح مطهّر و اثبات تولیت آن مقام مقدّس و رفع قوائم و دعائم و ارکان بیت عدل اعظم و وضع قانون اساسی جامعه در بلدان و ممالک شرقیّه و غربیّه و تسجیل محافل روحانیّه و تأسیس اوقاف و ابتیاع اماکن متبرّکه و اراضی اوّلین معبد بهائی در موطن شارع امر الهی و تشیید حظائر قدس در عواصم ممالک مختلفه و تأسیس مدارس تابستانه و ابتیاع اراضی وسیعه در جبل کرمل و بنای حجرات ثلاثه در قرب آن مقام اعلی و امتداد طبقات و تأسیس محفظهء آثار و تخلیه و تعمیر و ترمیم و تنویر و تزیین قصر مشید جمال کردگار و معافیّت آن از رسوم دولت و افتتاح باب مخابره بین امنای جامعه اعضای محافل روحانیّه و ولاة اُمور گردید.

و همچنین ضوضا و غوغای علمای سنّت و جماعت در قطر مصر مرکز عالم عربی و اسلامی و هجوم عنیف دشمنان جدید و کشف نقاب از وجه اسرار مکنونه و احکام مستورهء مقنّعه و صدور حکم انفصال شریعت بهائیّه از ادیان عتیقه و اخراج از جامعهء اسلامیّه و نسبت کفر و الحاد و ارتداد به پیروان شریعت جدیدهٴ الهیّه و فسخ عقد ازدواج و منع دفن اموات و وقوع امتحانات عدیده و حدوث تضییقات شدیده و ظهور محن و بلایا در ترکستان و قفقازیا و حجز و استملاک اوّلین معبد بهائی در مدینهء عشق، کلّ مقدّمهء اعلان رسمیّت امر متعال و اثبات استقلال و اشتهار صیت آئین ذوالجلال و خروج از کنائس و معابد و عدم مراجعه بمحاکم شرعیّهء اسلامیّه و اقامهء شعائر امریّه و تدوین احکام کتاب اقدس و تقدیم آن به ولاة اُمور و اعلان تعطیل عمومی در ایّام تسعهٴ محرّمه و وضع عقدنامه و طلاق‌نامهء بهائی در بلدان متعدّده بواسطهء محافل روحانیّه و تأسیس مقابر بهائی و اعتراف به رسمیّت عقدنامهء بهائیان در ارض اقدس و اقبال علیا حضرت ملکهٴ رومانیا بامر جمال ابهی و انتقال رمسین اطهرین بجوار مقام اعلی و منتهی بافتتاح و تنفیذ مشروع هفت سالهء یاران آمریکا که مرحلهء اولی در اجرای فرمان حضرت عبدالبهاء بعلمداران حزب مظلوم است و اتمام تزیینات خارجهء امّ المعابد غرب و تأسیس محافل روحانیّه در هر یک از عواصم جمهوریّات مرکزی و جنوبی قارّهٴ آمریکا و احتفال عید افخم مجلّل مئوی بعثت حضرت ربّ اعلی در صد اقلیم از اقالیم شرقیّه و غربیّهء عالم گشت.

و حال در این سنین اوّلیّهء قرن ثانی و عهد دوم عصر ثانی دور بهائی با وجود انقلاب و اغتشاش ارض اقدس و وقوع جنگ و جدال بین عناصر و طوایف متضادّهٴ متباغضه در این سامان و بیوفائی اقارب و منتسبین از افنان و ورقات و فروع سدرهٴ الهیّه و جفای ناقضین و تهدیدات قوم پرکین که باولاد افاعی تشبیه گشته و بلیّات واردهٴ بر مؤمنات و مؤمنین در اثر تعدّیات و تجاوزات و دسائس دشمنان دیرین در مهد آئین حضرت ربّ العالمین و عدم امکان مخابره و مراسله با افراد جامعه و محافل روحانیّه در اکثر ممالک و بلدان شرقیّه، آثار غلبهء امر اللّه و خذلان دشمنان دین اللّه و استقلال شریعت اللّه و استحکام اساس جامعهٴ سرمستان بادهٴ محبّة اللّه و اتّساع دائرهء خدمات و مشروعات مروّجان کلمة اللّه در شرق و غرب و جنوب و شمال ظاهر و باهر و مقدّمات ظفر و نصرتی عظیم در بلدان خاور و باختر فراهم و مهیّا و علامات اوّلیّهء اعلان امر الهی و اعتراف رسمی عمومی آئین یزدانی و تحقّق بشارات باقیهء مصرّحه در کتاب الهی در جهات عدیده آشکار و پدیدار صاعقهء قهرِ الهی متتابعاً بر اهل فتور عصبهٴ مغروره و ثلّهٴ مقهوره نازل و ارکان آن فئهء ضالّه متزلزل زعیم ثانی بدیع شنیع غاصب مفتاح مرقد مطهّر ربّ منیع که مدّت شصت سال بانواع وسائل در ایجاد رخنه در بنیان مرصوص الهی همّت بگماشت و شعاع پر تباه خلیفهء ناقض اکبر و برادر حقود و حسودش که خصم الدّ جسور میثاق ربّ ودود بود و قرینهء غصن دیگر از اغصان یابسهء ساقطه کلّ متعاقباً به دارالبوار راجع.

منتسبین بیو‌فا که از صراط وصایای محکمهٴ حضرت عبدالبهآء منحرف و در اثر سه اقتران با ابناء سیّد متمرّد عدوّ مرکز عهد اللّه و اقتران رابع با دشمنان سیاسی دین اللّه از سدرهٴ منتهی منفصل و بعضی با شکنندگان میثاق جمال ابهی مرتبط و از ارض اقدس در اثر انقلابات داخلهٴ سیاسیّه خودسرانه فرار اختیار نموده و سپس بذیل نمایندهٴ اعداء امر بهاء متوسّل گشته و بکمال غفلت در سرّ سرّ به تخدیش اذهان و تزییف و تحقیر این عبد آستان مشغول در گوشه‏ئی خزیده و از سلوک متهوّرانهء خود مأیوس و از اعمال ناشایستهٴ خویش مخجول رواق مقام اعلی به تأیید مؤسّس مشروع اعزّ افخم ابهی و هدایت بانی ضریح مطهّر علیّ اعلی مشیّد و اعمده‌اش مرتفع و تاجش منصوب و انوارش متلئلأ و اسم اعظمش جاذب قلوب و محیّر نفوس طبقاتش در کمال شکوه و جلال ممتدّ و سُرجش روشن و مضیء حدائق و خیابانهای متعدّده‌اش که به الوان بیضآء و حمرآء و صفرآء و زبرجدی خضرآء ملوّن و به ازهار و اوراد مختلفه مطرّز و مزیّن، کلّ حیرت بخش و بهجت انگیز مقدّمات نصب قواعد و ارکان هشتگانهء قبّهٴ رفیعهٴ ذهبیّه‌اش مهیّا و فراهم و صیت اعظمش در اکناف و اطراف این صقع جلیل منتشر تزیینات داخلهء امّ المعابد غرب در قطب آمریک در شرف انجام و اتمام رکن رکین دیوان عدل الهی بهمّت فارسان مضمار الهی در اقلیم کندا منصوب و عنقریب منضمّ بدو رکن دیگر در جمهوریّات مرکزی و جنوبی قارّهء آمریکا خواهد گشت مشروعات بهیّه و نقشه‌های بدیعهء یاران عزیز ایران و هندوستان و آمریکا و انگلستان و کندا و استرالیا و آلمان و عراق و مصر و سودان بعضی باکلیل ظفر مکلّل و بعضی در شرف اختتام و بعضی بکمال سرعت در تقدّم.

مراکز جدیده در جزیرة العرب و اقالیم مجاورهء خلیج فارس و ممالک و جزایر واقعه در جنوب شرقی قارّهء آسیا بهمّت یاران ایران و عراق و هندوستان در شرف تأسیس مشروع عظیم الشّأن فتح اقالیم مرکزی در قلب قارّهء افریقا باعث استحکام روابط بین محافل روحانیّهٴ پیروان جمال ابهی در جزائر بریطانیا و موطن جمال ابهی و قطر مصر و قارّهء شمالی آمریکا.

مصداق وعدهٴ الهی به ابناء خلیل و ورّاث کلیم ظاهر و باهر و دولت اسرائیل در ارض اقدس مستقرّ و بروابط متینه بمرکز بین‌ المللی جامعهٴ بهائی مرتبط و باستقلال و اصالت آئین الهی مُقرّ و مُعترف و بثبت عقدنامهء بهائی و معافیّت کافّهء موقوفات امریّه در مرج عکّا و جبل کرمل و لوازم ضروریّهء بنای بنیان مقام اعلی از رسوم دولت و اقرار برسمیّت ایّام تسعهٴ متبرّکهء محرّمه موفّق و مؤیّد.

قصر مبارک مزرعه که پس از خروج جمال قدم از سجن اعظم بقدوم آن محیی رمم در سنین معدوده مشرّف پس از پنجاه سال بطیب خاطر بواسطهء نمایندگان وزارت ادیان تسلیم متولّیان اماکن متبرّکهء مطهّرهء بهائیان در ارض اقدس گشت.

حجرهٴ مسکونهء مولی الانام در قشلهء نظام تخلیه و از اماکن مقدّسهء بهائیان محسوب گردید تعمیر و ترمیم و تنویر و تزیین بیت افخم جمال قدم در مدینهٴ عکّا که در بحبوحهء انقلابات داخلیّه در سنین اوّلیّهء سجن اعظم بقدوم مبارک مشرّف و در ایّام هبوب اریاح نقض بقدوم غصن فرید و وحیدش مزیّن منتهی و مانند دو قصر مزرعه و بهجی زیارتگاه زائرین و حیرت بخش واردین از دور و نزدیک گردید.

مقدّمات تهیّهء نقشهء اوّلین معبد جبل کرمل که مهندس آن بقلم مرکز عهد الهی تعیین گشته فراهم روابط جدیده با نمایندگان عُصبهء امم در ممالک مختلفه در خاور و باختر مستحکم محافل روحانیّهء جدید التّأسیس در ده کشور از کشورهای قارّهٴ اوروپ بهمّت علمداران حزب مظلوم ثابت و استوار و انجمن‌های بین‌المللی بهائی در عواصم این بلدان در اثر این فتح عظیم در هر سنه مرتّباً دائر عقدنامهٴ بهائی در خطّهٴ عراق پس از مدّتی انتظار و در بیست ایالت از ایالات متّحدهء آمریک در دوائر رسمیّه مثبوت و معتبر.

متجاوز از صد محفل روحانی بعضی مرکزی و اکثری محلّی در دوائر دولتی در قارّهء شمالی و مرکزی و جنوبی آمریکا و هندوستان و برما و پاکستان و اقلیم کندا و آلمان و انگلستان و جزایر فیلیپین و مصر و استرالیا مسجّل و بدینواسطه یاران عزیز در این ممالک بتأسیس اوقاف بهائی رسماً مفتخر نشریّات امریّه متجاوز از شصت لغت در اقطار عالم مطبوع و منتشر عَلَم دین اللّه در متجاوز از صد مملکت از ممالک مستقلّه و اقالیم تابعه در شرق و غرب مرتفع و اخیراً به تأییدات ربّ الجنود و عون و عنایت ربّ ودود که در جمیع شئون قائد و حافظ و حارس و هادی و ناصر حزب مظلوم است هیئت بین‌المللی بهائی که مقدّمهٴ تشکیل اوّلین محکمهء رسمی در جامعهء پیروان آئین یزدانی و منتهی بتأسیس دیوان عدل الهی و تمرکز و استحکام مرکز بین‌المللی اداری امر اللّه در قرب مقام اعلی و جریان سفینة اللّه بر جبل کرمل و ظهور اهل بهآء خواهد گشت، در ظلّ مقامات مقدّسه در ارض اقدس تأسیس گشته تا این عبد مستمند را که در دریای مشاغل و غوائل لاتعدّ و لا تحصی غوطه‏ور است معاونت کند و در تشیید بنیان مقام رفیع اعلی و استحکام روابط با امنای دولت جدید التّأسیس در این ارض و بتهیّهء وسائل جهت تبدیل این هیئت بمرور ایّام بمحکمهٴ مستقلّ بهائی و اجرا و تنفیذ احکام آئین یزدانی مساعده نماید تا بتدریج آنچه در الواح الهیّه مسطور و مدوّن است در این ارض و بلدان دیگر در شرق و غرب کاملاً تحقّق پذیرد

ای برادران و خواهران روحانی، در این سنهٴ جدیده و سنهٴ آتیه که انشاء اللّه و اراد منتهی بجشن مجلّل عید مئوی حلول سنهء تسع و ظهور وعدهٴ صریح نقطهء اُولی و تجلّی روح اعظم بر قلب الطف جمال ابهی در سجن ارض طا و افتتاح عهد اعزّ ابهی خواهد گشت و صد سال تمام از واقعهء هائلهء مذبحهء کبری و بلیّهء عظمی و توقیف و توهین و سجن جمال قدم در آن مقرّ انتن اظلم و شهادت نقطهء جذبیّه ورقهء طیّبهء طاهرهٴ زکیّه و قتل اصحاب باقیه و رؤسای معدودهء حزب مظلوم و نهب اموال و هتک ناموس و اهراق دم جمعی از نفوس بریئهء مقدّسهء ثابتهء راسخه منقضی خواهد شد، شایسته و سزاوار آنکه بیاد آن بلایای عظیمه و رزایای متتابعه و دمآء مسفوکه و اموال منهوبه و بیوت مطموره و بقاع و قرای منهدمه و به شکرانهء صون و صیانت الهیّه که در مدّت صد سال بل ازید نهال بیهمال امر اللّه را از صرصر امتحان و زوابع افتتان و اریاح حوادث و انقلابات عالم محافظه فرمود، در این اشهر باقیهء معدوده که بکمال سرعت درگذر است و تلافی هر قصوری و فتوری که در این ایّام واقع من بعد ممتنع و محال، عموم من فی البهآء کثلّة واحدة بآنچه سزاوار عبودیّت این آستان مقدّس و فداکاری در سبیل این مشروع اعظم افخم است قیام نمایند قیامٌ تتحیّر منه سکّان ملأ الاعلی قیامٌ تستبشر منه ارواح القدّیسین و الکرّوبیّین فی الجنّة العلیا قیامٌ تهتزّ منه طلعات الفردوس و حوریّات الانس فی الفردوس الابهی قیامٌ یتباهی به معشر النّبیّین و المرسلین فی جبروت البقاء قیامٌ یمجّده غصن البهآء الجالس عن یمین عرش العظمة فی حرم الکبریاء قیامٌ یقدّسه النّقطة الاولی فی مقابلة العرش خلف سرادق القدس فی قطب الجنان قیامٌ یشهده سلطان القدم المستوی علی عرشه الافخم الاعظم فی ظلّ قباب العظمة فی بحبوحة الفردوس فی ملکوته الابهی تا بمنّه تعالی این مراحل باقیه بتقدیرات الهیّه و تأییدات مولی البریّه طیّ گردد و این مشروع اعزّ اعلی در ارض اقدس انجام یابد و بمرور ایّام مصداق بشارات الهیّه در کتب و صحف و زبر و الواح در اطراف و اکناف عالم تحقّق پذیرد و در این عهد و عهود آتیهء این عصر و در عصر ثالث که عصر ذهبی دور مقدّس جمال ابهی است آنچه در هُویّت این امر عزیز الهی است ظاهر و نمایان گردد و شریعة اللّه جلوهٴ حیرت انگیز در بسیط غبرآء نماید و عَلَم استقلال دین اللّه در قطب آفاق موج زند و شلّیک وحدت عالم انسانی بلند شود و جهان بدرجهء بلوغ رسد و عصر ذهبی جمال قدم عالم را منوّر فرماید و مدنیّت الهیّه چهره بگشاید و سلطنت الهیّه تأسیس گردد و ملکوت اللّه در انجمن بنی آدم استقرار یابد و عالم ادنی آئینهء عالم بالا و قطعه‏ئی از فردوس اعلی و جنّت ابهی گردد.

البدار البدار یا احبّآء البهآء البدار البدار یا اصحاب الرّایة البیضاء البدار البدار یا مظاهر الحبّ و الوفاء الرّاکبین فی السّفینة الحمراء و المروّجین للشّریعة الغرّآء هلمّوا بنا علی السّلوک فی هذا الصّراط المستقیم الممدود و الاستقامة فی هذا السّبیل الواضح المشهود و انفاق ما وهبنا ربّنا لتشیید هذا المقام المبارک المحمود و نصب هذا اللّواء المعقود علی اعلی الأعلام فی مشارق الأرض و مغار بها و القیام علی اجراء ما نصحنا و امرنا به مولانا و سیّدنا و محبوبنا مالک الغیب و الشّهود و التّکبیر و البهآء و التّحیّة و الثّناء و النّور و الضّیاء علیکم و علی من یحبّکم و یقتدی بکم و یسلک فی منهاجکم و یحمیکم و یعینکم و ینصرکم و یرفع شأنکم و یحقّق آمالکم و یخذل اعدائکم و یأخذکم حقّکم من الّذین ظلموکم حبّاً للّه ربّ العالمین

نوروز سنهٴ 108

بندهء آستانش، شوقی

منابع
محتویات
پیوست‌ها
Tablet audio
OV