احكام و تعاليم فردى - ازدواج - تعدّد زوجات نهی شده است

حضرت بهاءالله

ازدواج با غير بهائی جايز است

حضرت بهاءالله:

1 – " ثمّ انظروا ما نزّل في مقام آخر لعلّ تدعون ما عندكم مقبلين إلى الله ربّ العالمين قال لا يحلّ الاقتران إن لم يكن في البيان وإن يدخل من أحد يحرم على الآخر ما يملك من عنده إلّا وأن يرجع ذلك بعد أن يرفع أمر من نظهره بالحقّ أو ما قد ظهر بالعدل وقبل ذلك فلتقربنّ لعلّكم بذلك أمر الله ترفعون " (كتاب اقدس – بند 139)

2 – " سؤال : قران با مشرکين جايز است يا نه.

جواب : اخذ و عطا هر دو جايز هذا ما حکم به اللّه اذ استوی علی عرش الفضل و الکرم " (رساله سؤال و جواب، 84)

بیت العدل:

1 – " اين آيه از کتاب مبارک بيان که حضرت بهاءاللّه نقل فرموده‌اند مؤمنين را متوجّه قرب ظهور من يظهره اللّه می سازد . حضرت اعلی ازدواج بابی با غير بابی را تحريم و همچنين تعلّق دارائی همسر مؤمن را به شوهر يا زن غير بابی نهی فرمودند ولی اجرای اين دو حکم را به صراحت موکول به ظهور من يظهره اللّه نمودند و حضرت بهاءاللّه قبل از آنکه اين احکام به مرحله اجرا در آيد آنها را ملغی فرمودند . جمال مبارک با نقل اين فقره به اين مطلب اشاره می فرمايند که حضرت اعلی در طيّ اين آيات امکان ارتفاع امر حضرت بهاءاللّه را قبل از امر خود پيش بينی فرموده بودند . حضرت وليّ امراللّه در (گاد پاسز بای) در باره کتاب مبارک بيان توضيحی می فرمايند که ترجمه‌اش اين است : در رتبه اولی مقصد از اين مصحف آسمانی را بايد وصف و ثنای حضرت موعود محسوب داشت نه آنکه آن را مجموعه‌ای از سنن و احکام ابدی برای هدايت نسلهای آتيه دانست . سپس می فرمايند : آن حضرت متعمّداً حدود و احکام بسيار شديدی مقرّر داشتند و اصولی اضطراب انگيز وضع فرمودند تا سبب ايقاظ مردم و رهبران دينی از خمودت مزمنه قديمه گردد و ضربه ای ناگهانی و مؤثّر و مهلک به مؤسّسات مهجوره عتيقه وارد آورد . و با وضع مقرّراتی بسيار سخت و حاد اعلان فرمود که يوم موعود فرا رسيده يعنی " يوم يدع الدّاع الی شیء نکر " و نيز يوم " يهدم ما کان قبله کما هدم رسول اللّه أمر الجاهليّة " ( به يادداشت شماره ١٠٩ نيز مراجعه شود ) " (كتاب اقدس – شرح 158)

منابع
محتویات