احكام و تعاليم فردى - نهی از حرمت نوشيدن شراب و ساير مسكرات

حضرت بهاءالله

نهی از حرمت نوشيدن شراب و ساير مسكرات

حضرت بهاءالله:

1 - " ليس للعاقل أن يشرب ما يُذْهَبُ به العقلُ وله أن يعمل ما ينبغي للإنسان لا ما يَرتَكِبُهُ كلّ غافل مريب "

(كتاب اقدس – بند 119)

2 - " إيّاکم أن تبدّلوا خمر اللّه بخمر أنفسکم لأنّها يخامر العقل ويقلّب الوجه عن وجه اللّه العزيز البديع المنيع وأنتم لا تتقرّبوا بها لأنّها حرّمت عليکم من لدی اللّه العليّ العظيم " (لوح رام، محاضرات، جلد 3، ص 276)

3 - " ای پسر انسان شبنمی از ژرف دريای رحمت خود بر عالميان مبذول داشتم و احدی را مقبل نيافتم زيرا که کلّ از خمر باقی لطيف توحيد بماء کثيف نبيد اقبال نموده اند و از کأس جمال باقی بجام فانی قانع شده اند . فبئس ما هم به يقنعون "

(کلمات مکنونه فارسى، 61)

4 - " ای پسر خاک از خمر بی مثال محبوب لايزال چشم مپوش و بخمر کدره فانيه چشم مگشا. از دست ساقی احديّه کؤوس باقيه برگير تا همه هوش شوی و از سروش غيب معنوی شنوی . بگو ای پست فطرتان از شراب باقی قدسم چرا بآب فانی رجوع نموديد " (کلمات مکنونه فارسى، 62)

5 - " ای سرمستان خمر عرفان در اين صباح روحانی از کأس الطاف رحمانی صبوح حقيقی بياشاميد . اين خمر توحيد را خمار ديگر است و خمارش را کيفيّت ديگر. آن از شعور بکاهد و اين بر شعور بيفزايد . آن نيستی آورد و اين هستی بخشد . آنرا صداع از عقب و اين را حبّ مالک ابداع همراه . بگو ای خلق محجوب حقّ ساقی است و اعطای کوثر باقی ميفرمايد أن ‌أسرعوا إلی ما أراد لکم معرضا عمّا أردتم . هذا خير لکم واسمي المهيمن علی العالمين " (امر و خلق، جلد 3، ص 401)

حضرت عبدالبهاء:

1 - " شراب به نصّ کتاب اقدس شُربش ممنوع زيرا شُربش سبب امراض مزمنه و ضعف اعصاب و زوال عقل است "

(گنجينه حدود و احکام ص 429)

2 - " جميع نفوس را نصيحت نمائيد که با وجود آنکه جام باقی و خمر الهی ميسّر هيچ فطرت پاکی باين آب فانی مُنتن ميل مينمايد لَا وَاللّه " (مائده آسمانی، جلد 5، ص 135)

3 - " شراب انگوری هوشياری ببرد و از عقل و ادراک بيزار نمايد بالغ رشيد را مانند طفل رضيع کند و عاقل دانا را رئيس جهلا نمايد " (گنجينه حدود و احکام ص 431)

4 - " امّا مسأله شُربِ شراب آن نيز در الواح بهاءاللّه ممنوع . البتّه در جميع عالَم اين بلای مبرم بعون و عنايت بهاءاللّه عاقبت مندفع خواهد گشت " (بدائع الآثار، جلد 2، ص170)

حضرت ولی امر الله:

1 - " شُرب خمر حرام است و از قلم اعلی منصوص گشته " (توقيعات مبارکه 48-1922، جلد 3، ص 57)

2 - " شُرب خمر حرام است و لوحی در اين خصوص نازل شده " (توقيعات مبارکه 48-1922، جلد 3، ص 89)

3 - " شرب خمر و ترياک از محرّمات منصوصه حتميّه است . لهذا اگر افراد اجتناب ننمايند و متدرّجاً ترک نکنند و از نصيحت و انذار محفل متنبّه نشوند و عمداً مداومت نمايند انفصال آنان را از جامعه بکمال حزم و متانت اعلان نمائيد "

(ص ٤٦٢ منتخبات توقيعات مبارک – اين نصّ مولای مطاع و محبوب باقتضاء در قسمت نهی از افيون نيز درج شده است)

بیت العدل:

1 - " در آثار مبارکه مکرّراً شرب خمر و مسکرات ديگر تحريم گرديده و اثرات سوء آن در افراد تصريح شده است . در يکی از الواح مبارکه حضرت بهاءاللّه می فرمايند : ايّاکم ان تبدلوا خمر اللّه بخمر انفسکم لانّها يخامر العقل و يقلب الوجه عن وجه اللّه العزيز البديع المنيع و انتم لا تتقرّبوا بها لانّها حرمت عليکم من لدی الله العليّ العظيم . حضرت عبدالبهاء در توضيح اين آيه می فرمايند : استعمال مسکرات به نصّ کتاب اقدس مذموم است خواه مسکرات قويّه و خواه مسکرات خفيفه و مذمّتش اين است که عقل زائل گردد و سبب ضعف بنيه شود . حضرت وليّ امراللّه در توقيعاتی که حسب الامر هيکل مبارک صادر گرديده بياناتی می فرمايند دالّ بر اينکه اين حرمت فقط شامل شرب خمر نيست ، بلکه شامل هر چيزی است که عقل را مختل سازد . به علاوه تصريح می فرمايند که استعمال الکل فقط بعنوان معالجه طبّی مجاز است ، آن هم به شرطی که به تجويز اطبّای حاذق و سليم باشد که استعمالش را برای معالجه امراض مخصوصی لازم دانند " (كتاب اقدس – شرح 144)

منابع
محتویات